پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

نصب کارتخوان‌های هوشمند فروش نان در نانوایی‌های سراسر کشور تا حدود یک‌ماه آینده

  • کد خبر: ۱۱۰۵۶۰
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
نصب کارتخوان‌های هوشمند فروش نان در نانوایی‌های سراسر کشور تا حدود یک‌ماه آینده
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی از نصب تجهیزات و کارتخوان‌های هوشمند فروش نان در نانوایی‌های تمام شهر‌های کشور طی یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد جلال طی سخنانی در برنامه "میز اقتصادی" سیما، با اشاره به شروع آزمایشی دو فازِ طرح هوشمند سازی یارانه نان در استان زنجان از حدود سه هفته پیش، با همت مدیران استانی، اظهار داشت: فاز اول این طرح شامل نصب کارتخوان‌های هوشمند به منظور یکپارچه سازی و ثبت تراکنش‌های فروش نان بود که در این ارتباط تا کنون بیش از ۹۰ درصد نانوایی‌های زنجان تجهیز شده اند.

وی با بیان اینکه از روز اول شروع طرح، دولت با هیچ مشکل جدی چه بین مردم و چه نانوایان، روبرو نشده است و اینکه در حال حاضر، به صورت لحظه ای، در حال رصد حجم مصرف و فروش نان در استان زنجان هستیم، گفت: تا این لحظه، فروش ۱۸ میلیون قرص نان طی سه هفته اخیر در استان زنجان ثبت شده، و هم اکنون کلیه اطلاعات لازم برای شروع فاز دوم، یعنی "هوشمند سازی فروش آرد به نانوایان" مهیا است.  

جلال ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات دقیق، شامل ساعت شروع و اتمام کار نانوایی ها، فاصله و مبلغ تراکنش‌ها (که باید تناسب با خرید نان مردم داشته باشد)، تنوع کارت‌های بانکی مورد استفاده و حجم خرید نان توسط مردم بصورت لحظه‌ای در حال پایش است که این کمک می‌کند، رفتار‌های غیر متعارف احتمالی در خصوص نان، قابل رصد باشد.

مشاور وزیر اقتصاد دامنه شمول مفهوم "غیر متعارف" در قالب این طرح را عبارت از حجم و توالی خرید ها، میانگین فروش نان متناسب با موقعیت جغرافیایی، تمکن خانوار‌ها و میانگین خریداران در هر منطقه عنوان کرد و گفت: روال‌های گذشته و داده‌های موجود، بخوبی رفتار‌های غیر متعارف را در صورت وقوع، نشان خواهد داد. مثل اینکه اینکه فردی بیاید تعداد زیادی نان برای مصارف دام بخرد و یا نانوا آرد را دریافت کند و متناسب با آن نان تحویل مردم ندهد و ... تمام این موارد منجر به این می‌شود که سهمیه وی در فرآیند‌های تخصیص بعدی، مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی افزود: بر مبنای همین داده ها؛ کارتخوان‌های هوشمند به دولت کمک می‌کند تا رفتار‌های مردم در زمینه مصرف نان را بلادرنگ تحت رصد و پایش و تجزیه و تحلیل قرار دهد، تا مبلغ یارانه پرداختی دولت، دقیقا به هدف اصابت کند.  

مشاور وزیر اقتصاد در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه در شرایط فعلی، به دلیل تقاضای بسیار زیاد آرد یارانه ای، مجبور به عملیات سهمیه بندی شده ایم، گفت: در حال حاضر سرانه روزانه مصرف آرد، ۳۰۰ کیلوگرم به ازاء هر نانوایی است، اما با اجرای این طرح، نانوایی‌های که علاقه‌مند به فعالیت بیشتر، حتی بصورت ۲۴ ساعته هستند، محدودیتی در دریافت آرد نخواهند داشت، چون آن‌ها متناسب با فروش نان است که می‌توانند از یارانه آرد استفاده کنند.  

جلال تصریح کرد: آن تعداد معدود نانوایانی که قبلا سهمیه آرد را می‌گرفتند تا در خارج از شبکه عرضه کنند، با این طرح، خودبخود دسترسی اشان کاهش پیدا کرده و بعضا مجوز هایشان ابطال می‌شود. نانوایان جدیدی هم ممکن است مجوز فعالیت دریافت کنند.

وی افزود: نانوایی‌های موجود که اغلب نانوایی‌هایی هستند که آرد را تبدیل به نان مردم می‌کنند، بدون محدودیت، بعد از اجرای طرح، می‌توانند آرد خودشان را دریافت کنند و هیچ نگرانی در خصوص مقدار سهمیه و محدودیت ساعت کار نخواهند داشت.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: بعد از استقرار کارتخوان‌های هوشمند در کلیه نانوایی‌های کشور، یک داشبورد مدیریتیِ تراکنش‌های فروش بصورت یک اپلیکیشن روی موبایل یا تحت وب در اختیار هر نانوا قرار می‌گیرد که می‌تواند عملکرد روزانه و حجم تراکنش‌های فروش خودش را رصد کند و هشدار‌های صادره در مورد تراکنش‌های غیر متعارف احتمالی را مشاهده نماید.  

جلال اعلام کرد: دولت مابه التفاوت قیمت آرد را در پایان هر روز متناسب با نان فروخته شده به نانوا پرداخت می‌کند و او می‌تواند بلافاصله در اپلیکیشن مربوط، آن را مشاهده کند.

وی گفت: این سامانه بعد از فراگیری کارتخوان‌های هوشمند طی یکماه آینده در کل کشور و بعد از نتیجه گرفتن از دوره آزمایشی، در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد.

جلال تصریح کرد: بعد از اجرای آزمایشی طرح هوشمند سازی یارانه نان در استان زنجان و گرفتن نتایج فاز دوم طرح که چنانچه گفته شد، مربوط به بحث مدیریت یارانه آرد به صورت هوشمند است، در توسعه آن بین استان‌ها محدودیت خاصی نداریم؛ تمام تجهیزات، تامین و زیر ساخت‌های مربوط، برای راه اندازی آن فراهم شده و پیش بینی دولت این است که ظرف یکماه آینده کل نانوایی‌های کشور تجهیز شوند.

وی عنوان کرد: نانوایان در مدت باقی‌مانده، تا شروع سراسری طرح، عملیات فروش خود را کمافی السابق بصورت عادی انجام خواهند داد و در ادامه، با شروع فرآیند، با هماهنگی استانداران، مطابق برنامه ریزی مدیران استانی، طی بازه زمانی کوتاه و بصورت موازی در چند استان، عملیات نصب تجهیزات، شروع و به تدریج در کل کشور فراگیر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برآورد دولت این است که سالانه حدودا ۱۰ میلیون تن گندم برای تامین نان مردم مصرف می‌شود، گفت: برآورد کارشناسان وزارت جهاد و وزارت اقتصاد هم بر این است که ما حدودا ۳۰ درصد عرضه خارج از شبکه داریم که با اجرای این طرح، جلوی آن گرفته می‌شود.

جلال با تأکید بر اینکه در این چارچوب، مردم بدون محدودیت و یا تغییر قیمت، خرید نان خود را انجام خواهند داد، اظهار داشت: هدفگذاری در این طرح، خرید‌های غیر متعارف یا عرضه خارج از شبکه آرد، قاچاق یا مصارف غیر مجاز مثل شیرینی و امثالهم است.  

مشاور وزیر اقتصاد گفت: فاز دوم ما در این طرح آزمایشی به این صورت است که گندم به شکل قیمت تمام شده و غیر ترجیحی در اختیار کارخانه‌های آرد قرار می‌گیرد و آن‌ها هم آرد را با قیمت تمام شده در اختیار نانوا‌ها قرار می‌دهند. در ادامه، برای اینکه مشکل تأمین نقدینگی برای نانوایان پیدا نشود، یک ماه تا ۴۵ روز مهلت تسویه به آن‌ها داده شده و نانواها، در این بازه، عملیات فروش خود را مطابق سابق و با قیمت قبل به مردم انجام خواهند داد.

وی یادآور شد: زیرساخت کارتخوان‌های هوشمند، این داده‌ها را برای سیستم مدیریت دولت تولید می‌کند که چه مقدار نان توسط هر نانوا به مردم فروخته شده و در ادامه، متناسب آن، یارانه یا مابه التفاوت قیمت تمام شده و قیمت یارانه‌ای نان، در پایان هر شب به حساب نانوا واریز می‌شود و بنابراین اگر نانوا آن آرد را به شکل عرضه خارج از شبکه ارائه بدهد، مجبور است قیمت آرد را به قیمت تمام شده تسویه کند.

جلال در پاسخ به سوالی گفت: منابع سازمان هدفمندی یارانه نزد بانک مرکزی است و در پایان هر شب توسط بانک عامل، به حساب نانوایان واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف سالانه گندم در کشور با احتساب کاهش ۱۵ درصدی وزن سبوس از گندم خریداری شده، حدود هشت و نیم میلیون تن است، گفت: برآورد ما این است که با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان، حدودا ۵.۵ تا ۶ میلیون تن آرد، صرف تأمین نان مردم خواهد شد و یک و نیم میلیارد یورور صرفه جویی صورت خواهد گرفت. این عواید متعلق به مردم است که تا پیش از این نصیب یک عده خاص می‌شده و انشاالله جلوی این رویه گرفته خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->