ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

آیا دلار به نرخ ۳۲ هزار تومان برمی گردد؟

  • کد خبر: ۱۳۳۹۰۳
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
آیا دلار به نرخ ۳۲ هزار تومان برمی گردد؟
آینده نا مشخص برجام، بی ثابتی در بازار، نقدینگی و تورم باعث شده دلار نرخ صعودی خود را طی هفته های گذشته طی کند.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار ارز هفته گذشته شاهد افزایش قیمت دلار بود. نرخ دلار در اوایل آبان ماه در کانال ۳۲ هزار تومان قرار داشت و در محدوده ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومان در حال نوسان بود، اما از روز دوشنبه ۹ آبان اسکناس آمریکایی در کانال ۳۳ هزار تومانی معامله شد.
در روز‌های پایانی هفته دوم آبان ماه قیمت دلار مجددا دچار تغییر کانال شد و برای نخستین‌بار در طول تاریخ معاملات این ارز در کانال قیمت ۳۴ هزار تومانی به فروش رسید.

قیمت دلار در معاملات نقدی روز پنجشنبه گذشته تقریبا ۵۲۰ تومان افزایش را ثبت کرد و نسبت به نرخ روز چهارشنبه بر روی ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومان قرار گرفت.. با عبور اسکناس آمریکایی از مرز یاد شده برخی از معامله گران می‌گفتند ممکن است دلار وارد کانال ۳۵ هزار تومان شود. در معاملات پشت خطی پنجشنبه ۱۲ آبان ماه قیمت دلار وارد کانال ۳۵ هزار تومان شد.

دکتر علی عقیلی، کارشناس بازار ارز درباره پیش بینی نرخ دلار به شهرآرانیوز می‌گوید: افزایش نرخ ارز چندین عامل دارد یک عامل جهانی آن افزایش ارزش برابری دلار با نرخ ارز‌های دیگر است که طی ماه‌های گذشته قیمت جهانی دلار و طلا تقویت شد.
عامل اصلی که دلار در کشور سیر صعودی خود را طی کرد نرخ تورم بالای ۵۰ درصد است که عامل اصلی آن چاپ پول بی پشتوانه است. همچنین آینده غیر قابل پیش بینی برجام یکی دیگر از عوامل افزایش ارز در کشوراست.
به گفته این اقتصاددان، اخیرا هم عکس العمل امریکا درباره بازار ارز ایران و اتفاقات اخیر ایران که بازتاب بین المللی هم داشته است سیگنال منفی را در پی داشته است وباعث شد دلار نرخ صعودی خود را داشته باشد.

دکتر عقیلی تصریح کرد: با توجه به وضعیت بازار سرمایه و پیش بینی عدم ثبات در این بازار، سرمایه گذاران سرمایه‌های خود را از بورس خارج کردند و به بازار طلا و ارز هدایت کردند.
وی گفت: علی رغم اینکه دلار رقم ۳۲ هزار تومان بود دولت هم تلاش کرد سیاست سوداگری در بازار را مدیریت کند. دولت مبلغ ۲۰۰۰ دلار را به صورت اسکناس در اختیار مردم قرار داد تا ریال‌هایی که بر اثر کسری بودجه تزریق شده بود و موجب تورم شد را جمع کند و ترجیح دولت این بود در بالاترین نرخ‌ها دلار خود را بفروشد و برای همین دلار به ۳۷ هزار تومان هم رسید. همچنین دولت در اقدامی ۱۰۰ هزار سکه را با قیمت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بازار بورس عرضه کرد که کلا ۷۷۷ سکه روز گذشته خریداری شد.

سیاست مقطعی کنترل تورم راه حل ریشه‌ای نیست

این کارشناس اقتصادی یادآورشد: آینده نامشخص برجام، بی ثابتی در بازار، نقدینگی و تورم باعث شده دلار نرخ صعودی خود را طی کند. از آنجایی که سیاست مقطعی کنترل تورم راه حل ریشه‌ای نیست نهایتا بتوانند دلار را بروی ۳۶ هزار تومان تثبیت کنند، اما در دراز مدت دلار به نرخ افزایش خود ادامه می‌دهد حتی پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط اقتصادی موجود به نرخ ۵۰ هزار تومان تا پایان سال هم برسد که مسلما سایر بازار‌ها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 دکتر عقیلی افزود: برای پایین آمدن نرخ ارز باید چند کار انجام شود اول اینکه باید تکلیف برجام مشخص شود مسلما رویکرد کنگره امریکا که انتخاباتی را در پیش دارد خیلی مهم است که دموکرات‌ها و یا جمهوری خواه صندلی‌های کنگره را بدست بیاورند که مسلما در روابط سیاسی ما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
همچنین احتمال برگشت ترامپ به عرصه سیاست مسلما برجام را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی حمله پهبادی به تانکر‌های سوخت ایران در مسیر لبنان شعله‌های آتش جنگ را بیشتر می‌کند و سیگنال بدی را به دنبال دارد.

وی گفت: در این شرایط ایران هم استراتژی مشخصی را دنبال نمی‌کند در هفته‌های آینده جام جهانی در قطر را داریم که ایران عملی انجام نمی‌دهد که جام جهانی تحت شعاع قرار گیرد، ولی اگر در شرایط بحرانی قرار بگیریم چاره‌ای جز عکس العمل نداریم.
وی اضافه کرد: مسلما تا برجام تکلیف آن مشخص نشود و ما ندانیم چه طور نفت بفروشیم و منابع آن را چطور وارد کشور کنیم وضعیت به این شکل خواهدبود و منبع دیگر برای کسب دلار نداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->