۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) خبر جدید وزیر راه درباره نهضت ملی مسکن امشب یارانه واریز می‌شود (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) رکوردشکنی سود بدون ریسک اوراق اسناد خزانه اسلامی + نمودار دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سنگ اندازی سامانه‌های متعدد دولت الکترونیک پیش پای کسب وکار‌ها  دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شناسایی و رصد ۵۳۰ مرکز پر‌مصرف، اما نه بد‌مصرف گاز در مشهد

  • کد خبر: ۱۴۳۹۸۱
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
شناسایی و رصد ۵۳۰ مرکز پر‌مصرف، اما نه بد‌مصرف گاز در مشهد
رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: نحوه مصرف ۵۳۰ مرکز پرمصرف، اما نه بدمصرف مثل هتل‌ها، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و‌... رصد و نکات توصیه‌ای به آن‌ها داده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، در خراسان رضوی بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک گاز وجود دارد که بعد از تهران بیشترین میزان اشتراک مربوط به استان ماست. در کنار بخش خانگی، ۷ نیروگاه تولید برق، ۵ مجتمع تولید فولاد و برخی واحد‌های صنعتی بزرگ دیگر را در استان داریم که مجموع این باعث شده است اکنوئن عمده گاز مورد نیاز خود را از تولیدات گاز پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد تأمین کنند.
مجموع گازی که از ذخیره‌سازی و پالایشگاه برداشت می‌شود، ۵۵ میلیون مترمکعب در زمان اوج بار است، در حالی که مصارف در خراسان رضوی، در روزهای اوج، ۸۵ میلیون مترمکعب است. در نتیجه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب در روز در خراسان رضوی کمبود گاز داریم.

دکتر حمیدرضا افشون، رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با تأیید این مطلب و لزوم بهینه‌سازی مصرف گاز چه در بخش خانگی، دولتی و صنایع می‌گوید: گاز ۵۸ دستگاه اجرایی استان  که در روز‌های ۱۵ و ۱۶ دی‌ماه امسال به‌دلیل ‌رعایت‌نکردن الگوی مصرف بهینه قطع شد، عمدتا در کلان‌شهرمشهد بود و‌ مستمر رصد می‌شدند. در کنار این، نحوه مصرف ادارات و مراکز بزرگ پرمصرف نه بدمصرف، رصد و شناسایی می‌شود. همچنین با همکاری اداره صمت آن دسته از صنایعی که در اولویت مصرف هستند، برایشان برنامه‌ریزی می‌شود که در زمان اوج مصرف و در صورت نیاز مصرفشان را تا حدامکان محدود کنند.
وی تأکید کرد: متأسفانه در روز‌های سرد که افزایش مصرف داریم و با توجه به اینکه حجم مصرف گاز مربوط به بخش خانگی است، تنها راهکار بهبود نحوه مصرف است. برای مثال با پوشیدن لباس گرم در محوطه منزل مصرف گاز را می‌توانیم کاهش دهیم. مسلما یک صرفه‌جویی مصرف تأثیر زیادی در حجم مصرف کلی گاز خواهد داشت.

افشون یادآور شد: با توجه به ۲ میلیون و ۶۰۰ مشترک در خراسان رضوی و طبق دسته‌بندی که با توجه به سرانه مصرف ماهانه به‌ازای هر مشترک انجام شده است، مشترکان به ۱۲ پله تقسیم شده‌اند که مشترکان در پله ۱۰ تا ۱۲ به‌عنوان مشترک بدمصرف شناسایی می‌شوند و از لحاظ درصدی ۲.۵درصد را این مشترکان تشکیل می‌دهند. امسال هم بر اساس تعرفه‌هایی که ابلاغ شد، پله‌های ۱۱ و ۱۲ قیمت گاز برای این دسته حدود ۱۲۰ برابر پله‌های یک در نظر گرفته شده است تا ترغیبی برای کاهش مصرف آن‌ها هم باشد. همچنین برای مشترکان در پله ۲ و ۳ افزایش قیمت مصرف گاز لحاظ نشده است.
به گفته رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان، همچنین ۵۳۰ مشترک پرمصرف، اما نه بدمصرف مثل برج‌ها، هتل‌ها و مراکز تجاری، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها شناسایی شدند و توصیه‌های لازم به‌خصوص در زمان هوای سرد که مصرف گاز بیشتر می‌شود، صورت می‌گیرد تا مراعات مصرف را مدنظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه مشترکان پرمصرف، اما نه بدمصرف که حجم ۴درصدی از مصرف گاز را دارند، با کنترل مصرف گاز خود کمک زیادی به این بخش می‌توانند بکنند، گفت: با توجه به اینکه این مشترکان موتورخانه دارند، بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌ها مدنظر ما و این مشترکان است که در غالب یک طرح رایگان در صورت تقاضا برای بهینه‌سازی موتورخانه‌های آن‌ها انجام می‌شود تا صرفه‌جویی ۲۰درصدی را به‌دنبال داشته باشد.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی جزو استان‌های پرمصرف است و بخش خانگی و عمومی غالب است، گفت: عموما مصرف تعداد مشترکان خانگی در روز‌های سرد بیشتر هم می‌شود و متأسفانه امسال برای اولین بار مصرف این بخش به ۹۰درصد هم رسید. مسلما مشترکان با رعایت نکات ساده مثل پوشیدن لباس گرم در کاهش دمای قابل توجه و پوشش کانال‌های کولر که اتلاف زیاد انرژی دارند، صرفه‌جویی چشمگیری در مصرف خواهند داشت.
به گفته وی، هر سال میزان مشترکان ما در این بخش زیاد می‌شود، ولی سعی شده است با مدیریت مصرف و فرهنگ‌سازی میزان مصرف گاز کنترل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->