تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
سرخط خبرها

از روشنایی ضعیف پارک‌ها تا بوی نامطبوع در محله ادیب مشهد

  • کد خبر: ۱۳۹۰۷۲
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
از روشنایی ضعیف پارک‌ها تا بوی نامطبوع در محله ادیب مشهد
اهالی محله ادیب قاسم‌آباد در نشست «پای حرف مردم»، مشکلات خود را به گوش نمایندگان خود در شورای شهر رساندند.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ یکی از سیاست‌های ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، دیدار چهره‌به‌چهره نمایندگان مردم در پارلمان شهری با شهروندان در محلات مختلف و بررسی دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها به‌صورت میدانی است؛ از‌ین‌رو اعضای شورای شهر، هر هفته در محله‌ای از شهرمان، پای حرف مردم می‌نشینند و علاوه‌بر شنیدن دغدغه‌ها و مشکلاتشان، دستورات لازم را برای رفع برخی مشکلات در همان جلسه صادر می‌کنند. این هفته، نشست «پای حرف مردم» در منطقه قاسم‌آباد برگزار شد و اهالی محله ادیب در مسجد امام‌حسین (ع)، مشکلات و مسائل خود را با غلامحسین صاحبی و فاطمه سلیمی، دو عضو شورای اسلامی شهر مشهد، و همچنین سعید اکبریان، شهردار منطقه‌۱۰، در‌میان گذاشتند.

در ابتدای این نشست، برخی اهالی با حضور در پشت تریبون، مشکلات مهم محله را بیان کردند. البته یکی از اهالی این محله نیز که کارمند شهرداری است، به یک موضوع شخصی، یعنی آخرین وضعیت تبدیل وضعیت ایثارگران در شهرداری، اشاره کرد. وجود درختان سوزنی در محله و مشکلاتی که با کاشتن این درختان برای اهالی ایجاد می‌شود، کُند‌بودن فعالیت‌های عمرانی حتی پروژه‌های کوچک عمرانی در منطقه، تراکم پایین ساخت‌وساز در محله ادیب، نبود دوربرگردان حدفاصل میدان امامیه تا تقاطع ادیب و حجاب، انتشاربوی بد در نیمه‌شب‌ها در محله ادیب، آب‌گرفتگی در بخش‌هایی از محله در زمان بارندگی و روشنایی بسیار کم پارک‌های سیمرغ، شاهد و پارک محله ادیب، بخشی از مشکلاتی بود که اهالی محله به آن اشاره کردند.

پس از اینکه تعدادی از اهالی حاضر در مسجد امام‌حسین (ع) محله ادیب، مشکلاتشان را بیان کردند، غلامحسین صاحبی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد و رئیس کمیته نظارتی شماره ۲ شورای شهر مشهد، با بیان اینکه شورای ششم با نام «شورای انقلابی» روی کار آمده است تا گره‌ای از مشکلات مردم باز کند، افزود: تبدیل وضعیت ایثارگران در شهرداری، موضوعی است که در یک سال گذشته مطرح بوده و متأسفانه هنوز انجام نشده است. وی‌ادامه داد: درباره وجود درختان کاج و سوزنی که یکی از شهروندان مطرح کرد، باید گفت که سیاست شهری به این سمت رفته است که این مدل درختان دیگر کاشته نشود. شهرداری منطقه هم باید بررسی کند که اگر درختی سبب آزار عابران می‌شود، آن‌ها را هرس کند.

صاحبی در ادامه به موضوع آب‌گرفتگی در معابر اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته، برای رفع آب‌گرفتگی معابر، اقداماتی صورت گرفته و از حدود سیصدقسمت از شهر که این مشکل را داشتند، اکنون مشکل دویست‌قسمت رفع شده است؛ اگر در این منطقه نیز چنین مشکلی وجود دارد، بهتر است شهرداری منطقه مشکل را احصا کند تا در بودجه سنواتی، بودجه‌ای برای رفع این مشکل اختصاص یابد.
وی درباره بوی بد در نیمه‌های شب در این محله گفت: این موضوع که برخی از شهروندان به آن اشاره کردند، برای بنده جای تعجب دارد. شهرداری منطقه، موضوع را بررسی کرده است تا منشأ بو مشخص شود و اگر نیاز است که شرکت آب و فاضلاب اقداماتی در این زمینه صورت دهد، برای رفع این مشکل باید مکاتباتی با این شرکت انجام گیرد.

گلایه از اداره کل ورزش

یکی از موضوعاتی که از‌سوی جوانان محله در این نشست مطرح شد، کمبود سالن و زمین ورزشی در محله بود که صاحبی درباره این موضوع گفت: مسئول ساخت سالن ورزشی، دستگاهی همچون اداره کل ورزش و جوانان است، اما این مجموعه یک سالن هم نساخته است و همه ساخت‌وساز و افزایش سرانه ورزشی در شهر بر دوش شهرداری است. در‌عین‌حال شهرداری منطقه می‌تواند با سازمان مالک زمین رها‌شده حاشیه بولوار شاهد مکاتبه کند تا بتوان از ظرفیت این زمین به‌منظور ایجاد فضای ورزشی برای جوانان محله استفاده کرد.

درآمد‌های شهرداری از محل عوارض قانونی افزایش یابد

در ادامه این نشست، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه تأکید این شورا به شهرداری این است که در آلبوم بودجه‌ای خود، عوارض قانونی را شناسایی کند تا همه بار بر دوش مردم نباشد، افزود: شهرداری از محل عوارض قانونی دیگر به‌جز عوارض مربوط‌به شهرسازی و عوارض ساختمانی می‌تواند منابع درآمدی داشته باشد؛ از‌این‌رو تأکید شده است که این عوارض قانونی مانند سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده احصا شود و شهرداری برای دریافت آن‌ها پیگیری کند.

فاطمه سلیمی با بیان اینکه براساس برآوردها، شهرداری مشهد ۲۰‌هزار میلیارد از دولت طلب دارد، تصریح کرد: اگر دولت به تعهدات خود درقبال شهرداری عمل کند، دیگر لازم نیست هزینه شهرسازی به جیب مردم اضافه شود؛ به‌همین‌دلیل شهرداری باید درآمدهایش را از عوارض قانونی خود افزایش دهد.
وی با اشاره‌به تشکیل کمیسیون ویژه بانوان و خانواده در این دوره شورای شهر گفت: در‌راستای تشکیل این کمیسیون، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای بانوان شهر در دستور‌کار قرار گرفته است و برای ایجاد پارک ویژه بانوان در منطقه قاسم‌آباد نیز چند پیشنهاد داریم که مطالعه درباره این پارک‌ها در‌حال انجام است.

تفکیک عوارض شهرسازی مجتمع‌ها به‌صورت واحدی

شهردار منطقه‌۱۰ شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه از نظر تعداد سالن ورزشی و تعداد پارک‌های منطقه‌ای و محلی، وضعیت منطقه‌۱۰ نسبت‌به سایر مناطق شهری بهتر است، گفت: البته در منطقه‌۱۰، سرانه فضا‌های فرهنگی و مسجد نسبت‌به دیگر مناطق کمتر است و درخواست ما از شورای شهر این است که درباره این موضوع تدبیر کنند.
سعید اکبریان درباره عوارض شهرسازی در مجتمع‌های مسکونی گفت: تا پایان سال، عوارض این بخش شهرداری، برای هر واحد آپارتمانی صادر می‌شود و عوارض دیگر به‌صورت مجتمعی صادر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه تراکم ساختمانی محله ادیب اندک است، افزود: خوشبختانه در طرح تفصیلی، تراکم در محلات منطقه‌۱۰ به‌صورت حداکثری پیش‌بینی شده است که با ابلاغ طرح تفصیلی، براساس آن، پاسخ‌گوی مردم خواهیم بود.
روشنایی اندک برخی پارک‌ها که از‌سوی ساکنان محله ادیب به آن اشاره شد، دیگر موضوعی بود که شهردار منطقه‌۱۰ دستور رسیدگی به آن را داد و البته اکبریان در این جلسه اعلام کرد که همه درخواست‌ها و دغدغه‌های اهالی این محله که در جلسه بیان شد، تک‌تک بررسی و نتایج آن اعلام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->