سرخط خبرها

طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های تفصیلی باید متوازن و عدالت‌محور باشد

  • کد خبر: ۱۰۴۸۹۸
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های تفصیلی باید متوازن و عدالت‌محور باشد
رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: مدیریت شهری باید برنامه مدونی برای رونق صنعت ساختمان در شهر با نگاه ویژه به تسهیل، تسریع و هوشمندسازی در صدور مجوز‌های ساختمانی منطبق بر قوانین بالادستی و تعامل حداکثری با سایر دستگاه‌ها ارائه دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، حمید ضمیری افزود: محور و اساس مشهد، وجود بارگاه منور رضوی است، برهمین اساس، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری باید شناخت کاملی نسبت به هویت منحصر به فرد مذهبی- زیارتی و فرهنگی این شهر داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی، تقویت و ایجاد عناصر هویت‌بخش سیما و منظر شهری با رویکرد معماری ایرانی- اسلامی در سطوح مختلف امری ضروری است.

ضمیری اضافه کرد: طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های تفصیلی باید توسعه متوازن و عدالت‌محور سرانه‌های خدماتی، با نگاه ویژه به حاشیه شهر را دنبال کنند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شهرداری باید به سمت کسب درآمد‌های پایدار گام بردارد، معاونت شهرسازی و معماری باید برنامه مدون و اجرایی به منظور کاهش وابستگی منابع درآمدی شهرداری به درآمد‌های حاصل از صدور مجوز‌های ساختمانی و جرایم تخلفات به منظور اجرا، طی یک دوره چهار ساله تهیه کند.

ضمیری افزود: ٧٠ درصد مراجعات به شهرداری، مربوط به حوزه شهرسازی است، نقش این مجموعه در ایجاد رضایتمندی عمومی بسیار حائز اهمیت است، لذا برنامه آموزشی و ارزیابی عملکرد فردی مستمر به منظور ارتقای سطح علمی و تخصصی کارکنان حوزه معاونت معماری و شهرسازی باید ارائه شود.

ضمیری، برنامه‌ریزی به منظور پیاده‌سازی سیاست‌های انسان‌مداری با نگاه ویژه به تامین نیاز‌های اقشار خاص اعم از کودکان، سالمندان، معلولان و جانبازان، در تهیه و تدوین طرح‌های توسعه شهری و ضوابط ملاک عمل در بهره‌برداری ساختمان‌ها را از دیگر محور‌های فعالیت معاونت شهرسازی و معماری بیان کرد.

وی ادامه داد: ارائه برنامه در خصوص افزایش حداکثری شفافیت و حذف امضا‌های طلایی در خصوص کلیه تصمیمات خرد و کلان حوزه شهرسازی در همه سطوح در شهر مشهد نیز الزامی است.

ضمیری گفت: همچنین باید برنامه مشخص و اجرایی در خصوص ساماندهی و حفاظت از املاک و اراضی واقع در محدوده و حریم شهر از حیث نظارت بر تخلفات ساختمانی و برنامه‌ریزی به منظور تسهیل فرآیند توافق و تشویق با مالکان املاک درشت دانه در مشارکت اجرای طرح‌های توسعه شهری و جلوگیری از ریزدانگی و توسعه حاشیه نشینی تدوین و عملیاتی شود.

وی همچنین از شهردار مشهد خواست تا فرایند انتخاب معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد را سرعت ببخشد.

منبع: ایرنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->