ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است
سرخط خبرها

طرح حمایتی خرید کشت آبی گندم از کشاورزان در خراسان رضوی آغاز شد

  • کد خبر: ۱۳۹۳۷۷
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
طرح حمایتی خرید کشت آبی گندم از کشاورزان در خراسان رضوی آغاز شد
مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی از آغاز طرح حمایتی کشت آبی گندم در استان خبرداد.

به گزارش شهرآرانیوز، وحید رضا فریدونی، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در نشست خبری صبح امروز۲۰آذرماه،  درباره طرح حمایتی کشت آبی گندم در استان گفت: مبحث تولید و خود ا تکایی در حوزه گندم یک بحث راهبردی و استراتژیک است. در بحث کشت قراردادی گندم آبی دولت سیاست‌های حمایتی خود را دارد.  

وی با بیان اینکه، گندم دیم در سال جاری مشمول این طرح  نیست تصریح کرد: نگاه این سیاست ارتقاء وضعیت تولید به لحاظ کمی و‌همچنین استفاده حداکثری از کود‌ها در زمین‌های کشاورزی و رسیدن به یک الگوی پایدار در کشت و الگوی پایدار در حوزه خود کفایی گندم است.

به گفته فریدونی در سال جاری بر اساس سیاست‌های سطح ملی و استانی ، تا حدامکان باید  تمامی سطح کشت گندم آبی استان درغالب طرح کشاورزی آبی قراردادی قرار گیرد، که این سطح با لغ بر ۱۲۷هزار و‌۶۰۰ هکتار است.

 وی درباره جایگاه استان در میزان تولید تصریح کرد: در سال گذشته ما مجموعا افزون بر ۳۵۰هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری کردیم که افزون بر ۴هزارمیلیارد تومان پول گندم پرداخت شد. برخی از سال‌ها استان حتی میزان خرید گندم آن بیشتر ۸۰۰هزارتن بوده است که نشان دهنده جایگاه استان در خرید تضمینی است. برهمین اساس استان خراسان رضوی رتبه پنجم در خرید گندم را کسب کرده است که افزون بر ۲۴۰درصد رشد در خرید گندم  نسبت به سال گذشته شده است.

همچنین در سال گذشته ۳۵۵هزار ۱۷۲ تن  خرید کل استان بوده است و گندم در غالب۴۵هزار و۶۶۲ محموله تحویل مراکز شده است که از۱۷هزار و۶۹۳ کشاورز تحویل خریداری شده است. در همین راستا مبلغ ۴هزار ۹۹میلیارد تومان به کشاورزان استان به عنوان وجوه گندم پرداخت شده است. تمامی کشاورزان که پهنه کشت آبی دارند از این طرح می‌توانند استفاده کنند اعم از اینکه زمینشان کشت شده و با هنوز کشت نشده است. در این طرح قراراست یارانه کود برای کود‌های فسفات و پتاسه، همچنین یارانه حمل گندم در فصل خرید کمک شود. همچنین مقرر  شده ۵۰ درصد هزینه این کود‌ها توسط دولت در ابتدا قرارداد پرداخت شود و پس از اتمام فصل خرید و تحویل گندم به مراکز خرید مابقی وجوه پرداخت‌ می‌شود. یکی دیگر از تسهیلات ارائه تخفیف ۲۰درصدی بیمه محصولات کشاورزی که درهنگام قرارداد هیچ وجهی دریافت‌ نمی‌شود و وجه تسویه حساب در زمان دریافت گند‌م از کشاورز این بیمه کسر‌ می‌شود.

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی یادآورشد: اپلیکیشن سامانه کشت قراردادی  در سایت بازرگانی دولتی ایران موجوداست و کشاورز با ورود به این نرم افزار در بستر اندروید میتوانند با این طرح آشنا شود.  این طرح سال گذشته توسط تعاونی روستایی به صورت پایلوت انجام شد، اما امسال اداره غله برای خرید تصمینی کشت کندم آبی ورود پیداکرده است؛ و پیش بینی‌ می‌شود بالای ۸۰ درصد کشاورزان در این نوع کشت  از این طرح استقبال کنند.

 وی با بیان اینکه با شروع این طرح طی پنج روز ۴هزار هکتار بالغ بر ۲۲۰قرارداد در کشت آبی گندم داشتیم گفت: در خراسان رضویبه شدت تحت تاثیر اقلیم هستیم چه سال ترارسالی و خشکسالی باشیم  کشاورزی در کشت دیمی و ابی تاثیر میگذارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->