درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال به دین اسلام خوش آمدی آقای مورایس کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم!
سرخط خبرها

دختران پر افتخار ورزشکار مشهد

  • کد خبر: ۱۱۱۰۲۲
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
دختران پر افتخار ورزشکار مشهد
نگاهی به ظرفیت‌های دختران مشهد در حوزه ورزش قهرمانی به نمایندگی از همه برترین‌ها.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ اگر میان ورق‌های تاریخ ورزش این کشور بزرگ سیر کنیم، ردپای نام‌های ماندگاری از خطه خراسان به‌ویژه شهر مشهد را خواهیم دید که در بزنگاه‌های مهم ورزش ایران امضا‌های پررنگی را از خود به‌جا گذاشته‌اند.

پابه‌پای مردان، بانوان نیز این مسیر را آمده‌اند؛ از عاکف‌ها و محروقی‌ها تا شیرمحمدی‌ها همگی نام مشهد را به قطب ورزش بانوان تبدیل کرده و حالا دختران قهرمان جای نسل قدیم را پر کرده‌اند. سکویی نبوده است که به‌دست دختران ورزشکار مشهدی فتح نشده باشد؛ از سکو‌های جهانی تا قهرمانی قاره کهن و پاراالمپیک همگی در برابر اراده دختران این شهر قدرتی نداشتند.

به‌نمایندگی از همه دختران ورزشکار و قهرمان شهر و به‌پاس قدرشناسی از تلاش‌های شبانه‌روزی آن‌ها با وجود همه محدودیت‌ها و کمبودها، به ظرفیت و استعداد‌های دختران شهر مشهد نگاهی می‌اندازیم.

دهه هشتاد شروع جدی برای فوتبال بانوان بود. از همان زمان دختران شهر مشهد با وجود نداشتن زمین چمن در شهرشان، توانستند استعداد خود را نشان دهند و تیم‌های لیگ‌برتری با جذب بازیکنان مشهدی برای قهرمانی در لیگ آماده می‌شدند. سمانه چهکندی، ملی‌پوش مشهدی، در همان دوره نخست لیگ‌برتر بانوان با تیم بال‌گستر قهرمانی را تجربه کرد.

او در این پانزده سال بار‌ها برای تیم کشورش به میدان رفته است و از مهم‌ترین مهره‌های میدان بود که صعود به جام‌ملت‌های آسیا را رقم زد. او امسال دهمین طلای قهرمانی در لیگ را هم به‌دست آورد. در کنار نام چهکندی، نسل جدید فوتبال دختران مشهد جان گرفت و امسال چندین بازیکن مانند کیمیا کافی و سارا دیدار از مشهد و خراسان‌رضوی برای دیگر تیم‌های لیگ‌برتری به میدان رفتند.

اما شاید عجیب باشد که تا سال پیش خراسان‌رضوی تیمی در لیگ‌برتر نداشت و درنهایت کیان نیشابور توانست راهی لیگ‌برتر شود و امسال با رده نهمی نمایشی مقبول داد.

کمتر تیم فوتسالی را می‌توان پیدا کرد که در ترکیبش بازیکن مشهدی نداشته باشد. فاطمه ارژنگی سال‌های زیادی وزنه فوتسال مشهد در تیم‌های ملی بود و همچنان توانسته است خودش را در اوج نگه دارد.

در کنار او، فاطمه شریف، ملی‌پوش و مربی موفق مشهدی، توانسته است در زمینه مربیگری در بالاترین سطح قرار بگیرد. اما این پایان کار نبود و هر سال چهره‌های جدیدتری در فوتسال بانوان مشهد شناخته می‌شوند و می‌توانند نسل جدید تیم‌ملی بانوان ایران را تشکیل دهند.

وزنه‌برداری بانوان کمتر از پانزده سال به‌صورت رسمی برای بانوان آغاز شده است، اما خراسان‌رضوی از اولین استان‌های کشور بود که آموزش به بانوان را آغاز کرد و از دل این استعدادیابی، ملی‌پوشان متعدد و قهرمانان بین‌المللی بیرون آمدند.

چهره شاخص وزنه‌برداری دختران مشهد دوقلو‌های مشهدی، غزل و غزاله حسینی، هستند که بورسیه کمیته ملی المپیک شده‌اند. غزاله حسینی در مسابقات نوجوانان جهان تاریخ‌سازی کرد و اولین مدال این رده سنی را برای ایران کسب کرد.

کشتی بانوان نیز عمری طولانی ندارد. سال ۱۳۹۶ به‌همت رسول خادم کشتی کلاسیک بانوان راه‌اندازی شد. در این رشته نیز مشهد جزو اولین شهر‌هایی بود که توانست با پرورش کشتی‌گیران موفق، تأثیر مهمی بر تیم‌ملی کشتی بانوان بگذارد و میمنت قاسم‌آبادی به‌عنوان اولین کاپیتان تیم‌ملی از مشهد انتخاب شد.

آنا براتی، مربی باتجربه کشتی بانوان، نیز نقشی بزرگ در کشف استعداد‌ها داشت. او چندی پیش به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی کشتی آلیش، تیم‌ملی دختران را در مسابقات آسیایی همراهی کرد و عنوان قهرمانی مسابقات را به‌دست آورد.

مهشید اشتری توانست جرقه خوبی برای دختران مشهدی در تنیس‌روی‌میز باشد. او از نوجوانی راهی تیم‌های ملی شد و توانست با درخشش در آسیا و در بازی با بهترین بازیکنان جهان، موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

اشتری در تلاش است اولین دختر مشهدی باشد که راهی المپیک شده است. در یکی‌دو سال گذشته نیز در رده‌های پایه بازیکنان دیگری ظهور کرده‌اند و در آینده از یکتا ادیبیان، ملی‌پوش نوجوانان، در مسابقات بین‌المللی بیشتر خواهیم شنید.

مشهد از سال‌های دور قطب قایق‌رانی دختران کشور بوده است. با وجود کمبود فضای تمرینی، استعداد دختران این شهر، استان‌های دیگر را غافل‌گیر کرده است. الهام تحقیقی از قدیمی‌های این رشته است که حالا مربیگری می‌کند، اما بعد از او ورزشکاران ملی‌پوش دیگری مانند مهلا عاطفه‌دار توانستند جایگاه مشهد در تیم‌ملی را پر کنند و در مسابقات آسیایی و جهانی بدرخشند.

دختران ورزشکار معلول و توان‌یاب مشهدی از پیش‌گامان ورزش بانوان بوده‌اند. درخشش در پاراالمپیک‌ها و پاراآسیایی‌ها بخشی از کارنامه بانوان مشهد بوده، اما با گذشت چندین سال از درخشش چهره‌های مطرحی مثل عاکف، شیرمحمدی و زارعی، حالا دخترانی باانگیزه مانند زهرا سالاری و زهرا لطفی قرار است نمایندگان خوبی برای مشهد در تیم‌های ملی باشند. در بسکتبال باویلچر نیز مشهدی‌ها همیشه یک وزنه برای تیم‌ملی بوده‌اند.

در آخرین رویداد، مهری یوسف‌زاده سرمربی مشهدی تیم‌ملی، همراه با هفت بازیکن مشهدی، فتانه پورآت، مهسا سعادت، فاطمه مولایی، رقیه صالحی، مهدیه روحانی و ندا بلوچی، در رقابت‌های آسیا و اقیانوسیه حاضر شدند و با کسب عنوان سومی، نخستین‌بار سهمیه جهانی را کسب کردند.

در پاراتنیس‌روی‌میز نیز ملی‌پوشان در رویداد‌های بین‌المللی درخشیده‌اند؛ زهرا انصاریان، نرگس قابلی و فاطمه محمدی چهره‌های مشهدی تیم‌ملی هستند که توانسته‌اند مدال‌های زیادی را برای ایران کسب کنند.

شاید در تیروکمان چهره‌های جدیدی در سال‌های گذشته در مشهد نتوانسته‌اند راهی تیم‌ملی شوند، اما ویدا حلیمیان دختر باتجربه مشهدی، با کارنامه‌ای پر از مدال‌های بین‌المللی همچنان پرقدرت در میادین حضور دارد. او چند روز دیگر راهی جام جهانی پاریس می‌شود.

دوومیدانی دختران مشهد را بدون شک می‌توان در کشور بی‌رقیب دانست. در سال‌های گذشته سکو‌های قهرمانی این رشته در اختیار ورزشکاران مشهدی بوده است و رکورد‌های ملی را آن‌ها جابه‌جا کرده‌اند. تکتم دستاربندان، فائزه آشورپور، فاطمه سیما شادکام و فائزه نسایی فقط تعدادی از بهترین دوندگان این شهر هستند که استان‌های دیگر از حضور آن‌ها در تیم‌های باشگاهی‌شان بهره می‌برند.

کتایون محمودی‌فر، کوهنورد مشهدی، امسال موفق شد قله ۸هزارو۱۶۳ متری ماناسلو هیمالیا را فتح کند. قله کورجسکایا و قله لنین در قرقیزستان از قله‌های بیش از ۷ هزارمتری هستند که محمودی‌فر قبل از این نیز به آن‌ها صعود کرده بود.

این فقط بخش کوچکی از جامعه ورزش دختران مشهد است و صد‌ها دختر قهرمان ورزشی این شهر نیز در رشته‌های مختلف مدال‌های مختلفی برای ایران کسب کرده‌اند و هر روز در گوشه‌ای از این شهر برای نام مشهد و ایران با همه سختی‌ها می‌جنگند؛ تلاشی که بسیار ارزشمند است و باید به احترامشان ایستاد و ساعت‌ها تشویق کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->