افتتاح اسکله آمریکا در غزه | حماس:مخالف حضور نظامیان خارجی هستیم ابوعبیده: برای جنگ فرسایشی طولانی مدت آماده هستیم شهادت یکی از فرماندهان حماس در لبنان (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در مرز لبنان و سوریه + فیلم (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۵ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی زیر آتش حزب‌الله (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی سازمان ملل: بیش از ۱.۴ میلیون نفر از سودان فرار کرده اند | قحطی در حال نزدیک شدن است لحظه شکار پهپاد آمریکایی بر فراز مأرب یمن + فیلم نفوذ حماس به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بیانیه راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: حج، یک سفر معنوی انسان‌ساز و سرآغاز تحول و تعالی است رئیسی از بندر نوشهر بازدید کرد گلایه امام جمعه موقت تهران از مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها آیت‌الله علم‌الهدی: سیل اخیر یک بحران غافلگیرکننده بود| ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار مشهد و خراسان رضوی شماره شهدای نوار غزه به ۳۵ هزار و ۳۰۳ تن رسید رئیسی: اقدامات انجام‌شده برای اقتصاد دریامحور در کشور کافی نیست تعیین محل جدید سفارت جمهوری آذربایجان در ایران فرمانده کل ارتش: جهان به دو دوره قبل و بعد از عملیات «وعده صادق» تقسیم شد سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم هدف قرار گرفت روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد
سرخط خبرها

عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند

  • کد خبر: ۲۲۵۱۸۹
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند
گروه حقوق بشر عفو بین‌الملل در گزارشی جدید، جزئیات حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه را شرح می‌دهد که به گفته آن، از سلاح‌های ساخت آمریکا برای کشتن غیرنظامیان فلسطینی استفاده شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ارزیابی جدید عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که رژیم صهیونیستی از سلاح‌های تامین‌شده توسط ایالات متحده علیه غیرنظامیان فلسطینی در نقض حقوق بین‌الملل استفاده کرده است، یافته‌ای که مسلما بحث‌های داغ در مورد اینکه آیا ایالات متحده باید حمایت از نزدیک‌ترین متحد خود در غرب آسیا را کاهش دهد، شعله‌ور می‌کند.

یافته‌های این گروه حقوق بشری، به دنبال انتشار نتایج مشابه از سوی یک هیئت مستقل از کارشناسان و تحلیل‌های اخیر از دیگر گروه‌های جامعه مدنی منتشر می‌شود. این در حالیست که دولت بایدن، تحت نظارت فزاینده، با یک ضرب‌الاجل نزدیک برای تعیین اینکه آیا تل‌آویو به قوانین جنگ پایبند بوده یا خیر، مواجه است. عفو بین‌الملل می‌گوید بایدن باید انتقال تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

در گزارش عفو بین‌الملل، یک سری از حملاتی فهرست شده است که در آن غیرنظامیان طی عملیات‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و در موارد دیگر، مجروح شده یا به شهادت رسیده‌اند. این گزارش می‌گوید که ارتش رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ساخت ایالات متحده، از جمله «مهمات حمله مستقیم مشترک» (JDAM) و «بمب‌های قطر کوچک» (SDBs) برای انجام حملات غیرقانونی یا کشتن غیرنظامیان استفاده کرده است که عفو بین‌الملل می‌گوید باید به‌عنوان جنایات جنگی مورد بررسی قرار گیرد.

این گروه در گزارش خود که یک نسخه از آن به دست روزنامه «واشنگتن‌پست» رسیده، تاکید کرد این حوادث «الگوی کلی حملات غیرقانونی توسط نیرو‌های اسرائیلی و خطر بسیار بالای استفاده از تسلیحات ساخت ایالات متحده و سایر مهمات و خدمات ارائه شده به کابینه تل‌آویو را بر خلاف قوانین بین‌المللی نشان می‌دهد.»

در این گزارش آمده است: «دولت ایالات متحده باید فورا انتقال تمام تسلیحات و سایر اقلام به کابینه اسرائیل را تا زمانی که رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر نشان داده شود، متوقف کند.»

از هفتم اکتبر و بعد از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی که بمباران‌های بی‌امان و ماموریت زمینی نیرو‌های صهیونیست در سراسر فلسطین اشغالی آغاز شد، بیش از ۳۴ هزار فلسطینی که اکثر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به شهادت رسیده‌اند. با این حال یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود، مدعی است که تل‌آویو از قوانین درگیری مسلحانه تبعیت می‌کند.

این گزارش همچنین به موارد دیگری اشاره می‌کند که سلاح‌ها شناسایی نشده‌اند یا منشا آنها از ایالات متحده نبوده است. ایالات متحده مدت‌هاست که اصلی‌ترین حامی نظامی رژیم صهیونیستی بوده و سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار کمک امنیتی به آن ارائه می‌کند. با این حال از هفتم اکتبر و وقوع جنایات مکرر صهیونیست‌ها، روابط تل‌آویو-واشنگتن به شدت زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

جنایاتی که سازمان عفو بین‌الملل به آنها اشاره می‌کند، شامل حملات ماه دسامبر و ژانویه به ساختمان‌های مسکونی در رفح است که به گفته این سازمان از سلاح‌های ساخت آمریکا استفاده شد و جان دست‌کم ۹۵ تن از جمله بیش از ۴۰ کودک فلسطینی را گرفت. عفو بین‌الملل بعدا از مکان‌های آن حملات بازدید کرد تا با بازماندگان مصاحبه و قطعات سلاح‌های باقیمانده را تجزیه و تحلیل کند. عفو بین‌الملل همچنین کابینه رژیم صهیونیستی را به نقض وعده «بهترین شیوه‌ها» برای حفاظت از غیرنظامیان در زمان جنگ متهم می‌کند و می‌گوید که ارتش صهیونیستی دستورات غیرواقعی برای تخلیه ساختمان‌ها صادر می‌کند و به بازداشت خودسرانه و شکنجه فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن دست می‌زند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد، کابینه رژیم صهیونیستی یک قانون جداگانه ایالات متحده را هم نقض می‌کند که طبق آن طرف‌هایی که اقلام نظامی ایالات متحده را دریافت می‌کنند، ملزم به همکاری با ایالات متحده در ارسال کمک‌های بشردوستانه می‌شوند.

نتیجه‌گیری این گروه منعکس‌کننده گزارش ۱۸ آوریل گروهی از کارشناسان مستقل، از جمله حقوقدانان و مقامات سابق ایالات متحده است که «بی‌توجهی سیستماتیک به اصول اساسی حقوق بین‌الملل، از جمله حملات مکرر انجام شده با وجود صدمات نامتناسب پیش‌بینی شده به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی را نشان می‌دهد.»

این کارشناسان عبارتند از «جاش پل» کارمند سابق وزارت امور خارجه آمریکا که پاییز گذشته به دلیل موضع دولت بایدن در قبال درگیری غزه استعفا داد و «نورة صالح عریقات» استاد دانشگاه راتگرز. براساس گزارش آنها، حوادث مورد بررسی همچنین شامل حملات صهیونیست‌ها در اکتبر و دسامبر می‌شود که جان بیش از ۱۰۰ تن را گرفت.

جاش پل، نورة عریقات و دیگر کارشناسان، این حوادث را «در میان الگوی واضح نقض قوانین بین‌المللی، ناتوانی در به کارگیری بهترین شیوه‌های کاهش آسیب به غیرنظامیان و محدودیت‌های کمک‌های بشردوستانه توسط کابینه و ارتش اسرائیل که اغلب از تسلیحات ارائه‌شده توسط ایالات متحده استفاده می‌کنند» در نظر گرفتند.

در ماه مارس، دیده‌بان حقوق بشر و آکسفام تاکید کردند که تضمین‌های ادعایی رژیم صهیونیستی در مورد رعایت اصول معتبر نیستند. در این گزارش آمده بود که رژیم صهیونیستی مرتکب جنایات جنگی شده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->