ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

ابتلای ۵ درصد از سالمندان کشور به بیماری دمانس

  • کد خبر: ۱۵۳۳۸۱
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
ابتلای ۵ درصد از سالمندان کشور به بیماری دمانس
معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از میان جامعه افراد بیش از ۶۵ سال حدود ۵درصد مبتلا به دمانس متوسط و شدید هستند، از تدوین طرح غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ساله خبر داد.

افروز صفاری‌فرد با بیان اینکه سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران به‌گونه‌ای است که طی ۴۳ سال (از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۹۸) جمعیت سالمندی از ۵ به ۱۰درصد رسیده و دو برابر شده است، به خبرنگار شهرآرانیوز اظهار کرد: قاعدتا این افزایش دو برابری باید طی ۱۰۰ سال اتفاق بیفتد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۲۰ این جمعیت به ۲۰درصد هم برسد. این روند جمعیتی حاکی از آن است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌ کنیم، در غیر این صورت سالمندی جمعیت که یکی از موفقیت‌های زندگی بشری است، به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی دبیرخانه سالمندی کشور است و سند ملی سالمندی را نیز تدوین کرده است، ادامه داد: یکی از اهداف این سند حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان است. با استناد به این بند باید علل افت عملکرد سالمندان بررسی شود.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، یکی از علل افت عملکرد میان سالمندان زیر پوشش، اختلالات شناختی است که به کاهش حافظه منجر خواهد شد. در این میان دمانس و آلزایمر از اختلالاتی است که موجب تخریب شدید حافظه، جهت‌یابی و شناخت در فرد می‌شود و در نهایت عملکرد خانوادگی و اجتماعی او نیز مختل و فرد نیازمند مراقبت‌های طولانی‌مدت می‌شود.

صفاری‌فرد با اشاره به اینکه از میان جامعه افراد بیش از ۶۵ سال حدود ۵درصد مبتلا به دمانس متوسط و شدید هستند، معتقد است که تشخیص بموقع دمانس و آلزایمر می‌تواند از افت عملکرد فرد جلوگیری کند. هر یک سالی که این بیماری زودتر شناسایی شود، می‌توان افت عملکرد فرد را پنج سال به تعویق انداخت. در همین راستا پس از نشست‌های متعدد با کارشناسان و متخصصان این حوزه، طرح غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ساله در تابستان سال جاری تدوین شد.

وی با بیان اینکه این طرح دارای چهار مرحله آگاه‌سازی، غربالگری، تشخیص و درمان و توانبخشی است، گفت: غربالگران آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و تست‌های غربالگری برایشان تعریف شده است. در این میان به‌واسطه تعامل موجود میان این مؤسسات و اداراتی مثل سازمان بازنشستگی و شهرداری‌ها که سالمندان مراجعه می‌کنند، غربال به‌صورت رایگان برای آن‌ها انجام خواهد شد. پس از انجام غربالگری افراد مشکوک به دمانس و آلزایمر به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند و در صورت نیاز به انجام اقدامات پاراکلینیکی، ارجاعات صورت می‌گیرد. در صورتی که تشخیص ابتلا به دمانس یا آلزایمر برای افراد داده شود، به واحدهای درمانی ارجاع داده می‌شوند.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، هزینه درمان دمانس و آلزایمر برعهده افراد است. البته افرادی که دمانس برای آن‌ها تشخیص قطعی داده شده است، می‌توانند از طرف صندوق حمایت از بیماران خاص نیز کمک‌هزینه‌های مربوط به درمان و توانبخشی را دریافت کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اجرای این طرح از اوایل بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در دو استان یزد و قزوین کلید خورد و همه مراحل اجرای طرح به‌صورت رایگان با همکاری انجمن آلزایمر ایران و مؤسسات فعال مجری در این دو استان انجام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->