جمع آوری موقت نرده های مسیر خط یک BRT در مراسم خاکسپاری شهید جمهور آیت الله رئیسی + فیلم اختصاص ۵۰۰ مسجد مشهد به اسکان زائران مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی شهردار مشهد به دیدار مادر شهیدجمهور حضرت آیت‌الله رئیسی رفت عضو شورای شهر مشهد: نگاه شهید رئیسی حمایت از محرومان بود آماده باش سازمان آتش نشانی مشهد برای مراسم تشییع رییس جمهور شهید ایران اکران تصویر شهید آیت الله رئیسی در قاب مفاخر شهری مشهد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود یادگار‌های رئیسی برای مشهد تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم
سرخط خبرها

بحران کم آبی در بولوارشاهنامه مشهد به دنبال انشعاب غیرمجاز باغ‌ویلاها

  • کد خبر: ۱۲۳۷۴۲
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
  • ۲
بحران کم آبی در بولوارشاهنامه مشهد به دنبال انشعاب غیرمجاز باغ‌ویلاها
کاهش فشار آب و قحطی‌های مکرر آن، مهمان همیشگی اهالی بولوار شاهنامه است. از یک طرف، سهم مردم این محله از آب آشامیدنی به اندازه نخ باریکی است که جریان دارد و از طرف دیگر، مالکان باغ‌ویلا‌های غیرمجاز در این راسته با حفر چاه غیر‌مجاز، مانع رسیدن آب به مردم منطقه می‌شوند.

فاطمه غلامی | شهرآرانیوز؛ تابستان و زمستان نمی‌شناسد؛ فرقی نمی‌کند از فرط تشنگی به‌دنبال یک لیوان آب بگردی یا حتی برای انجام کار‌های روزمره لنگ مانده باشی، کاهش فشار آب و قحطی‌های مکرر آن، مهمان همیشگی اهالی بولوار شاهنامه است و گویا قصد خداحافظی هم ندارد. از یک طرف، سهم مردم این محله از آب آشامیدنی به اندازه نخ باریکی است که جریان دارد و از طرف دیگر، مالکان باغ‌ویلا‌های غیرمجاز در این راسته، پای خود را از گلیم فراتر گذاشته‌اند و با حفر چاه غیر‌مجاز، مانع رسیدن آب به مردم منطقه می‌شوند.

اتفاقا به ادعای بسیاری از ساکنان محله، تقریبا ۹۰ درصد باغ‌ویلا‌های موجود در این بولوار، غیرمجاز ساخته شده است و، چون زمین‌های این باغ‌ویلا‌ها معمولا به‌صورت قولنامه‌ای خریدوفروش می‌شود، خشت اول از پایه کج گذاشته می‌شود، بنابراین تا آخرین مرحله ساخت، همه‌چیز به‌صورت غیرمجاز و با تخلف پیش می‌رود و اینجاست که حفر چاه غیرمجاز در این نوع باغ‌ویلاها، سهم شهروندان از آب آشامیدنی را به حداقل‌ترین میزان ممکن می‌‎رساند.

ساکن منطقه هستیم، ولی باید آب بخریم

خانم شریعت، ساکن بولوارشاهنامه است. او با گلایه از کم بودن فشار آب می‌گوید: این منطقه مملو از باغ‌ویلا‌های بزرگ و اشرافی شده است که علاوه‌بر اینکه غیرمجاز ساخته شده‌اند، خیلی راحت بازهم به‌صورت غیرمجاز، خود را به انشعابات آب و برق متصل و از سهم شهروندان منطقه استفاده می‌کنند.
او بیان می‌کند: ما ۱۰ سال است ساکن این منطقه هستیم، ولی به‌دلیل کاهش فشار آب، گاه مجبور می‌شویم آب تانکری بخریم. برای استحمام دچار مشکل می‌شویم و معمولا باید حمام کردن خود را به بعد ساعت ۱۲ شب موکول کنیم.

این شهروند با بیان اینکه در روز‌های تعطیل امکان ماندن در خانه وجود ندارد، ادامه می‌دهد: آب در روز‌های تعطیل به‌دلیل تراکم انبوه جمعیت و حضور مالکان باغ‌ویلا‌های غیرمجاز در این منطقه، یا خیلی‌خیلی فشار پایینی دارد یا در بیشتر ساعات روز قطع است.
او تاکید می‌کند: بابت هر تانکر آب، ۳۰۰ هزار تومان می‌پردازیم. در ماه، چهار تانکر آب باید هزینه شود تا بتوانیم از این آب برای اموری مانند آشامیدن، شست‌و‌شو و آبیاری درختان استفاده کنیم.

قبض میلیونی آب برای یک خانواده چهارنفره

آقای بابایی، یکی دیگر از ساکنان منطقه شاهنامه است. او هم با بیان اینکه مالکان باغ‌ویلا‌های غیرمجاز آب‌دزدی می‌کنند، می‌گوید: همین ماه قبل، مبلغ آب‌بها برای ما که یک خانواده چهارنفره هستیم و سال‌هاست در این منطقه سکونت داریم، معادل یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان شد، درحالی‌که تا چند ماه گذشته ما جزو خانوار‌های کم‌مصرف بودیم. وقتی اعتراض کردیم، متوجه شدیم یکی از همین باغ‌ویلا‌ها در مجاورت ملک ما، از انشعاب ما غیرمجاز آب برداشت کرده و همین کار باعث افزایش آب‌بهای مصرفی‌مان شده است.

برگشت آب گل‌آلود

فاطمی، شهروند دیگری است که از مشکل گل‌آلود بودن آب در این محله گلایه دارد. این شهروند بیان می‌کند: انشعاب غیرمجاز و برداشت غیرقانونی سارقان آب از انشعابات مجاز، موجب می‌شود که اضافه برداشت آب در مواقعی که فشار آب بالاست، دوباره به لوله برگردد ودرنتیجه در بیشتر ساعات روز، آب این منطقه گل‌آلود باشد.

انشعابات غیرمجاز و افت فشار آب

موضوع سرقت آب و حفر چاه‌های غیرمجاز آب و نیز وجود خاک محلول در آب در بولوارشاهنامه سبب شد در پیگیری ویژه امروز به‌سراغ مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان‌رضوی برویم. حسین اسماعیلیان در این‌باره می‌گوید: انشعابات غیر‌مجاز، مشکلات بی‌شماری را برای مشترکان قانونی به‌وجود آورده است. ضایع شدن حقوق شهروندی، آلودگی آب درپی برگشت آب به لوله و خسارت به تاسیسات شبکه آبرسانی، از نمونه این مشکلات است.

او ادامه می‌دهد: انشعابات غیر‌مجاز به‌خصوص در باغ‌ویلاها، چون آب بیشتری مصرف می‌کنند، باعث افت فشار آب برای اهالی منطقه می‌شود. از سال گذشته در منطقه شاهنامه، برای جلوگیری از انشعابات غیرمجاز قرار شد بین دستگاه‌های خدماتی، نظارتی و قضایی هماهنگی‌هایی انجام بگیرد تا مراجع قضایی در مقایسه‌با گذشته، دربرابر این ماجرا، شیوه‌ای را به‌کار گیرند که جنبه بازدارندگی بیشتری داشته باشد.
او بیان می‌کند: تضییع حقوق مشترکان، تضییع حقوق بیت‌المال و تهدید بهداشت عمومی و خسارت به تاسیسات، جزو جرم‌هایی است که علاوه‌بر جریمه مالی سنگین، منجر به حبس فرد هم می‌شود.

شناسایی بیش از ۶۰۰ انشعاب غیرمجاز آب در شاهنامه

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان‌رضوی اظهار می‌کند: از سال گذشته تاکنون، بیش از ۶۰۰ فقره انشعاب غیر‌مجاز در باغ‌ویلا‌های شاهنامه شناسایی کرده‌ایم که با همه آن‌ها برخورد قانونی شده است.
اسماعیلیان بیان می‌کند: امسال نظارت بیشتری کردیم و سامانه سوت‌زنی را راه‌اندازی کردیم که براساس آن، شهروندان با تماس با سامانه الکترونیکی و غیرحضوری ۱۲۲ می‌توانند به‌صورت ناشناس، تخلف‌ها را گزارش دهند.
او با اشاره به اینکه اگر شهروندی انشعابات غیرمجاز را گزارش بدهد در مدت کوتاهی پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد و نتیجه پیگیری به شخص اعلام می‌شود، ادامه می‌دهد: با گزارش این نوع تخلف، برای فرد گزارش‌دهنده، پاداش نقدی هم درنظر گرفته می‌شود.

نارسایی در سیستم انتقال آب

اسماعیلیان می‌افزاید: یکی دیگر از علل افت فشار آب در منطقه شاهنامه درکنار انشعاب غیرمجاز، نارسایی در سیستم انتقال آب است. پس از اینکه بخشی از شاهنامه به شهر متصل شد، نارسایی‌هایی در سیستم انتقال آب به‌وجود آمد؛ زیرا این سیستم قابلیت پاسخگویی به مشترکان اضافه‌شده را نداشت، بنابراین درحال‌حاضر به‌ترتیب اولویت، درحال بازسازی و اصلاح شبکه آبرسانی در منطقه هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
سید مختار
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
0
0
۶۰۰تا یعنی چی. فقط تو خیابون ما ۸۶ باغ آب غیر مجاز دارن.. به خدا قسم مثل زالو افتادن به جون لوله ها.باغ و استخر کرایه میدن روزی چند میلیون تو جیب ولی پول یک قطره آب نمی دن.
ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
0
0
من خانه ما آرامگاه هست. همین ملک دارها چاه غیر مجاز می زنند. وزمین دیمه زار وزمین بایر خودشان را می فروشند مثلا 1000 متر زمین با 20 دقیقه آب. و 500 متر زمین باده دقیقه آب هر ده روز. چطور وقتی زمین های بایر خود می فروشند اعتراض نمی کنند. بخاطر همین است که آب کم می آید. مختص شاهنامه فردوسی نیست همه جا روستاهای اطراف همین جوری است زاک ماریان. حسن ابد. جالب اینجاست وقتی که طرف زمین می خواد بفروشه یک کاری می کنند زمین را باید به خود طرف بفروشن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->