زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا ! اتصالی برق پشت‌بام، منزل مسکونی را به آتش کشید + تصویر حادثه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افشاگری یک رسانه علیه قلیان اکسیژن| طرح مطالعاتی یامنفعت‌طلبی وبازی باسلامت جوانان؟ افشای راز قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش ماجرای استفاده بلاگر اینستاگرامی از آمبولانس در شیراز چه بود؟ پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح زرد در استان اعترافات تکان دهنده جوانی که مادر خود را به قتل رساند (۱۷ اردیبهشت) قصاص ۲ قاتل و فرصت دوباره زندگی برای سومین نفر کشف سه کیلوگرم تریاک از معده سرنشینان یک خودرو در بجستان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آموزش عبور و مرور در خیابان را  از  خردسالی شروع کنیم
سرخط خبرها

ارتباط با دیگران؛ از خوش‌رویی تا دوری از تکبر

  • کد خبر: ۱۱۱۹۹۴
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
ارتباط با دیگران؛ از خوش‌رویی تا دوری از تکبر
حجت‌الاسلام علی‌اصغر زهانی - کارشناس مذهبی

اخلاق یکی از مصادیق ولایت‌پذیری امام رضا (ع) است. اگر حضرت را به عنوان امام، رهبر و پیشوا قبول کردیم، پس باید به سبک زندگی و معاشرت ایشان روی آوریم و سرمایه زندگی خود را همین شیوه رفتاری و گفتاری قرار دهیم، زیرا وقتی انسان کسی را دوست دارد، همانند او عمل می‌کند و محبوبش همه زندگی‌اش می‌شود.

در ارتباط با دیگران باید آموزه‌های رضوی را سرلوحه مراوده‌های اجتماعی‌مان قرار دهیم. امام رضا (ع) همیشه به این مهم اشاره کرده است که هم‌نشین پیامبر خوش‌خلق‌ترین افراد بوده‌اند. به این معنی که خوش‌رویی و خوش‌خلقی به تعبیر امام هشتم ملاک و معیاری برای جست‌وجوی خوبی‌هاست و اگر خوبی می‌خواهیم، باید این‌گونه رفتار کنیم.

بر همین اساس، حضرت ثامن‌الحجج (ع) با هر کسی به‌سادگی ارتباط داشت و راه دوستی را با او باز می‌کرد به طوری که با ایشان انس می‌گرفتند و برای هم‌نشینی و هم‌صحبت شدن، به منزل آن امام رفت‌وآمد داشتند.

یکی از مثال‌هایی که برای ارتباط و مراودت‌های اجتماعی می‌توان از امام مهربانی گفت، گوش دادن به سخنان دیگران است. همسایه مهربان ما هرگز صحبت کسی را قطع نمی‌کرد و سپس حرف‌ها و دلیل‌های خود را بیان می‌کرد. صبر و حوصله حضرت، خود، باعث محبت و شیفتگی همگان شده بود.

از ویژگی‌های مهم امام هشتم در مراوده‌های اجتماعی آن بود که هرگز تکبر نمی‌کرد و مغرور نمی‌شد. جا دارد از خودمان بپرسیم اگر ادعای محبت به حضرت را داریم، چرا در برخی امور متکبریم. امکان دارد با آنکه می‌دانیم سلام‌کننده از کبر و غرور دور است، سلام نکنیم یا حتی جواب سلام ندهیم؟ واقعیت این است که نمی‌شود ادعا کنیم امام رضا (ع) را دوست داریم، ولی در خانه، خانواده، محل کار و ارتباط‌های خانوادگی و اجتماعی‌مان بدخلق‌وخو باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->