ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری جاساز ۲۰۹ بسته هروئین از معده ۳ تبعه افغانستانی در هنگ مرزی تایباد نجات کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مالیات؛ مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است آخرین اخبار از دستگیری عوامل اصلی ربودن «یسنا» (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار پلیس راه نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقدام عجیب طالبان: انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان! بند قانون جوانی جمعیت به‌دلیل کمبود ماما اجرا نمی‌شود آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی+تصویر (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور هراز یکطرفه شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای اعضای بدن جوان مرگ مغزی، نجات‌بخش جان پنج بیمار شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی خودرو در محور نیشابور- کاشمر هفت مصدوم بر جای گذاشت (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله با سلاح سرد به مامور نیروی انتظامی در ملارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه چیز درباره تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + راهنما آخرین خبرها از پرونده ربایش «یسنا»، دختر کلاله‌ای | ۴ متهم دستگیر شده‌اند آخرین خبر‌ها از وضعیت مناطق سیل‌زده خراسان‌ جنوبی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمدید زمان مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بی‌ثباتی در کارخانه انسان‌سازی! انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر
سرخط خبرها

احتمال تزریق تنها یک نوبت واکسن کرونا از شهریور ماه

  • کد خبر: ۱۰۵۴۹۷
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
احتمال تزریق تنها یک نوبت واکسن کرونا از شهریور ماه
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در صورتی که شرایط پاندمی در دنیا کاهش پیدا کند و کرونا به صورت منطقه‌ای در بیاید، احتمال دارد در انتهای شهریور واکسن به صورت جمعی تزریق شود و دیگر اصراری بر تزریق چند نوبت واکسن در طول سال وجود نداشته باشد.

گروه جامعه | شهرآرانیوز؛ دکتر محمد پهلوان در گفت‌وگو با شهرآرانیوز در خصوص وضعیت کرونایی مشهد عنوان کرد: در ۱۰ روز گذشته در یک شرایط فلت کرونایی قرار داشتیم. یعنی شرایطی که آمار‌ها به صورت معنا داری تغییر پیدا نمی‌کند. در برخی از روز‌ها شاهد افزایش و در برخی از روز‌ها شاهد کاهش آمار‌ها هستیم.

وی گفت: پیش‌بینی‌های آمار کرونا با تغییر رفتار مردم نیز تغییر می‌کند. به عنوان مثال پیش‌بینی‌های اولیه در دنیا این بود که پس از  پیک سهمگین پنجم، در اواخر آبان ماه وارد پیک ششم شویم، اما با تزریق حماسه‌گونه واکسیناسیون در جامعه، پیکی که قرار بود در آذر ماه آغاز شود به اسفند ماه با یک آمار فوتی پایین موکول شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: طی مقایسه‌ای که از میزان مرگ و میر امیکرون با کشور‌های آمریکا و اروپایی شده بود، مشخص شد که میزان فوتی‌های ایران یک چهارم تا یک پنجم آن کشور‌ها بود. به دلیل واکسیناسیون بالا تعداد افراد زیادی که احتمال داشت به دلیل ابتلا به کرونا فوت کنند، به دلیل افزایش ایمنی بالای جمعیت آمار فوتی‌ها پایین آمد و افراد به ابتلای سبکی در اکثر مواقع دچار شدند؛ در حالیکه همین سویه کرونا در کشور‌های اروپایی قتل عامی وسیعی به راه انداخت.

احتمال تغییر شرایط کرونایی کشور از پایان اردیبهشت ماه

پهلوان تصریح کرد: در حال حاضر علی‌رغم اینکه وضعیت خوبی در تزریق دوز دوم واکسن کرونا داریم، اما در تزریق دوز سوم هنوز عقب هستیم و ممکن است تا اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد ماه شرایط کرونایی کشور تغییر کند. میزان واکسیناسیون دوز سوم در کشور بالا نیست و احتمال دارد آغاز پیک هفتم به آن موقع موکول شود، البته اگر میزان رعایت‌های پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون دوز سوم بهبود یابد آغاز پیک هفتم به تاخیر خواهد افتاد. اگر بی‌توجهی به پروتکل‌ها بیشتر شود نیز ممکن است واریانت جدیدی ظهور کند که میزان شدت ابتلای آن افزایش داشته باشد.

وی در خصوص احتمال اوج  آمار کرونا به دلیل بازگشایی مدارس گفت: تکمیل واکسیناسیون دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد. علی‌رغم اینکه تاکیدات زیادی در خصوص رعایت پروتکل‌ها شده است، اما در خصوص افزایش آمار کرونا بابت بازگشایی مدارس باید صبر کنیم. حداقل یک ماه باید از بازگشایی مدارس بگذرد تا بتوان در خصوص این مورد قضاوت کرد، اما در حال حاضر شرایط خوب است و مشکلی در این مورد وجود ندارد.

نگرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از استقبال پایین مردم در تزریق دوز سوم

پهلوان در خصوص میزان تزریق دوز سوم واکسن کرونا در مشهد عنوان کرد: در این مورد نگرانی داریم و میزان استقبال نسبت به آن چیزی که انتظار داشتیم فاصله گرفته است. در مشهد بیش از ۳۷ درصد مردم دوز سوم را تزریق کرده‌اند که انتظار داشتیم در حال حاضر میزان تزریق دوز سوم در مشهد به بیش از ۴۰ درصد رسیده باشد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ممکن است یکی از دلایل استقبال پایین مردم نسبت به تزریق دوز سوم، نگرانی آنان بابت علائم واکسن در ماه رمضان و مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آورد، باشد. البته مراکز واکسیناسیون را از ساعت ۲۱ تا ۲۴ فعال کرده‌ایم، اما استقبال در حدی که لازم است اتفاق نمی‌افتاد. همچنین از سوی دیگر مردم فکر می‌کنند که شرایط کرونایی کشور خوب است و پیک ششم نیز به خوبی در کشور طی شده و جای نگرانی وجود ندارد، از همین رو نیازی به تزریق واکسن نمی‌بینند.

احتمال تزریق تنها یک نوبت واکسن کرونا از شهریور ماه

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر آغاز تزریق دوز چهارم از پاییز اظهار کرد: در صورتی که شرایط پاندمی در دنیا کاهش پیدا کند و کرونا به صورت منطقه‌ای در بیاید، احتمال دارد در انتهای شهریور واکسن به صورت جمعی تزریق شود و دیگر اصراری بر تزریق چند نوبت واکسن در طول سال وجود نداشته باشد. در عین حال تزریق دوز چهارم در ستاد کرونا برای گروه‌های حساس پیش‌بینی شده است تا نگرانی بابت فوتی‌های سنگین کرونایی کاهش یابد.

پهلوان در مورد چگونپگی سویه جدید XE کرونا افزود: سویه جدیدی است و قضاوت قطعی در مورد آن وجود ندارد. معمولا برای اینکه قدرتنمایی هر سویه مشخص شود، باید یک تا دو ماه زمان ببرد. سویه‌های زیاد و جدیدی شناسایی می‌شوند، اما هیچ نکته خاصی ندارند، اما برخی از سویه‌ها مانند امیکرون، دلتا و امگا در دنیا لرزش ایجاد می‌کنند. در رابطه با این سویه جدید باید سه تا چهار هفته دیگر صبر کنیم تا بهتر در این خصوص قضاوت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->