ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

به علت سرما و قطع گاز هزار تن میوه در مشهد خراب شد

  • کد خبر: ۱۴۵۶۰۳
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
به علت سرما و قطع گاز هزار تن میوه در مشهد خراب شد
هزار تن انواع محصولات کشاورزی در میدان بار مرکزی مشهد به دلیل قطع گاز خراب شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فروشنده‌ای در میدان بار، سیب زمینی‌ای را که از شدت سرما به سفتی سنگ شده است، جلوی ما به زمین می‎ زند تا شدت خرابی محصولات را نشان دهد. او با اشاره به کامیونی که دست کم ۱۰ تن سیب زمینی دارد، می‎ گوید که تمام آن‌ها خراب شده است و باید همه را روانه دامداری‌ها کند؛ این‌ها بخش کوچکی از مشاهده خبرنگار شهرآرا از میدان بار مرکزی مشهد است. وقتی وارد میدان بار می‎ شوید، به جای جنب وجوش فروشنده‌های سطح شهر برای فروش میوه و سبزیجات، با تعداد زیادی محصول صیفی و میوه مواجه می‌شوید که از شدت سرما پلاسیده شده اند و اصلا قابل استفاده نیستند.

دلیل این مسئله نیز قطع گاز میدان بار مرکزی مشهد است. فروشنده‌ها می‎ گویند با وجود نقش مهمی که میدان بار در تأمین میوه و سبزیجات شهر دارد، شرکت گاز بدون توجه به این موضوع، گازشان را قطع کرده و همین مسئله سبب شده است بخش درخورتوجهی از محصولات آن‌ها خراب شود.

استفاده از چوب برای گرم کردن

برای بررسی بیشتر تأثیر سرما بر بازار میوه وتره بار دیروز سری به میدان بار مرکزی مشهد زدیم و در آنجا با کامیون‌هایی مواجه شدیم که در پشت آن ها، صدهاتن سیب زمینی، بادمجان، کدو، سیب درختی و پرتقال درحال از بین رفتن بود؛ سبزی و صیفی جاتی که پشت کامیون‌ها مانده بودند و بوی بسیار نامطلوبی را در اطراف خود پخش کرده و اسباب ناراحتی کسبه و اصناف را فراهم کرده بودند.

یکی از فروشنده‌ها با اشاره به بار میوه هایش می‎ گوید حداقل سه تن کیوی و چهار تن سیب درختی او در چند روز اخیر به دلیل نبود گاز یخ زده است و باید دور ریخته شود. فروشنده دیگری ما را به انبار محصولاتش هدایت می‌کند و در آنجا بار بادمجان و صیفی جات خود را نشان می‎ دهد که همه به دلیل سرما یخ زده اند.

او می‎ گوید در چند روز گذشته در بهترین حالت، ۲۰۰ میلیون تومان خسارت دیده است. برای بررسی بیشتر به چند غرفه دیگر سر می‎ زنیم. جلوی چند غرفه، انبوهی از چوب دیده می‌شود. مالکان غرفه‌ها می‎ گویند به دلیل قطع گاز مجبور شده اند چوب بخرند و آن‌ها را برای گرم کردن بسوزانند. مالک یکی از غرفه‌ها به بار سیب زمینی اش اشاره می‌کند و می‎ گوید: اگر چوب نسوزانم، باید ۱۵۰ میلیون تومان خسارت دیگر را به جانم بخرم. او ادامه می‌د هد: مگر مسئولان شرکت گاز نمی‎ دانند که میدان بار تأمین کننده کالا‌های ضروری برای خانواده هاست؟ مگر می‎ شود به مردم بگوییم، چون سرما آمده است، دیگر سیب زمینی و پیاز نخرید؟

او تأکید می‎ کند: الان دیگر بار جدید سفارش نمی‎ دهم؛ البته این مسئله مختص من نیست و خیلی از همکارانم هم همین کار را می‎ کنند. چرا باید محصول جدید سفارش دهیم و بعد اینجا به دلیل سرما خراب شود؟ بحث که به اینجا می‎ رسد، یکی دیگر از غرفه داران می‎ گوید: این طور که پیش می‎ رود، اگر فکری برای وصل گاز غرفه‌های میدان بار نکنند، تا چند روز دیگر سیب زمینی و پیاز و سایر محصولات به شدت گران می‎ شود.

در این میان، شدت سرما سبب شده است برخی غرفه‌ها نیز به خرید گازوئیل و سوزاندن آن برای گرم کردن غرفه هایشان روی آورند؛ کاری که البته پرریسک است و احتمال به وجود آمدن حوادث ناگوار را دارد. اما غرفه داران می‎ گویند چاره‌ای نداریم. وقتی همه میوه‌ها جلوی چشممان دارد خراب می‌شود و همین مقدار سرمایه‌ای که داریم درحال نابودی است، چه کار کنیم؟ باید همین میزان محصول را نگه داریم تا بتوانیم در روز‌های آینده جواب طلبکاران را بدهیم.

یکی دیگر از غرفه داران با اشاره به سرد شدن هوا در همدان می‎ گوید: درحال حاضر سیب زمینی‌ها در میدان بار مشهد به دلیل قطع گاز یخ زده اند. ازطرفی سرمای همدان باعث شده است بار جدید از این شهر به مشهد نرسد. همه این عوامل دست به دست هم داده است تا چند روز دیگر قیمت این محصول در شهر زیاد بشود. حال سؤال اینجاست که چرا مسئولان شرکت گاز بدون توجه به تأثیر تصمیمشان بر بازار، گاز میدان بار را قطع کرده اند؟

استفاده از پلاستیک، از دیگر روش‌هایی بود که دیروز غرفه داران برای حفظ محصولاتشان به آن روی آورده بودند. برخی غرفه داران با خرید حجم درخورتوجهی پلاستیک، سعی می‌کردند محصولات خود را از گزند سرما حفظ کنند؛ هرچند خودشان می‎ گفتند در تأثیرگذاری این روش به دلیل شدت سرما تردید دارند.

خرابی هزار تن محصول

عضو هیئت مدیره میدان بار مرکزی مشهد نیز که در جریان این بازدید با تیم رسانه‌ای شهرآرا همراه است، می‎ گوید: در روز‌های اخیر قطع گاز میدان بار سبب خراب شدن هزار تن محصول مختلف ازجمله انواع میوه، سیب زمینی، بادمجان، کدو و خیار شده است. حسن خادمی‎ می‎ افزاید: خراب شدن محصولات، موجب بروز سلسله‌ای از مشکلات برای فروشنده‌ها می‎ شود. آن‌ها اول از همه باید پاسخ گوی مالکان بار‌ها باشند. اما چون بار‌ها خراب شده است و نمی‎ شود آن‌ها را در سطح شهر عرضه کرد، این محصولات روانه دامداری‌ها می‎ شود و به این مسئله باید توجه کرد که فروش محصولات خراب به دامداری‌ها حتی بخش اندکی از هزینه حمل ونقل محصولات را هم نمی‌تواند تأمین کند.

وی ادامه می‎ دهد: درحالی غرفه داران خسارت زیادی دیده اند که فردا همین‌ها باید مالیات خود را پرداخت کنند و در زمان رسیدگی به مالیات، این مسئله که سرما به آن‌ها خسارت زده است، اصلا لحاظ نمی‎ شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه قطع گاز به غرفه داران میدان بار خسارت فراوان زده است، می‎ گوید: برخی غرفه داران، صددرصد محصولاتشان خسارت دیده است؛ به عنوان مثال غرفه دارانی که موز یا سیب زمینی عرضه می‎ کردند، خسارت بسیار دیده اند؛ البته این خسارت مختص این‌ها نیست و غرفه دارانی که میوه‌هایی مانند پرتقال و سیب درختی هم عرضه می‎ کردند، بسیار ضرر کرده اند و مجبورند محصول خود را به دامداری‌ها بفروشند.

حیدر ساکن می‎ افزاید: هرچند اکنون به دلیل کاهش تقاضا قیمت‌ها در بازار تغییری نکرده است، سرمازدگی انواع میوه و سبزی در میدان بار در چند روز آینده تأثیر خود را بر بازار می‎ گذارد. وی ادامه می‎ دهد: غرفه داران میدان بار حاضرند تمام محصولات خود را به درون غرفه‌ها ببرند و با تأمین دمای ۵ تا ۶ درجه آن‌ها را حفظ کنند، اما برای همین کار نیز گاز ندارند.

نوسان چندروزه قیمت‌ها

در ادامه، دبیر جهادکشاورزی شهرستان مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه سرمازدگی میوه و سبزیجات چند روزی سبب نوسان در بازار می‎ شود، می‎ گوید: با توجه به اینکه از چند روز قبل درباره موج سرما هشدار‌های لازم داده شده بود، این انتظار وجود داشت که غرفه داران میدان بار اقدامات لازم برای پیشگیری از سرمازدگی محصولاتشان را انجام دهند. محمد میری دیسفانی می‎ افزاید: هشدار‌هایی که جهادکشاورزی در حوزه دامداری و زراعت و ادوات داده بود، سبب شد میزان خسارت در این حوزه کاهش بیابد. بر این اساس، باید غرفه داران میدان بار نیزاز قبل آماده مقابله با موج سرما می‎ شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->