نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

شهرداری پای کارمشکلات محله «حُر» مشهد

  • کد خبر: ۱۰۵۱۵۳
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
شهرداری پای کارمشکلات محله «حُر» مشهد
روایت شهرآرا از شبکه مسائل یکی از محلات پر جمعیت مشهد.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ مقصد این روایت تریبون مردمی، محله حر در شهرک شهیدرجایی است؛ جایی که تقریبا در جغرافیای شمالی مشهد قرار دارد و به دلیل تراکم جمعیت، در هر ساعت از روز شلوغ است. اما این شلوغی در حوالی ظهر به اوج می‌رسد. قدم به قدم خیابان‌ها مغازه است و مردم نیز مشغول خرید و رفت وآمد هستند.

اگر به شلوغی عادت نداشته باشید، ممکن است در مواجهه اول با این محله، کلافه شوید. از این ماجرا که بگذریم، وضعیت نامناسب پیاده روها، حضور افراد بی هویت، نبود پارکینگ، سرقت و... ازجمله مشکلات محله حر از زبان ساکنان آن است.

پیاده رو‌های حاشیه خیابان حر نیازمند بهسازی است. موزاییک‌های پیاده رو در بعضی نقاط نصفه یا کنده شده و جای خالی آن مانند دهانی است که یکی درمیان دندان هایش ریخته باشد. خرابی وضعیت پیاده رو‌ها به حدی است که نمی‌توان زاویه نگاه را از پیاده رو به سمت دیگری چرخاند. زیرا با کوچک‌ترین غفلتی امکان برهم خوردن تعادل در پستی و بلندی‌های پیاده رو وجود دارد.

سرقت‌ها فراوان است

نعیمی خانم خانه داری است که پس از ۹ سال زندگی در اینجا، اوضاع محله برایش عادی شده است. پیش از ازدواج در محله قاسم آباد زندگی می‌کرد و به قول خودش این دو منطقه از نظر نظم، شلوغی و حتی زیباسازی با هم تفاوت اساسی دارند.

او می‌گوید: متأسفانه معضل سرقت در این محله زیاد است. البته بیشتر از خودرو‌ها سرقت می‌شود. زیرا در این محله پارکینگ عمومی نداریم. بعضی کوچه‌ها از نظر نظافت وضعیت مناسبی ندارند. البته ساکنان نیز وظایفی برای تمیز نگاه داشتن محل زندگی شان دارند که برخی چندان آن را رعایت نمی‌کنند.

آسفالت یا گودال؟

خانم علیجانی زنی میان سال است که از ۲۵ سال پیش در کوچه وخیابان‌های مختلف حر اجاره نشین است. مهم‌ترین مشکل این محله از دید او، چهره اعتیاد است که اهالی اینجا هرروز با آن رخ به رخ می‌شوند. او می‌گوید: من دچار افسردگی هستم و مشاهده این صحنه‌ها از نظر روحی برایم دشوار است.

بیشتر روز‌ها معتادان را در حال زباله گردی در کوچه پس کوچه‌ها می‌بینم. نکته دیگر این است که اگر درگیری در محله اتفاق بیفتد، پلیس با تأخیر به محل می‌رسد. البته از زمانی که با موتور به محل حادثه می‌آیند، زمان کمتری را در ترافیک می‌گذرانند و زودتر سر صحنه حاضر می‌شوند. آسفالت بعضی کوچه‌ها نیز خراب شده و به گودال تبدیل شده است و به محض بارش باران، در این گودال‌ها آب گرفتگی ایجاد می‌شود.

نبود پارکینگ، مشکل بزرگ محله حر

آقای ناصری هم یکی از کاسب‌های کوچه حر ۱۳ است که در میانه روز مشتری چندانی ندارد و معتقد است مشکل این کوچه، نبود جای پارک و مشکل بزرگ‌تر در محله، نبود پارکینگ است. او اضافه می‌کند: یک طرف این کوچه پارک ممنوع است، اما باز هم مردم برای پارک خودرو اقدام می‌کنند.

زیرا جای پارک پیدا نمی‌شود و به همین دلیل ترافیک زیادی را در این محل شاهد هستیم. اکنون با وجود اینکه ماه رمضان است، ناچارم ساعت هشت صبح مغازه را باز کنم تا جای پارک پیدا کنم.

بی‌هویت‌ها، مشکل بزرگ محله

به سراغ یکی از پیرمرد‌های قدیمی این محله می‌رویم. آقای شیرازی همان طور که ردیف اجناس کفش فروشی اش را مرتب می‌کند، می‌گوید: هر مشکلی که به ذهنتان برسد، در این محله وجود دارد. بزرگ‌ترین مشکل اینجا حضور افراد بی هویت است که به نوعی آسیب ‎های اجتماعی را دوچندان می‌کنند.

به همین دلیل است که دو سالی می‌شود تصمیم گرفته ام خانه ام را بفروشم و به محل دیگری بروم که برای خانواده ام محیط بهتری داشته باشد. زیرا مشکل اعتیاد و خریدوفروش موادمخدر در اینجا وجود دارد. با این وضعیت، خانه‌ها خریدار ندارند و ناچارم زیر قیمت بفروشم. خیلی از همسایه‌های قدیمی مان خانه شان را فروخته یا اجاره داده اند و از این محل رفته اند.

بوستان کوچک نداریم

گلایه خانم خالقی هم ازجمله انتقادات قدیمی اهالی محل است. او مانند هم محله‌ای هایش معتقد است حضور معتادان، افزایش سرقت‌های خرد را در این محله به دنبال داشته است و می‌گوید: گاهی لوازم خودرو‌ها و برخی اوقات کولر‌های روی پشت بام را به سرقت می‌برند. شب‌ها جرئت نداریم تنها بیرون بیاییم. گشت پلیس نیز کم است. ضمن اینکه به غیر از دو پارک بزرگ، فضای سبز یا بوستان محلی کوچکی نداریم که بچه‌ها یا سالمندان از آن استفاده کنند.

بهسازی پیاده رو‌ها در آستانه طراحی

شهردار منطقه ۶ مشهد اظهار می‌کند: پروژه‌های موردنیاز مردم در محله‌های فرسوده بررسی شده است. برخی پروژه‌ها از پارسال شروع شده و برنامه بعضی دیگر از این پروژه‌ها برای امسال تعیین شده است. درباره بهسازی پیاده روها، بعضی معابر طراحی شده‌اند و بعضی دیگر در آستانه طراحی هستند و امیدواریم امسال بتوانیم ظرفیت آن را ایجاد کنیم. سیدعلی حسین پور بیان می‌کند: در این منطقه به دلیل اینکه بافت تراکم مسکونی زیاد است، برای ایجاد فضای سبز مشکلاتی وجود دارد.

در این محله پس از حر ۳۱ پارک «رجا»، بوستان «اردیبهشت» در پشت خیابان حر و پارک ۷۳ هکتاری نزدیک به این فضا را داریم. برای ایجاد فضای سبز، برخی فضا‌ها را مشخص کرده ایم و در حال تملک آن‌ها هستیم. همچنین برای برخی دیگر از فضا‌ها با آستان قدس رضوی در حال تعامل هستیم.

استقبال از سرمایه گذار برای تأمین پارکینگ محله حر

وی درباره نبود پارکینگ بیان می‌کند: مشکل نبود جای پارک به دلیل بافت پرتراکم مسکونی این محل و کم عرض بودن معابر، محرز است و این مشکل را قبول داریم. تاکنون نیز چندبار اعلام کرده ایم که اگر مالک یا سرمایه گذاری مایل است به صورت مشارکتی به تأمین پارکینگ اقدام کند، استقبال می‌کنیم. امتیازات خاصی نیز در نظر می‌گیریم که برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی داشته باشد.

حسین پور با بیان اینکه عرض معبر نیز یکی از مشکلات حاشیه شهر است، می‌گوید: بهبود آسفالت برخی معابر این محله، در قالب پروژه‌های زودبازده و هر معبری که به درخواست مردم به ما اعلام شود یا از طریق مساجد و دفاتر تسهیلگری به شهرداری منطقه اعلام شده، پارسال انجام شده است و بقیه آن امسال در دستورکار خواهد بود تا حجم آسفالت نامناسب در این منطقه را کاهش دهیم.

شهرداری پای کارمشکلات محله «حُر»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->