سرخط خبرها

قهرمانی راگبی‌بازان خراسانی در مسابقات کشور

  • کد خبر: ۱۱۸۶۱
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
قهرمانی راگبی‌بازان خراسانی در مسابقات کشور
مرتضی اخوان - لیگ برتر راگبی کشور برگزار شد و همچون تمام ادواری که خراسان رضوی در آن حضور داشت، مردان خراسانی توانستند مقتدرانه بر سکوی نخست بایستند. این مسابقات با حضور ۴ تیم در شهر بابلسر انجام شد و تیم خراسان رضوی توانست در بازی نخست، مقتدرانه و با نتیجه ۶۲ بر ۳ از سد میزبان بگذرد. در دیدار فینال هم داتیس تهران را ۴۲ بر ۱۲ شکست داد و قهرمان بلامنازع این مسابقات شد. راگبی‌بازان پانزده‌نفره خراسان در تاریخ یازده‌دوره‌ای این پیکار‌ها با احتساب موفقیت آخرشان ۵ قهرمانی در کارنامه دارند و پرافتخارترین تیم این مسابقات به حساب می‌آیند. خراسانی‌ها البته در دوره گذشته مسابقات به دلیل محرومیت، در لیگ برتر حضور نداشتند و قهرمانی در نبود خراسان به داتیس تهران رسید. خراسانی‌های راگبی‌باز همیشه در دسته لیگ برتر چه در بخش بانوان و چه در بخش آقایان روی سکو می‌روند و حضور خراسان در مسابقات به مثابه عنوان‌آوری آنان محسوب می‌شود.

آقایی خراسان در راگبی بی‌فدراسیون!
راگبی‌بازان خراسانی در شرایطی قهرمانی لیگ برتر کشور را به دست آوردند که در سال‌های اخیر همیشه خراسان رضوی از قطب‌های اصلی این ورزش در کشور بوده است، چنان‌که نتایج این تیم در لیگ برتر این رشته ورزشی نشانگر فاصله زیاد تیم خراسان با سایر تیم‌های استان‌های کشور است. محمد بوستانی، سرمربی راگبی‌بازان خراسانی، درباره وضعیت راگبی خراسان و قهرمانی تیم مشهد در لیگ برتر می‌گوید: «راگبی خراسان فاصله زیادی با سطح کشور دارد. همیشه بیشتر ملی‌پوشان از مشهد هستند. تعداد قهرمانی‌های بلامنازع خراسان هم نشانگر این است که راگبی‌بازان ما یک سر و گردن از رقبایشان در کشور بالاترند.» وی می‌افزاید: «با این حال، متأسفانه در ایران به این رشته بها داده نمی‌شود. از سال ۹۱ فدراسیون راگبی منحل شد و این رشته ورزشی زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی آمده است.» مسئله بی‌فدراسیونی برای رشته‌ای ورزشی که حالا المپیکی است و می‌توان با آن سودا‌های زیادی را در سر پروراند مسئله‌ای اساسی است.

در مسیر المپیک
مسابقات لیگ برتر راگبی کشور، انتخابی تیم ملی هم بود، انتخابی که با توجه به این مسئله که قرار است راگبی‌بازان کشورمان خودشان را در مسیر راهیابی به المپیک محک بزنند، بسیار مهم به نظر می‌رسد. بر اساس اعلام کمیته راگبی فدراسیون انجمن‌های ورزشی، تا ۱۰ روز آینده اسامی ملی‌پوشان اعلام می‌شود و قهرمانی مقتدرانه و بی‌حرف و حدیث مشهدی‌ها حکایت از آن دارد که به احتمال فراوان خراسان رضوی بیشترین نماینده را در تیم ملی راگبی خواهد داشت. بوستانی در این خصوص می‌گوید: «در ادوار گذشته همیشه بیشترین ملی‌پوش را در تیم ملی داشتیم. خود من، حمید تقوی، جهان‌بخش، علیرضا بوستان و ایمان رضوی از کسانی بودیم که همیشه از مشهد پای ثابت تیم ملی بودیم. حتی ۲ بار تیم مشهد را به عنوان نماینده ایران یا همان تیم ملی به مسابقات غرب آسیا و مسابقات آسیای میانه اعزام کردیم و ۲ قهرمانی هم به دست آوردیم.» حمید تقوی، سرمربی سابق تیم ملی راگبی، که کاپیتانی تیم مشهد در مسابقات لیگ برتر را بر عهده داشت در این باره اضافه می‌کند: «ما هر جمعه برای جوانان مشهدی آموزش رایگان راگبی برگزار می‌کنیم و اگرچه فصل مسابقات باشگاهی راگبی کوتاه است، باید بدانید راگبی رشته سنگینی است و در مقطعی از سال مسابقه تعطیل است. ما بیشتر به دنبال امر آموزش هستیم.» وی می‌افزاید: «در نمایشگاه هفته تربیت بدنی حدود ۱۵۰ نوجوان و جوان علاقه‌مند به این رشته ورزشی را ثبت نام کردیم تا در طول سال آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهیم و آینده راگبی استان را تضمین کنیم. خراسان رضوی سرشار از استعداد‌های راگبی است و اگر کمی حمایت و امکانات وجود داشته باشد می‌تواند همچون سال‌های قبل هسته اصلی تیم ملی را تشکیل بدهد.»

بی‌پول، بی‌حمایت، راگبی
عبدا... حسن‌پور رئیس کمیته راگبی خراسان رضوی است، مردی که یک تنه هزینه‌های فعالیت در رشته‌ای را جفت‌و‌جور می‌کند که با وجود همه جذابیت‌هایش برای جوانان، رشته‌ای بی‌پول و بی‌حمایت است. حسن‌پور در این باره می‌گوید: «یک ریال به ما پول نمی‌دهند و می‌گویند بودجه نداریم. تمام اعزام‌ها و هزینه‌ها از جیب خودمان است. ما حتی برای تهیه زمین چمن تمرین در طول هفته مشکل داریم و با احتساب جلسه‌ای ۳۰۰ هزار تومان کرایه زمین، ما باید هفته‌ای یک میلیون فقط برای تمریناتمان هزینه کنیم.» وی می‌افزاید: «آقایان هیچ حمایتی نمی‌کنند. بعد، وقتی تیم قهرمان می‌شود، در صفحه اجتماعی‌شان پیام تبریک می‌گذارند و به تیم افتخار می‌کنند.» وی خاطرنشان می‌کند: «بار‌ها گفته‌ام یک زمین خاکی به من بدهید خودم آن را چمن می‌کنم، اما حاضر نیستند حتی یک زمین در اختیار ما بگذارند.» این حرف‌ها را محسن قهرمانی، رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی خراسان رضوی، هم به نوعی تأیید می‌کند. او می‌گوید: «مهم‌ترین ابزار برای هر رشته‌ای سخت‌افزار آن است. برای راگبی باید قطعا از چمن طبیعی استفاده شود و حتی چمن مصنوعی هم به کار نمی‌آید. در چنین شرایطی، هزینه‌ها هم بالاست و حسن‌پور حق دارد. او مثل یک پدر برای پسران و دختران راگبی‌باز زحمت می‌کشد و خودش یک‌تنه همه هزینه‌ها را متقبل می‌شود.» وی می‌افزاید: «فدراسیون انجمن‌های ورزشی زیر ۵ میلیون به ما بودجه داده است و بسیاری از کمیته‌های ما خودشان هزینه‌هایشان را تأمین می‌کنند.»

راگبی ایران در خطر حذف از آسیا
سرمربی راگبی‌بازان خراسانی می‌گوید: «کمبود‌ها هست و مشکلات همیشه بوده است، اما ما برای موفقیت راگبی از تلاش دست برنمی‌داریم.» محمد بوستانی می‌افزاید: «راگبی خراسان به نوعی تیم ملی است و راگبی ما در سطح آسیا در دسته ۲ حضور دارد.» حمید تقوی، کاپیتان راگبی خراسان، با توضیح شرایط ایران در مسیر المپیکی شدن می‌گوید: «راگبی هفت‌نفره از ریو به المپیک اضافه شده و برای آنکه به المپیک ۲۰۲۰ صعود کنیم، باید در آسیا و در میان ۴ دسته هشت‌تیمی بتوانیم جزو ۳ تیم برتر باشیم.» وی می‌افزاید: «البته کار بسیار سخت است و اگر تا سال آینده در ایران برای رشته راگبی فدراسیونی ایجاد نشود، کشورمان حق شرکت در مسابقات آسیایی و جهانی را نخواهد داشت.» فاجعه‌ای که ممکن است بر سر رشته‌ای بیاید که جوانان زیادی به آن علاقه‌مندند و ظرفیت‌های خوبی هم در این بخش وجود دارد. بوستانی در این باره می‌گوید: در مسابقات غرب آسیا، تیم‌های آسیایی تعجب کرده بودند که بدون مسابقات دوستانه، چطور چنین عملکرد خوبی داریم. فیزیک ایرانی‌ها برای راگبی مناسب است. ما در این رشته استعداد‌های زیادی داریم که بیشترشان هم خراسانی‌ها هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->