سرخط خبرها

مستندساز‌های «وحدت»آفرین مشهدی

  • کد خبر: ۱۲۹۲۹۷
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
مستندساز‌های «وحدت»آفرین مشهدی
«علمای اهل سنت» اثر محمد مهدی خالقی و «ردیّه‌های تکفیر» به کارگردانی علیرضا باغشنی، ۲ اثر مستند ویژه هفته وحدت هستند که توسط هنرمندان مشهدی تولید شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، «علمای اهل سنت» اثر محمد مهدی خالقی و «ردیّه‌های تکفیر» اثر علیرضا باغشنی، فیلم‌های مستند تولید شده توسط هنرمندان مشهدی هستند که به سفارش شبکه افق سیما تولید شده‌اند.

در مستند «علمای اهل سنت ایران» سعی شده است با نشان دادن زندگی هفت شخصیت از علمای اهل سنت ساکن در گوشه وکنار کشور، توجه ویژه‌ای به مناطق اهل سنت ایران بشود؛ اتفاقی که در طول این سال‌ها به ندرت در رسانه ملی رخ داده است.

همچنین مستند «ردیّه‌های تکفیر» از جمله مستند‌هایی است که از زاویه‌ای متفاوت به موضوع وحدت شیعه و سنی نگریسته است.

درحالی که هر سال در هفته وحدت، رسانه‌ها یک سری برنامه‌های تکراری را به مردم معرفی می‌کنند که قرار است از سوی ستاد ویژه این مناسبت برگزار یا از رسانه ملی پخش شود، تولید این آثار  اهمیت بالایی دارد.  

این اتفاق در حالی رخ داده است که معمولا برنامه‌ریزی از سوی مسئولان فرهنگی برای حضور چشمگیر هنرمندان در زمینه تولید آثاری با محوریت وحدت شیعه و سنی وجود ندارد و بیان «اهمیت» این مناسبت فقط در حد کلمه باقی مانده و چندان شکل اجرایی و عملیاتی به خود نگرفته است.

از سوی دیگر برنامه‌های اجرا شده نیز از نظر کیفیت و تاثیرگذاری در حدی نیستند که بتوانند رخداد فرهنگی تکان‌دهنده‌ای را در حیطه فرهنگی جهان اسلام رقم بزنند.

از این جهت است که می‌توان تلاش مستندسازان مشهدی را برای حضور عملی و نه «گزارش کاری» و برای دغدغه‌ای که نسبت به این موضوع دارند ستود. آن هم در شرایطی که ضرورت پرداختن به وحدت مسلمانان در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 همچنان که در مراسم رونمایی از مستند «علمای اهل سنت ایران» روی این موضوع تاکید شد و «ماموستا عزیز بابایی»، امام جماعت اهل سنت تهران، درباره این موضوع گفت: «ما باید ارتباطات خوب میان شیعه و اهل سنت ایران را در شبکه‌های تلویزیونی، فضای مجازی و رسانه‌ها به نمایش بگذاریم.» و این نکته‌ای است که مسئولان باید آن را مد نظر قرار دهند.

شبکه افق رسانه ملی مدت‌هاست برای تولیدات خود روی مستندسازان مشهدی حساب بازکرده است که حاصل تلاش و دغدغه این هنرمندان میدانی است.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->