ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

عقب ماندگی حقوق کارگران درماراتن تورم

  • کد خبر: ۱۵۷۳۰۸
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
عقب ماندگی حقوق کارگران درماراتن تورم
اگر نرخ تورم سالانه ۴۶/۵ درصدی بانک مرکزی را بپذیریم، افزایش حقوق کارگران ۲۵/۵ درصد از نرخ تورم عقب‌تر است.

به گزارش شهرآرانیوز، «کوچک شدن سفره مردم»؛ این اصطلاح که مدتی است بیش از گذشته در گفتگو‌های روزمره شنیده می‌شود و بخش بزرگی از جامعه آن را به وضوح درک کرده اند، اولین نتیجه تورم اقتصادی در زندگی افراد است؛ به ویژه آن‌هایی که هرقدر می‌دوند، به گرد پای افزایش قیمت‌ها هم نمی‌رسند و برای میزان شدن ترازوی دخل وخرج خود به اجبار روی اولویت‌های زندگی خط می‌کشند. تورم کالا‌های مصرفی در سال‌های اخیر فراز زیاد و فرود اندکی داشته و سال گذشته نیز باوجود تلاش دولت برای کنترل، سیری صعودی را طی کرده است.

مرکز بی آمار

سال‌های گذشته مرکز آمار ایران به صورت معمول در اول فروردین، گزارش تورم اسفند را منتشر می‌کرد و مشخص می‌شد که از ابتدای سال چه بر سر قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی آمده است، اما امسال با وجود گذشت دو هفته از فروردین و نام گذاری این سال به نام «مهار تورم، رشد تولید» توسط رهبر معظم انقلاب، هنوز خبری از گزارش مرکز آمار نیست، درعوض بانک مرکزی که همیشه با تأخیر این آمار را منتشر می‌کرده، حالا در گزارشی از تورم ماهانه ۶/۶ درصدی و تورم سالانه ۴۶/۵ درصدی اسفند در نقاط شهری کشور خبر داده است؛ این یعنی بهای خدمات و کالا‌های مصرفی در اسفند نسبت به ماه قبل از آن (بهمن)، ۶/۶ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به اسفند، ۴۶/۵ درصد افزایش پیدا کرده است؛ البته باید این نکته را هم درنظر داشته باشیم که همیشه آمار تورم بانک مرکزی با مرکز آمار ایران اختلاف دارد و در مواقعی از آن کمتر است، پس اگر مرکز آمار سکوت خود را بشکند، بعید نیست که شاهد افزایش این شاخص باشیم.

جاماندن کارگران

اگر نرخ تورم ۴۶/۵ درصدی بانک مرکزی را قبول کنیم، بهای یک سبد کالایی مشخص در پایان سال ۱۴۰۱ به صورت میانگین ۴۶/۵ درصد بیشتر از ابتدای این سال بوده است. حالا این پرسش مطرح است که با وجود این افزایش قیمت ها، حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ چقدر افزایش خواهد داشت؟ ۲۱ درصد. یعنی همین اول کار، کارگران ۲۵/۵ درصد از تورم سالانه جامانده اند.

براساس گزارش بانک مرکزی ایران، تورم در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ۵۴/۶ درصد پس از رستوران‌ها و هتل‌ها رتبه دوم را داشته است. تصور کنید اگر در ابتدای سال قبل برای یک فهرست فرضی از مواد غذایی یک میلیون تومان پرداخت می‌کردید، همین سبد در پایان سال (براساس گزارش بانک مرکزی) برای شما حداقل یک میلیون و ۵۶۴ هزار تومان آب می‌خورد یا اگر برای اجاره خانه خود ۴ میلیون تومان پرداخت می‌کردید، براساس نرخ تورم ۴۸/۳ درصدی اعلام شده مسکن در گزارش بانک مرکزی، باید حدود ۶ میلیون تومان برای اجاره همین خانه پرداخت کنید. حالا باتوجه به افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران (سایر سطوح) و تورم ۵۴/۶ درصدی اقلام خوراکی، سفره غذایی آن‌ها حدود ۳۴ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

اما این را که این اعداد و ارقام چقدر به واقعیت نزدیک هستند، هرکس به گونه‌ای تفسیر می‌کند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که جاماندن اقشار مختلف به ویژه دهک‌های پایین جامعه از هزینه‌های زندگی به ویژه در کلان شهرها، بیش از این هاست و شاید آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تأییدی بر این ادعا باشد.
براساس آخرین گزارش این مرکز در بهمن، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها و آشامیدنی ها» ۶۷/۷ درصد بوده است، پس باتوجه به افزایش قیمت‌ها در اسفند، می‌توان پیش بینی کرد که تورم در این حوزه احتمالا به بیشتر از ۷۰ درصد رسیده است.

تأثیر تورم

اینکه تأثیر تورم بر سفره مردم چقدر است، بستگی به ساختار بودجه یا همان درآمد خانواده دارد؛ مثلا تورم برای خانواده‌هایی که درآمد آن‌ها براساس تورم افزایش پیدا نمی‌کند (یعنی بیشتر نیروی کار) به شکل گرانی کالا و خدمات و کاهش قدرت خرید، احساس می‌شود و برای اقشاری که درآمد و دارایی شان بیش از نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند، کمتر محسوس است.

شاید این جمله که تورم، ثروتمندان را ثروتمندتر و حقوق بگیران را فقیر‌تر می‌کند، در اینجا قابل درک باشد؛ به همین دلیل است که به گفته کارشناسان، لمس تورم به چگونگی موقعیت اقتصادی خانوار و آسیب پذیری آن از نرخ تورم و هم زمان بیکاری و درنتیجه ساختار بودجه خانوار بستگی دارد. شکاف طبقاتی که این روز‌ها باید نام گسل بر آن گذاشت، از همین نقطه آغاز می‌شود.

اکنون طبق آمار منتشرشده توسط وزارت کار براساس برآورد‌ها اعلام شده است که نرخ فقر یک خانوار چهارنفره در سال ۱۴۰۱ برای کل کشور ۷/۷ میلیون تومان و در شهر تهران ۱۴/۷ میلیون تومان است که شاید بتوان این رقم را برای کلان شهر مشهد حدود ۱۱ میلیون تومان درنظر گرفت، حتی با قبول این اعداد، اکنون بخش درخورتوجهی از خانوار‌های ایرانی زیر خط فقر هستند، بنابراین کاهش سرعت نرخ تورم نمی‌تواند اثر محسوس و آنی بر سبد هزینه و دست آخر سفره آن‌ها بگذارد؛ چون کاهش نرخ تورم به معنی ارزانی نیست و درحقیقت یعنی گرانی با سرعت کمتری رخ می‌دهد؛ البته مهار تورم با رشد تولید، شاید بتواند رونق را به این سفره‌ها بازگرداند.

عقب ماندگی حقوق کارگران درماراتن تورم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->