اگر می‌خواهید با افزایش سن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، با این ۸ رفتار خداحافظی کنید هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است مصرف شکر را به خاطر حفظ سلامتی خود کاهش دهید گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک: زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم تاخیر ۵ ساعته پرواز مشهد-تهران به علت نقص فنی هواپیما + فیلم (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود
سرخط خبرها

تربیت صحیح جنسی کودکان و لزوم جلوگیری از انحراف

  • کد خبر: ۱۵۲۸۶۰
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
تربیت صحیح جنسی کودکان و لزوم جلوگیری از انحراف
پاکی و معصومیت جنـسی کودکـان در بـسیاری از جوامـع مورد تأیید است، شاید به این دلیل بعضی معتقدند در این حوزه از زندگی انسان، اغماض به افزایش دانـش ارجحیـت دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، اهمیت تربیت کودکان سالم جنـسی در دنیـا پذیرفتـه شده است  و تأثیر آموزش‌های جنسی مبتنی بـر خـانواده بـر سلامت نوجوانان و ارتباط صحیح کودکان و والدین قویا نشان داده شده است.  پـدر و مادر در بحث هـای مربـوط بـه رفتـار جنـسی بـا فرزنـدان احساس خجالت می‌کنند و برایشان ناراحت‌کننده اسـت و دانش و مهارت لازم برای انجام این کار را ندارند و مدرسه مـی‌توانـد بـه آن‌هـا کمـک کنـد ایـن مهـارت را کـسب نماینـد.

والـدین نیـز بایـد در مورد پیام‌هـای آموزشـی رابطـه جنـسی سـالم در مدرسـه نگرش مثبـت داشـته باشـند و بدانند علم و دانش محرک رفتارهای نامناسـب نیـست، امـا اغماض می‌تواند باعث بروز چنین رفتارهایی شود. در مطالعه‌ای دریافت شد کسانی که آموزش‌ها را به طور رسمی و یا غیر رسمی از پدر و مـادر خــود دریافــت کــرده‌اند، شــرکای جنــسی کــمتــری دارند.

در پژوهشی که در مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی منتشر شده است، مشاهده شده اکثـر والـدین معتقـد بودنـد کـه تکامل جنسی کودکان باید در بستر خانواده جهت پیدا کنـد، اما عملکرد این والـدین بـرای ایـن جهـت‌دهـی از الگـوی مشخصی تبعیت نمی‌کند. اکثریت والدین شرکت‌کننـده بـه دنبال این دیدگاه کـه کودکـان موجـوداتی پـاک هـستند و نبایــد آنان را موجــودات جنــسی دانــست، هــیچ مرحلــه آماده‌سازی و مواجهه با رفتارهای جنسی کودکشان را طـی نکرده بودنـد و اغمـاض و سـکوت را بـه عنـوان بهتـرین رویکرد برخورد انتخاب کرده‌اند، این انتخاب اغلب برای حفظ استقلال و اقتدار والدین در مقابـل کودکـان امـروزی است که به منابع اطلاعات رسمی و غیررسمی دسترسی دارند.

تعدادی از مادران معتقدند که کودکان عـصر حاضـر عدم کفایت دانش و مهـارت والـدین را به راحتـی شناسـایی می‌کنند، این مادران ترجیح دادند که با حفظ سـکوت و با اسـتفاده از ناآگـاهی فرزندانـشان قـدرت بیشتری در کنترل و محافظت آن‌ها در دور نگهداشتن از مسائل جنسی داشته باشند. مطالعات نشان داده است علم و دانـش، محـرک رفتارهـای نامناسب نیست، ولی اغماض هست. کودکـان بـا دانـش در مورد مسائل جنسی، کمتر در معرض شـروع فعالیـت‌هـای زودهنگام یا رابطـه جنـسی محافظـت‌نشده قرار دارند.

عده‌ای دیگر از شرکت‌کنندگان اگرچـه بـه تربیت جنسی اعتقاد داشتند، اما عوارض حاصل از آموزش جنـسی کودکان آن ها را نگران می‌ساخت. هوشیاری کودکان، بلـوغ زودرس و ارتکاب بـه رفتـار جنسی از عـوارض آمـوزش کودکـان از دیـدگاه ایـن والـدین بـود. در حالیکه مطالعات نشان داده است کـسانی کـه آموزش‌ها را به طور رسمی و یا غیررسمی از پدر و مـادر خود دریافت کرده بودنـد، ۱۵ درصد شرکای جنسی کمتری داشتند. در متون دینی نیـز بـه منظـور پیـشگیری از انحرافات جنسی و پرورش رفتارهای سالم جنسی در بـین کودکان و نوجوانان، به والدین به عنوان نزدیک‌ترین افراد به آنـان، آمـوزش‌هـایی داده شـده اسـت.

اکثر شرکت‌کنندگان در این پژوهش، در پـذیرش آمـوزش جنـسی برای دانـش‌آمـوزان دبـستانی دچـار مـشکل بودنـد. به نظـر می‌رسد که این والـدین در مواجهـه بـا عبـارت " تربیت جنسی کودکان " با اسـتفاده از کلیشه درک خـود آن را بـا انگیزه جنسی مخلوط کرده و اظهار نظر مـی‌کردند و این باعث استرس آن‌ها بـرای مـشخص شـدن برنامـه و ویژه و ساختارمند کردن آن بود، یعنی این افراد برخورد کلیشه‌ای را برای مواجهه با رفتارهای جنسی کودکان بیشتر ترجیح می‌دادند.

در پژوهش دیگری که در فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت منتشر شده نیز تاکید شده است که آموزش جنسی در سنین پایین و نیز ارتباط باز و به موقع با کودکان می‌تواند تأثیری مثبت ازنظر ایمنی جنسی داشته باشد. کنجکاوی کودک یکی از نیرومندترین پایه‌های تربیت اوست و جواب ندادن به سوالات او یا سرکوب‌ کردن این کنجکاوی‌ها ممکن است هرگونه کنجکاوی را در آینده از بین ببرد. اگر ما مسئله جنسی را هم‌ردیف سایر فعالیت‌های آنان قرار دهیم و آن را تابو نشماریم، بسیاری از مشکلات موجود در عصر حاضر وجود نخواهد داشت.

عواقب به موقع تربیت نکردن فرزندان در امور جنسی می‌تواند شروع روابط جنسی زودهنگام و محافظت نشده و با شرکای متعدد باشد؛ امری که جوانان را در معرض خطر بارداری و بیماری‌های مقاربتی ازجمله ویروس HIV قرار می‌دهد. بنابراین دوران قبل از بلوغ و قبل از آغاز رفتارهای جنسی، زمانی مناسب برای والدین است تا پیام‌های پیشگیری از خطر جنسی را به فرزندان خود منتقل کنند. آیات و روایات و احکام مختلف در اسلام نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مسائل جنسی و تعدیل آن پرداخته‌اند؛ لذا می‌توان نتیجه گرفت که این موضوع در اسلام از ضروریات بوده و نمی‌توان اجازه داد که این مسئله خود به خود با مرور زمان برای فرد حل شود.

این مطالعه مشخص کرد که دختربچه‌ها نسبت به پسران کنجکاوی بیشتر در مورد مسائل جنسی داشتند. سوالات پسران بیشتر جنبه فنی داشته و شروع کنجکاوی‌های جنسی پسران دیرتر از دختربچه‌ها بود. به طوری‌که طبق نظر والدین تمایل دختربچه‌ها برای دیدن فیلم‌های ماهواره‌ای دارای صحنه‌های عاشقانه بیشتر از پسران بود. پسربچه‌ها اغلب تمایل داشتند فیلم‌های پلیسی و جنجالی را ببینند.

سوالات جنسی کودکان صرفا از حس کنجکاوانه آنها نشأت می‌گیرد و کودک نباید برای پرسش‌های جنسی مورد بازخواست قرار بگیرد. با توجه به اینکه رسانه‌های جمعی، به ویژه اینترنت و ماهواره در حال گسترش هستند، توانمندسازی والدین برای پاسخ به  سوالات جنسی فرزندان نیازی ضروری برای کودکان امروزی است.

والدین عموما از دانش کافی برای پاسخ به سوالات کنجکاوانه کودک برخوردار نبودند؛ بنابراین لازم است کلاس‌های فرزندپروری در کنار کلاس‌ها و کارگاه‌های تخصصی در برنامه آموزشی در محل اشتغال‌شان یا در سراهای محله گنجانده شود.

باید توجه کرد که اگر همه آموزش‌های لازم به کودکان به صورت اصولی و منطبق با سنشان ارائه نشود، می‌تواند اثر مخرب داشته باشد، زیرا درست و به موقع پاسخ ندادن به کنجکاوی‌های جنسی کودکان باعث می‌شود که عادات نادرست جنسی در آن‌ها شکل گرفته و باعث اختلالات روحی در آن‌ها می‌شود. در پاسخ به سوالات جنسی کودک نمی‌توان طفره رفت و او را قانع نکرد، زیرا در این صورت، کودک از دیگران سؤال می‌کند و دلسوزی دیگران و هدایت درست کودک توسط آنان بر ما پوشیده است..

منابع:

*مرقاتی خویی، ع و دیگران. (۱۳۹۲). "سلامت جنسی کودکان: مطالعه کیفی تبیین دیدگاه‌های والدین". مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. صفحات ۶۵ تا ۷۴.

*قربانی، م و دیگران. (۱۳۹۴). "شناخت کنجکاوی‌های جنسی کودکانه: مقدمه‌ای بر آموزش و ارتقای سلامت جنسی آنان". فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. صفحات ۱۹۹ تا ۲۱۰.

منبع خبر: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->