عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد
سرخط خبرها

ایران در کنار همسایه شرقی

  • کد خبر: ۱۱۴۰۵۱
  • ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
ایران در کنار همسایه شرقی

کمال الدین اسماعیل، شاعر قرن هفتم، پس از دیدن قتل عام مغول در سال ۶۳۳ در اصفهان یک رباعی سرود که بیت دوم آن بسیار معروف شد:

دی بر سر یک مرده دوصد شیون بود
امروز یکی نیست که بر صد گرید

این شعر حالا پس از زلزله ویرانگر در شرق افغانستان ما را یاد کشتار مغول در اصفهان می‌اندازد. خبر‌ها می‌گوید زلزله ۱/ ۶ ریشتری بامداد روز چهارشنبه اول تیرماه در ولایت‌های خوست و پکتیا جان نزدیک به هزار نفر را گرفته و ۱۵۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۱۵۰۰خانه فقط در شهرستان گیان در ولایت پکتیکا تخریب شده و وضعیت سلامت زخمی‌ها وخیم است. وضعیت خاص جغرافیایی منطقه و ساختمان‌های ناایمن در کنار ساعت بد وقوع زلزله، مهم‌ترین علت زیادبودن تلفات است. جمهوری اسلامی ایران از همان ساعات اول امدادرسانی در کنار مردم زلزله زده افغانستان ایستاد.

رئیس جمهور پنجشنبه شب در نشست خبری اش در استان خراسان شمالی، با اشاره به وقوع زمین لرزه در افغانستان، به استان‌های مرزی دستور داد تا هرگونه همکاری لازم را برای مردم زلزله زده افغانستان انجام دهند و این موضوع را در دستورکار قرار دهند. همچنین از مجموعه‌های هلال احمر و وزارت بهداشت خواست همکاری‌های لازم را برای کمک به زلزله زدگان افغانستانی انجام دهند.

در همین حال، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گفت: «تاکنون دو هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه را به مناطق زلزله زده ارسال کرده ایم.»

همچنین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی برای کمک به مردم زلزله زده افغانستان، با اعلام شماره حساب، از مردم خواست تا به همسایه شرقی کمک کنند. عکس‌ها و ویدئو‌های ناراحت کننده‌ای که از مناطق زلزله زده افغانستان در فضای مجازی منتشر شده است، دل هر انسانی را به درد می‌آورد. مردم رنج کشیده افغانستان درحالی که بیش از چهار دهه در آتش جنگ و ناامنی می‌سوزند، حالا گرفتار بلای زلزله هستند و امروز همان روزی است که به قول سعدی:

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار

جمهوری اسلامی ایران با اقداماتی که پس از سقوط دولت اشرف غنی برای مردم افغانستان انجام داد، ثابت کرد که «طرف دار ملت افغانستان» است و رنج همسایه را رنج خود می‌داند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->