معاون امور رسانه‌ای وزارت ارشاد: تبادل اخبار میان ایران و عراق ضروری است ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

بانویی که جبرئیل بر او نازل می‌شد

  • کد خبر: ۱۳۹۳۴۸
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
بانویی که جبرئیل بر او نازل می‌شد
اگر بخواهیم به گوشه‌ای از این مقام اشاره کنیم، خوب است که به ماجرای نزول جبرئیل بر حضرت زهرا (س) بعد از وفات پیامبراکرم (ص) اشاره کنیم.

با وجود همه کتاب‌هایی که درباره شخصیت حضرت زهرا (س) نوشته شده است، باید بگویم که به ایشان در این جامعه به‌درستی پرداخته نشده است، که اگر پرداخته می‌شد، وضع ما این نبود. ‏بانویی که مقام پیامبران را داشت و بلکه بالاتر؛ بانویی که مادر امامان بود و حجت خداوند بر ایشان؛ بانویی که بالاترین شخصیت عالم هستی در روزگاری که دخترانشان را زنده در گور می‌کردند، دستش را می‌بوسید.

دو موضوع کلی درباره این شخصیت بزرگ اسلام وجود دارد: اول شناخت ایشان و معرفت پیداکردن به مقام معنوی این بانوی بزرگ و موضوع دوم درس‌هایی است که جامعه باید از ایشان بگیرد و ما باید در مقام پیروی از ایشان بدانیم؛ درس‌هایی که موجب تغییر و اصلاح زندگی ما و جلب لطف خداوند به ما و جامعه ما خواهد بود. در بخش اول علما روایات زیادی را در بیان مقام معنوی حضرت زهرا (س) شرح داده‌اند؛ مقام فوق‌العاده‌ای که بزرگان اعتراف کرده‌اند قادر به شناخت آن نیستند و فقط می‌توانند بخش کوچکی از آن را تصویر کنند.

اما اگر بخواهیم به گوشه‌ای از این مقام اشاره کنیم، خوب است که به ماجرای نزول جبرئیل بر حضرت زهرا (س) بعد از وفات پیامبراکرم (ص) اشاره کنیم. رهبر معظم انقلاب در بیانی شیوا به این موضوع اشاره می‌کنند که: «وَ کانَ یَأتی‌ها جَبرَئیلُ علیه‌السّلام فَیُحسِنُ عَزاءَها عَلَی اَبیها؛ به زبان امروز ما، جبرئیل مرتب می‌آمد به حضرت زهرا (س) برای رحلت پیغمبر (ص) تسلیت می‌گفت. وَ یُطَیِّبُ نَفسَها؛ آرامش می‌داد به آن بزرگوار. وَ یُخبِرُها عَن اَبی‌ها وَ مَکانِه؛ خبر می‌داد که پیغمبر (ص) در چه وضعی است، در چه حالی است؛ در عالم برزخ، در محضر حی ودود.

مقامات عالی پیغمبر (ص) را نشان می‌داد و برای فاطمه زهرا (س) تصویر می‌کرد. وَ یُخبِرُهَا بِما یَکونُ بَعدَها فِی ذُرِّیَّتِها؛ ماجرا‌های فرزندان حضرت را هم که در آینده پیش می‌آید، ماجرای امام حسن (ع)، ماجرای کربلا، ماجرای ائمه (ع) و ماجرای حضرت، ولی عصر (ارواحنا فداه) را برای حضرت نقل می‌کرد. وَ کَانَ عَلیٌّ علیه‌السّلام یَکتُبُ ذَلِک؛ امیرالمؤمنین هم می‌نشست، این‌ها را می‌نوشت.

این خیلی مسئله مهمی است. بنا به نقل قرآن، جبرئیل یک‌بار در طول تاریخ بر غیرپیغمبری نازل شده است: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّا؛ اگر مراد از روح که البته این هم محل اختلاف است در ماجرای حضرت مریم (س)، جناب جبرئیل علیه السلام باشد، خدای متعال فقط یک‌بار بر کسی غیرپیغمبر جبرئیل را فرستاده است.

بقیه ملائکه نازل شده‌اند و مکرر اتفاق افتاده که ملائکه آمده‌اند، اما جبرئیل فقط یک‌بار نازل شده است. اما برای حضرت زهرا (س) می‌فرماید: وَ کانَ یَأتی‌ها جَبرَئیل؛ بحث یک‌بار و دوبار نیست، بلکه جبرئیل مرتب می‌آمد و شرفیاب می‌شد خدمت حضرت زهرا (س).».

اما بخش دوم سخن درباره حضرت زهرا (س) درس‌هایی است که ما باید از ایشان بگیریم که در یک جمله صریح باید گفت: بالاترین درسی که ما از حضرت زهرا (س) می‌گیریم، درس عفاف و حجاب نیست، گرچه آن هم در جای خودش هست، بلکه درس دفاع از ولایت است؛ اینکه تا پای جان مدافع، ولی زمان خود باشیم و این بالاترین درسی است که از این بانوی بزرگ اسلام می‌توانیم بگیریم و در کنار آن عبادت بی‌نظیر ایشان و اهل عبادت و نماز بودن و موضوع مهم مردم‌داری و کمک به نیازمندان و رعایت حق همسایگان، مواردی است که هرکدام در جای خودش شرح مبسوطی می‌طلبد. امیدواریم که خدای‌تعالی توفیق شناخت این بانوی بزرگ و پیروی از او را به همه ما عنایت بفرماید، ان‌شاءا....

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->