اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

چه نوع گازی موجب مسمومیت دانش‌آموزان مدارس کشور می‌شود؟ | گاز N2 یا گاز ترکیبی؟

  • کد خبر: ۱۵۳۴۹۲
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
  • ۲
چه نوع گازی موجب مسمومیت دانش‌آموزان مدارس کشور می‌شود؟ | گاز N2 یا گاز ترکیبی؟
هنوز برای مسمومیت‌ دانش‌آموزان مدارس کشور هیچ توضیح و دلیل مشخصی اعلام نشده است و همین باعث شده گمانه‌زنی‌ها درباره نوع گازی که در این اتفاقات سریالی استفاده می‌شود افزایش پیدا کند.

به گزارش شهرآرانیوز - موضوع مسمومیت سریالی دانش‌آموزان کشور آن‌قدر پیچیده و عجیب شده که طبق گفته یک پزشک به روزنامه «هم‌میهن» وزارت کشور و وزارت بهداشت تیمی ۶ نفره از متخصصان سم‌شناس، پزشکی قانونی، پزشک عمومی، نورولوژیست و شیمیست، تشکیل داده‌اند و آن‌ها هم بررسی‌هایشان را با نمونه‌گیری از مسموم‌شده‌ها، آغاز کرده‌اند. درحالی‌که چیزی حدود ۲۰ شهر کشور درگیر این اتفاق مرموز شده‌اند، پزشکان و پرستاران از دادن هرگونه اطلاعات درباره مصدومان منتقل‌شده به بیمارستان‌ها منع شده‌اند، در این میان گمانه‌زنی‌هایی درباره نوع گاز مرموز استفاده‌شده در مدارس مطرح شده است.

 احتمال اول: گاز (ان 2) N2 چیست و چگونه باعث مسمومیت می‌شود؟ 

در روز‌های اخیر، رئیس کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد که در سم منتشر شده در مدارس گاز N ۲ مشاهده شده است.  گاز نیتروژن یکی از عناصر جدول تناوبی‌ست. این گاز با علامت N و عدد اتمی ۷ شناخته می‌شود. این گاز حدود ۸۰ درصد از اتمسفر زمیت را تشکیل می‌دهد.  

گاز N۲ به صورت گاز بی‌بو و بی‌مزه در طبیعت یافت می‌شود. تنفس این گاز به‌صورت عادی برای انسان آسیبی به دنبال ندارد. اما گاز N۲ چگونه می‌تواند خطرآفرین باشد؟ انتشار خالص این گاز در فضا‌های بسته می‌تواند جایگزین اکسیژن هوا شود و موجب خطر کمبود اکسیژن و خفگی شود. نیتروژن گازی کاملاً بی‌اثر است، اما در برخی موارد می‌تواند خطرآفرین باشد.

محصولات تولید شده از گاز N۲ مانند کود‌های نیتراتی شسته شده، منبع اصلی آلودگی رود‌ها و آب‌های زیرزمینی است و سیانور (-CN) حاوی ترکیباتی بسیار سمی است.

ضمن این‌که N۲ اگر بسیار سرد شود، تبدیل به مایع می‌شود. در چنین شرایطی اگر N۲ با پوست و سطح بدن تماس پیدا کند، مانع از رسیدن اکسیژن به آن ناحیه شده و باعث خشکی و ترک خوردن پوست می‌شود. در صورت اضافه کردن مقدار قابل توجهی N۲ به هوا، مقدار اکسیژن هوا کم می‌شود. در نتیجه ممکن است باعث خفگی و در نهایت مرگ فرد شود.

علائم مسمومیت با گاز N2

آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، علائم مسمومیت با گاز N2، سردرد و سرگیجه، زنگ زدن گوش، حالت تهوع، درد یا بی‌حسی عضلات بدن، تشنج و خستگی شدید و بی‌حالی‌ست. سرگیجه، سردرد، زجر تنفسی، گرفتگی و بی‌حسی عضلات و علائم نورولوژی، هم در میان مسموم‌شدگان گزارش شده است. (هم‌میهن)

احتمال دوم: استفاده از گازهای ترکیبی

محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، در روزهای گذشته درباره این مسمومیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی صحبت‌هایی کرد. او در این باره به «هم‌میهن» گفته است که خودش به‌طور مستقیم درگیر معالجه این افراد نبوده اما با استعلامی که از پزشکان دیگر گرفته اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد گاز منتشرشده، ترکیبی بوده است: «با اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده این مسمومیت خفیف بوده، اما باید تاکید کرد که این مسئله جدی است. باید هرچه زودتر منبع این مسمومیت مشخص شود تا پزشکان بتوانند آنتی‌دوت (پادزهر) آن را استفاده کنند و بدانند برای درمان افراد مسموم‌شده از چه دارویی استفاده کنند.» او به اظهاراتی که درباره نوع گاز منتشرشده در روزهای گذشته صورت گرفته، اشاره کرده است: «گفته شد گاز منتشرشده N2 است یا همان نیتروژن، یا N2O که گاز مخصوص بیهوشی است. برخی دانش‌آموزان اعلام کردند موقع انتشار گاز، بوی تخم‌مرغ به مشام‌شان خورده که این بو در گازهای حاوی سولفور به مشام می‌رسد. در روزهای گذشته هم شنیده شد که دانش‌آموزان از بوی نارنگی گندیده یا وایتکس صحبت می‌کنند. هر کدام از این بوها نشان‌دهنده نوعی گاز است. اما آنچه به نظر می‌رسد این است که در این اتفاقات از گازهای ترکیبی برای مسمومیت استفاده شده و بسیار هوشمندانه در حال به‌کارگیری است.» او تاکید می‌کند که دسترسی به این گازها برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست. هرچند برخی گازها برای بیهوشی یا لاپاراسکوپی استفاده می‌شوند، اما اینطور نیست که در دسترس عموم باشند.

به گفته او، در برخی گزارش‌ها افراد دچار بی‌حسی عضلانی یا فلج موقتی شده‌اند. به هر حال ماجرا جدی است و می‌تواند حتی تاثیرات شدیدتری مانند مشکلات کلیوی و ریوی ایجاد کند: «نباید به‌راحتی از این موضوع گذشت. مسئولان وزارت بهداشت باید دراین‌باره گزارش دهند و نباید خیلی راحت از این موضوع گذشت. ما در شروع ماجرا هستیم و باید بدانیم چه اتفاقی افتاده است. وزارت بهداشت باید به ما بگوید که چه خبر است و چه گازی در حال انتشار است.»

منابع: شرق، ایسنا، تجارت نیوز، هم‌میهن

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Spain
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
0
0
درب مدارس بسته هست توی سالن مدارس دوربین هست این کار با هماهنگی انجام می شه یعنی میان داخل مدیر رو تهدید به خراج می کنن بعد کارشونو انجام می دن و می رن بعد با مسموم شدن بچه ها خیلی از مدیران انکار می کنن و خفه خون می گیرن سراسری هست یعنی یه ارگانی که هم قدرت و زور دستشه و هر کاری دخلش بخواد می تونه انجام بده یه کم فکر کن بله همونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
0
0
وقتی مسعول خودش مظنون باشه معما هیچ وقط حل نمیشه.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->