استاندار خراسان رضوی: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟ پیش‌بینی بورس برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | بی‌اعتنایی بازار سهام به اصلاحیه مالیاتی واریز ۸ میلیون تومان حج به حساب چه زائرانی بوده است؟ ریزش قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز | کدام خودرو ۷۰میلیون تومان پایین آمد؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد | اعلام جزییات واریز سود سهام‌عدالت متوفیان ماجرای خرید و فروش کارتن‌ لوازم خانگی کره‌ای با قیمت‌های میلیونی چیست؟ قیمت شکر افزایش یافت (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش ۴ تن طلا در ۲۵حراج | نیم تن طلا امروز فروخته شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) طرح فروش محصولات سایپا از روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز می‌شود + جزئیات رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد: حدود ۲۰۰ واحد صنفی طلا فروش همچنان پلمب هستند الزامات حضور موثر ایران در آینده بازار و اقتصاد افغانستان خام‌فروشی؛ سهم ایران از صادرات ۹۸ درصدی زعفران به جهان سقف هر کارت آزاد سوخت ۷ هزار لیتر است | سوخت‌گیری با کارت شخصی به ۸۰ درصد رسید حمایت مهم شاخص کل از دست رفت + نمای پایانی بورس (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقایسه وضعیت سد‌های خراسان رضوی با سد‌های کشور، در سال آبی ۱۴۰۲ آخرین قیمت مدل‌های آیفون در بازار (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران بنزین یورو۵ تولید می‌کند فرماندار مشهد: تکمیل پروژه‌های انتقال آب به مشهد نیازمند تامین اعتبار کشوری است منتظر واریزی بزرگ دولت در خردادماه باشید + جزئیات قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشکلات صنف طلافروشان مشهدی پیگیری شده و رفع پلمب مغازه‌ها آغاز شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه تمام | حباب سکه کمتر شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر بازار خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت رهن و اجاره آپارتمان در منطقه ارشاد مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۳ واحد صنفی موبایل فروشی در مشهد
سرخط خبرها

فروش حواله‌های خودرو (قرعه کشی مرحله اول سامانه فروش یکپارچه) در فضای مجازی از سر گرفته شد!

  • کد خبر: ۱۱۱۳۴۷
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
  • ۸
فروش حواله‌های خودرو (قرعه کشی مرحله اول سامانه فروش یکپارچه) در فضای مجازی از سر گرفته شد!
در حالیکه هنوز یک هفته از اعلام نتایج طرح فروش خودرو در قالب سامانه تخصیص یکپارچه نگذشته، فروش غیرقانونی حواله خودرو‌ها در سایت‌ها آغاز شده است! این در حالی است که قرار بود با یکپارچه شدن فروش و عرضه خودرو، نقش دلالان و سودجویان کمرنگ شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دلالان بازار خودرو تنها چند روز پس اعلام نتایج اولین دوره طرح فروش یکپارچه تخصیص خودرو، برای خرید و فروش حواله‌ها دست به کار شدند. این در حالی است که یکی از شرایط قید شده در این طرح، ممنوعیت واگذاری حواله خرید خودرو به غیر ذکر شده است.

فوری:ذخیره‌های قرعه‌کشی سامانه یکپارچه هم خودرو می‌گیرند + جزئیات

تا پیش از آنکه فروش و تخصیص خودرو به شیوه یکپارچه و تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در بیاید، در طرح‌های قبلی که توسط خود خودروسازان برگزار می‌شد، حتی افرادی که توان مالی برای خرید خودرو نداشتند، به سبب جذابیت بالای شرکت در این بخت‌آزمایی، شانس خود را امتحان و اقدام به ثبت‌نام می‌کردند که در صورت برنده شدن، به هر دلیل اگر نمی‌خواستند خودرو را تحویل بگیرند، حواله آن را به صورت غیرقانونی می‌فروختند. عمده این افراد در قرعه‌کشی شرکت می‌کردند و برنده هم می‌شدند، اما، چون پول کافی برای تکمیل وجه نداشتند اقدام به فروش حواله خود می‌کردند. از این طریق فروشنده حواله چند میلیون تومان به جیب می‌زد و خریدار حواله هم در نهایت صاحب خودرو صفر کیلومتر با قیمتی کمی بیشتر از کارخانه، اما خیلی پایین‌تر از بازار آزاد می‌شد.

زمانی که وزارت صمت طرح فروش و تخصیص خودرو در قالب سامانه یکپارچه و با نظارت خود را به میان آورد، یکی از اهدافش در جهت شفافیت، حذف همین خرید و فروش حواله‌ها و حذف دلال‌ها و واسطه‌ها بود، اما آنچه که دوباره دیده می‌شود، داغ شدن بازار خرید و فروش حواله‌هاست. ضمن اینکه به‌سبب اینکه تمامی خودرو‌ها به صورت سند آزاد تحویل خواهند شد و قرار نیست سند آن در رهن شرکت خودروساز باقی بماند، کار برای خریداران و فروشندگان حواله راحت‌تر هم شده است.

طبق قوانین، خرید و فروش حواله خودرو قانونی نیست و در صورتی که این اتفاق رخ دهد، خودروساز اجازه ابطال قرارداد فروش را دارد. از سوی دیگر باتوجه به اینکه برخی دفترخانه‌های اسناد رسمی (پیش از راه‌اندازی سامانه تخصیص یکپارچه خودرو) برای خرید و فروش این حواله‌ها وکالت‌نامه صادر می‌کردند، معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همان موقع اعلام کرد که "دفاتر اسناد رسمی اجازه خرید و فروش خودرو‌های حواله‌ای را ندارند و چنانچه دفترخانه‌ای اقدام به این کار کند، طبق قانون با آن برخورد خواهد شد"؛ با این حال، اما از تب‌وتاب این بازار کاسته نشده است.

در این رابطه تعدادی از برندگان طرح اخیر فروش یکپارچه که قصد دارند حواله خودرو خود را بفروشند، ابراز کرده‌اند به سبب اینکه نمی‌توانند تا روز سه‌شنبه (١٧ خرداد ماه/ آخرین مهلت واریز وجه خودرو) اقدام به تامین وجه کنند، از دریافت خودرو منصرف شده و درصدد فروش حواله خود برآمده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از این حواله‌ها در فضای مجازی آگهی می‌شوند. پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ و دناپلاس (پیش‌فروش) در ردیف خودرو‌های پرطرفدارند و حواله این خودرو‌ها جزو حواله‌های پرفروش است. قیمت این حواله‌ها بسته به موعد تحویل و نوع خودرو متفاوت بوده، اما متوسط قیمت آن‌ها بین ۳۰ تا ۶۵ میلیون تومان است.

توزیع رانت و دلال‌بازی‌ها همچنان ادامه دارد...

خرید و فروش حواله خودرو‌ها نشان می‌دهد علیرغم اینکه یکی از بزرگترین اهداف وزارت صمت از ایجاد چنین سامانه‌ای، حذف دلالان و تخصیص خودرو به مصرف‌کننده واقعی بوده است، اما همچنان خودرو به مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و برخی افراد با ثبت‌نام و شرکت در قرعه‌کشی، بدون پرداخت هیچ وجهی، درآمد چند میلیون تومانی کسب می‌کنند.

به نظر می‌رسد ریشه اصلی این موضوع همچنان اختلاف بالای قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به کارخانه است. برخی خوش‌شانس‌ها که در قرعه‌شکی برنده می‌شوند، وجه خودرو را واریز و آن را تحویل می‌گیرند تا از آن استفاده کنند یا در بازار به قیمت آزاد بفروشند. از آن سو بسیاری هم ثبت‌نام می‌کنند و پس از برنده شدن در قرعه‌کشی، حواله آن را چند میلیون تومان می‌فروشند.

همچنین با توجه به اینکه شرایط جدید فروش و محدودیت‌های ثبت‌نام تغییر چندانی نسبت به شیوه‌های فروش قبلی ندارد و تغییری در نحوه قرعه‌کشی و توزیع ایجاد نشده، بعید به‌نظر می‌رسد که طرح جدید هم بتواند چاره‌ساز مشکل باشد. این‌ها در حالی است که وزارت صمت بار‌ها اعلام کرده که با برنامه‌های درنظر گرفته شده قرار است قرعه‌کشی خودرو‌ها به مرور حذف شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
Milad
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
0
3
اینقدر مردم تحت فشار هستن .کسی بدش نمیاد یه پولی به جیب بزنه .منی که ۱۴ بار تا الان ثبت نام کردم و مدت ۲ سال ماشین ندارم با دوتا بچه بباید بمونم تو انتظار .این وضعیت هرگز درست نمیشه .چون پشتش اندیشه و تفکر نیست .فقط برای اروم کردن مردم میان یه چیزی میگن و میرن .با این همه تبلیغاتی که انجام داده بودن و میگفتن این بار دیگه خودرو به مصرف کننده واقعی میرسه ، بی شک فکر میکردم که اینبار من برنده می شم .وقتی فضای مجازی میبینم حواله هایی که فروش گذاشتن نمیدونم نفرینشون کنم که حق بقیه رو میخورن یا بگم خوش بحالتون با این شانستون .
حسن علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
0
5
دوستان من ثبت نام کردم روز چهار شنبه که نتایج رو اعلام کردند. من برنده اول نتیجه رو دادند . روز پنج‌شنبه پول رو با مشکلاتی جور کردم و سایت مالی ایران خودرو هم بسته بود آمدم که امروز برم پول را واریز کنم با بیشرمی نوشته بودند شما رزرو هستید . خواهش اینه اگه کسی دستش میرسه این موضوع رو اطلاع رسانی کنه
داود
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
1
2
خواهشمندم نظرم راپخش کنید.برهیچ کس پوشیده نیست که تنهاراه جلوگیری از دلالی در قرعه‌کشی ها وکوتاه کردن دست دلالان وشناسایی مصرف کننده ونیازمند واقعی درقرعه کشی ها داشتن وجه خودرو مورد تقاضای متقاضی است.مگرمیشود بدون بدون داشتن پول کالایی راخرید.ودلال هم نمی آید پولش را دست کسی دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
0
2
امروز دیدم یکی بدون گواهینامه.بدون یک ریال پول.بدون اینکه خانمش گواهینامه حتی داشته باشه توی طرح خانواده پژوپارس برده و حواله رو ۱۰۰ تومن فروخته
کاش میتونست برا خودش نگه داره
کاش
ولی
ولی ی نفر بی تلاش ی ماشین دست دوم بخره
اما پول اون بنده خدایی ک اسمش درنمیاد تو بانک داره بی ارزش میشه و دولت ازش استفاده میکنه و سودی براش نداره

خواستم بگم ایناس ک اقتصادو نابود میکنه

ب امید فردایی بهتر برای ایران و ایرانی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
1
0
سلام من سه سال پولم در بانک و تا امروز که چهل وشش سالمه ماشین نداشتم سی وچهار بار در قرعه کشی دو شرکت نشدم یک بارم سامانه و پولم در بانک بی ارزش شده اگر روز اول سال ۹۹ از بازار ازاد میخریدم خیلی به نفعم بود دیگه خسته شدم
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
1
بله دیگه ماهم که نیازمندیم باید بشینیم تماشا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
واقعا فکر میکردم که این دفعه برنده میشم بعد از چند بار شرکت کردن کلا ناامید شدم دیگه اگر بگن از ده نفر نه نفر برنده میشن امکان ندارد شرکت کنم
غفار باقرزاده
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
0
0
من از اردیبهشت 96 تا امروز بدون ماشین موندم، هر وقت که اومدم ماشین بخرم، قیمتش بیشتر از موجودی من شده!
اخیراً و 6 تیر 1401 در طرح مشارکت در تولید خودروی تارا دستی (تحویل در آبان 1402) ثبت نام کردم و مبلغ 118 میلیون از من کسر شد. بعد از 10 روز پیامکی مبنی بر عدم دارا بودن شرایط را دریافت کردم. بعد از پیگیری از طریق پشتیبانی سایت، به من اعلام شد شما بجای شرکت در طرح عادی، در طرح حمایت از خانواده (ویژه بانوان) شرکت کرده اید و بخاطر همین فاقد شرایط لازم هستید. این در شرایطی است که اولاً بنده در هنگام ثبت نام کمال دقت و توجه را کرده ام و یقیناً در گزینه طرح عادی را انتخاب کرده ام ثانیاً، با توجه به اینکه زمانی که گزینه مربوط به طرح حمایت انتخاب میشد، خود سایت پیامی مبنی به اینکه با توجه به جنسیت مجاز به ثبت نام نمی باشید، میداد و عملاً مانع انجام ثبت نام می شد، ثالثاً با توجه به اینکه در زمان ثبت نام بنده همچنان برای طرح عادی و تاریخ تحویل فوق، ظرفیت خالی وجود داشت چه نیازی بود که من بخواهم در طرح حمایت ثبت نام بکنم؟!!
بر این اساس، برای شخص بنده تقلب ایران خودرو یا وجود مشکل در سایت ثبت نام این شرکت مسجّل است.
در هر صورت بعد از اینهمه سال انتظار و شرکت در قرعه کشی های تحویل فوری و پیش فروش، باز هم من و خانواده ام را ناامید و سرخورده کردند که واگذارشان کردم به خدا و روز قیامت. البته، شکایت هایی را هم تقدیم مراجع ذیربط کردم ولی با وجود شرایط حاکم بر کشور، امید چندانی به احقاق حق خود ندارم!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->