این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند  معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: مهمترین نقش رسانه‌ها در مسئله حاشیه شهر ایجاد حساسیت نسبت به آن است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود آیا ارتباط و دوستی قبل از ازدواج، شناخت کامل را تأمین می‌کند؟ چت‌کردن به جای حرف‌زدن در روابط زناشویی! اختصاصی | تصاویری از آتش‌سوزی شفت گیلان افتتاح ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در خراسان‌رضوی دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید کشف لاشه پلنگ در منطقه شکارممنوع شهرستان فریمان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) خصوصیات و معیار‌های کفش مناسب چیست؟ حریق ۴۰ واحد در شهرک امامزاده ابراهیم شفت | آتش سوزی تلفات جانی نداشت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم چگونه شاد باشیم؟ اجازه گرفتن بچه‌ها برای بیرون رفتن از منزل آنچه پیش از نوجوانی باید به فرزندتان آموزش دهید
سرخط خبرها

تصاعد گاز متان از زباله‌های مشهد؛ تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

  • کد خبر: ۱۳۳۵۸۱
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
  • ۱
تصاعد گاز متان از زباله‌های مشهد؛ تهدیدی که به فرصت تبدیل شد
مشهد به‌عنوان شهری زائرپذیر با ۳ میلیون نفر جمعیت، روزانه ۲ هزار تن زباله تولید می‌کند. تولید این میزان زباله، علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی، نفس انسان را به شماره انداخته است. طبق گفته مسئولان، وجود گاز متان در زباله‌های تولیدی مشهد انکارناپذیر است.

به گزارش شهرآرا‌نیوز، متان یکی از گاز‌های اصلی پدیده گلخانه‌ای و گرمایش زمین محسوب می‌شود. با تمام کاربرد‌هایی که این ماده در صنعت و زندگی انسان‌ها دارد، از کارخانه‌ها و مراکز تحقیقاتی گرفته تا مصارف این گاز به‌عنوان سوخت خانگی، اما به‌عنوان دومین گاز تأثیرگذار در افزایش اثر گلخانه‌ای شناخته می‌شود که می‌تواند تهدیدی برای محیط زیست باشد.

یکی از روش‌های دفع زباله به نام کمپوست نیز می‌تواند منجر به تولید این گاز شود، ولی با روش تولید برق از گاز متان در زباله‌ها می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

لندفیل یا مجتمع دفن زباله، در تمام دنیا به‌عنوان یکی از مراکز تولید گاز متان محسوب می‌شود، گازی که مورد مصارف شهری قرار می‌گیرد و می‌تواند به‌عنوان با تولید سوخت پاک برای زندگی مفید باشد.

تولید روزانه ۲ هزار تن پسماند در مشهد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در همین خصوص در گفت‌وگو با شهرآرانیوز می‌گوید: میزان میانگین زباله شهر مشهد ۲ هزار تن در روز است.

مسعود رضوی می‌گوید: بر اساس آنالیز زباله در زباله شهر مشهد بین ۶۵ تا ۷۰ درصد مواد آلی و پسماند‌ تر است و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد زباله خشک است که از این میزان ۱۰ درصد پسماند خشک غیر‌قابل بازیافت است و ۲۰ درصد قابل بازیافت دارد که ۱۱ درصد آن در مشهد از مبدأ به روش‌های مختلف جمع‌آوری از مبدأ تفکیک می‌شود.


وجود گاز متان در زباله‌های مشهد انکارناپذیر است

روز شنبه ۷ آبان ماه جاری ناسا گزارشی از تشکیل ابر ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب تهران منتشر کرد که پس از بررسی محدوده در تصویر انتشاریافته مشخص شد این آلودگی حدودا بر فراز مجتمع پردازش زباله آرادکوه تجمع یافته که از سال ۱۳۴۲ مرکز انباشت، زباله‌سوزی و دفن پسماند استان تهران است.

همچنین کارشناس مسئول نظارت بر مدیریت پسماند حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز می‌گوید: قطعا پسماند زباله تولید گاز متان می‌کند. در مراکز جمع‌آوری زباله یکی از گازهایی که متصاعد می‌شود، گاز متان است. مدیریت این نوع از گاز‌ها برنامه اصولی تفکیک زباله را می‌طلبد که شهرداری‌ها در این موضوع باید ورود کنند.

مهدی نوروززاده با بیان اینکه مدیریت گاز‌های متصاعدشده از زباله‌ها در دستور‌کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد است، بیان می‌کند: در حال حاضر نیروگاه بیوگاز در مشهد که از گاز متان تولید برق می‌کند، به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه می‌کند: با ساخت و توسعه نیروگاه‌های بیوگاز در سال ۸۸ علاوه بر تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز، می‌توان گامی مؤثر در زمینه بحران عظیم ناشی از زباله‌های شهری و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی برداشت که این عمل دارای اثر‌های اقتصادی و اجتماعی چشمگیری خواهد بود.

این مسئول اظهار می‌کند: نیروگاه بیوگاز تولید انرژی الکتریکی مشهد با تولید ۶۰۰ کیلو‌وات برق در ساعت، نخستین مرکز تولید برق از گاز مرکز دفن زباله‌ها در خاورمیانه به شمار می‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
0
0
ما چیزی به ایم زباله نداریم میتوان از زباله ها کود تولید کرد گاز تولید کرد سوخت جامد تولید کرد و ........
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->