صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد هواپیمایی لوفت‌هانزا تعلیق پرواز‌ها به تهران را تا ۹ می (۲۹ اردیبهشت) تمدید کرد باز خوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران | صمیمانه از زحمات، از نجابت و از همّت کارگرانمان تشکر می‌کنم آغاز تعلیق دانشجویان حامی فلسطین از تحصیل در دانشگاه کلمبیای آمریکا مخالفت بن سلمان با کوچ اجباری فلسطینیان عملیات جدید حزب الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) عفو بین الملل: اسرائیل از تسلیحات آمریکایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است پلیس اسرائیل عضو کنست را مضروب کرد + فیلم درگیری شدید در تظاهرات مخالفان نتانیاهو و کابینه رژیم صهیونیستی + فیلم (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست سخنگوی سازمان ملل: امیدواریم توافق آتش بس در غزه ایجاد شود
سرخط خبرها

حقایق کمتر شنیده شده از زندگانی رهبر معظم انقلاب در مستند تلویزیونی «ضیاءالدین»

  • کد خبر: ۱۰۵۸۷۷
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
حقایق کمتر شنیده شده از زندگانی رهبر معظم انقلاب در مستند تلویزیونی «ضیاءالدین»
عصر دیروز مستند تلویزیونی «ضیاءالدین» روی آنتن شبکه دو سیما رفت و برای نخستین بار، روایتی تصویری از کودکی و نوجوانی آیت‌ا... خامنه‌ای در مشهد ارائه کرد. مستندی که به سفارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حقایق کمتر شنیده شده‌ای از زندگانی رهبر انقلاب از دوران کودکی تا جوانی ایشان را روایت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، این فیلم مستند محصول خانه مستند انقلاب اسلامی، به کارگردانی محمدرضا دهستانی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر با تمرکز بر انس و علاقه رهبر انقلاب با قرآن کریم و تلاش برای ترویج آن در دوران رژیم ستم‌شاهی، به مبارزات ایشان علیه طاغوت پرداخت. انس با قرآن از کودکی مستند «ضیاءالدین» با تولد سیدعلی فرزند سیدجواد حسینی خامنه‌ای در سال ۱۳۸۱ در محله سرشور شهر مشهد آغاز می‌شود و در همان ابتدا، وجه تسمیه مستند که نام مورد علاقه ایشان برای خطاب شدن بود، گفته می‌شود. خودشان شروع انس خود را با قرآن، از طرف والدین و مکتبخانه می‌دانند.

این علاقه بعد‌ها به قرآن‌خوانی در مدرسه و حتی قرائت در مراسم استقبال از آیت‌ا... کاشانی یکی از رهبران نهضت ملی شدن نفت ایران انجامید. رهبر انقلاب این چنین از کودکی با کتاب خدا انس پیدا کردند. این انس به شرکت در اولین کلاس‌های قرآن در همان سنین رسید. شروع مبارزه قرآنی در مسجد مدتی بعد سیدعلی جوان با شنیدن نوار‌های کاست قرائت مصطفی اسماعیل، به وی علاقه‌مند شدند.

آن قدر جذب این قاری مصری شدند که به قول خودشان، «همه تلاوت‌ها از چشممان افتادند». پس از بازگشت به مشهد و استقرار در مسجد امام حسن (ع)، آغاز تعلیم قرآن به جوانان را از توضیح سوره‌های کوتاه در میان دو نماز شروع کردند؛ اقدامی که با استقبال جوانان مواجه شد. این ماجرا حلقه اول مبارزات علیه رژیم طاغوت را در این مسجد، شکل داد. انتخاب ایشان از همان زمان، آیات کاربردی و مرتبط با موضوع مبارزه بود؛ نوعی مبارزه قرآنی با رژیم ستم‌شاهی. پس از ممنوع‌المنبری این اتفاق با استقبال مردم، به جایی رسید که واقف مسجد، تصمیم گرفت قدری مسجد را بزرگ‌تر کند تا جمعیت جا شوند! حضور پرشور و پرعلاقه جوانان دانشجو در این جلسه که مسجد امام حسن (ع) را به پایگاه مبارزه تبدیل کرده بود، حتی شهید باهنر را که مهمان مسجد شده بود، به تعجب واداشت. گزارش‌های عوامل ساواک که در جلسات تفسیر قرآن شرکت می‌کردند، به بازداشت ایشان انجامید. جالب آن که در بازجویی، از ایشان درباره آیاتی که علیه بنی‌اسرائیل بود، پرسیده بودند! با این حال ماجرا ادامه یافت تا به ممنوع‌المنبری ایشان رسید. تعطیلی درس در مسجد امام حسن ایشان را ترغیب کرد تا جلسات تفسیر قرآن در این مسجد، ادامه یابد. ایشان به صورت اتفاقی با حجت‌الاسلام محسن قرائتی آشنا شدند و از ایشان خواستند تا با ممنوع‌المنبری ایشان، درس قرآن را در آن مسجد ادامه بدهد. ادامه مبارزه هوشمندانه در مسجد کرامت مدتی بعد، به دعوت عوامل مسجد کرامت، آیت‌ا... خامنه‌ای به این مسجد تازه‌ساز رفتند تا مرحله جدیدی از درس قرآنی را در این مسجد شروع کنند. هنر ایشان در سخنرانی، باعث استقبال فوق‌العاده جوانان از سخنرانی‌هایشان شد؛ سخنرانی‌هایی که به علت ممنوعیت‌ها با محدودیت‌های زیادی برگزار می‌شد؛ مثلا گاهی ایشان روی زمین می‌نشستند تا منبر نرفته باشند! یا گاهی با هماهنگی شرکت‌کنندگان، به پرسش‌ها پاسخ می‌دادند تا سخنرانی نکرده باشند! این جلسات مجدد به ممنوع‌المنبری و حتی ممنوع‌الصلاتی ایشان انجامید.

با این حال ایشان استاد قرآن دعوت کردند تا جلسات با ممنوعیت‌های خودشان، ادامه یابد و در آن جلسات، حتی خودشان در جلسه شرکت می‌کردند و کنار استاد می‌نشستند. با این سیاست‌ها، سعی می‌کردند که به نوعی ممنوعیت‌های ساواک را دور بزنند.

نکته ویژه در این روایت، آن است که بسیاری از آیات مطرح‌شده در درس‌های قرآن آیت‌ا... خامنه‌ای، آیات انقلابی و برای مبارزه بود؛ به شکلی که گاه باعث می‌شد شرکت‌کنندگان در جلسات به خیابان بریزند و علیه رژیم طاغوت شعار بدهند. این استفاده به‌روز و کاربردی از قرآن کریم، جالب توجه بود. قرآن‌خوانی جدی در زندان نکته جالب مطرح‌شده در مستند «ضیاءالدین»، انس ایشان با قرآن حتی در زندان بود. در حالی که ایشان پیش از انقلاب در مجموع حدود سه سال در مقاطع مختلف زندان رفته بودند، در بند رژیم نیز تلاش می‌کردند که قرآن بخوانند؛ تا جایی که از نگهبان خواهش کرده بودند در سلول را ۱۰ سانتی‌متر باز کند تا نور به داخل سلول برسد و بتوانند قرآن بخوانند. روایت مستند از تغییر فصل و ورود یک باریکه کوچک نور از پنجره سلول که به آیت‌ا... خامنه‌ای کمک می‌کرد قرآن بخوانند، جالب توجه است. قرآن‌خوانی ایشان در زندان با صوت خوش، باعث آرامش هم‌بندی‌ها و مبارزان دیگر می‌شد. ایشان حتی نیمی از قرآن را در سلول خود حفظ کردند.

منبع: خراسان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->