پیام تسلیت آیت‌الله وحید خراسانی درپی شهادت رئیس جمهور «اردوغان» در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کرد وزیر دفاع آمریکا: درباره علت سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران اطلاعی نداریم | نقشی نداشتیم حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به موتورسیکلتی در جنوب لبنان (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اردوغان در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کرد مادورو در تماس با مخبر: آیت الله رئیسی نماد مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در دوران معاصر بود رسانه عبری: حزب الله در حال انهدام شهرک‌های شمال است پیام تسلیت سیدحسن نصرالله به رهبر انقلاب حمایت آمریکا از نتانیاهو در برابر تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برزیل در بیانیه‌ای با دولت و ملت ایران ابراز همدلی کرد گوترش شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد | تقویم انتخابات در جلسه سران قوا تصویب شد مولوی عبدالحمید شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت آمریکا شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت اردوغان در تماس با مخبر: ملت و دولت ترکیه در کنار ایران هستند ۱۳ شهید در جنایت هولناک ارتش رژیم صهیونیستی در «جبالیا» (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخست‌وزیر روسیه: زندگی ابراهیم رئیسی، وقف خدمت به مردم بود لاپید: کابینه کنونی در جنگ پیروز نخواهد شد آغاز تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو در قدس اشغالی + فیلم (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقتدی صدر: خداوند برادری، امنیت و استقلال را به ملت‌های عراق و ایران عنایت فرماید
سرخط خبرها

نگرانی‌ها از سرنوشت دلارهایی که آمریکا برای طالبان فرستاد

  • کد خبر: ۱۵۹۹۴۲
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
نگرانی‌ها از سرنوشت دلارهایی که آمریکا برای طالبان فرستاد
دیده‌بان دولت آمریکا در افغانستان به قانون‌گذاران گفت که او نمی‌تواند تضمین کند که کمک‌های آمریکا به کابل به طالبان ارسال نمی‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جان ساپکو، بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) به کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا گفت: در حالی که من موافقم – و همه ما موافقیم – افغانستان با یک وضعیت انسانی و اقتصادی وخیم مواجه است، بسیار مهم است که کمک‌های ما توسط طالبان منحرف نشود. متأسفانه امروز که اینجا نشسته‌ام، نمی‌توانم به این کمیته یا مالیات دهندگان آمریکایی اطمینان دهم که در حال حاضر به طالبان کمک مالی نمی‌کنیم.

وی افزود: نمی‌توانم به شما اطمینان دهم که طالبان پولی را که ما می فرستیم از دریافت کنندگان مورد نظر که مردم فقیر افغانستان هستند، منحرف نمی کنند.»

سیگار سازمان دیده‌بان مستقلی که در سال ۲۰۰۸ برای نظارت بر هزینه‌های ایالات متحده در افغانستان در بحبوحه جنگ تأسیس شد، بیش از ۸ میلیارد دلار تخصیص یافته به این کشور از زمان خروج ارتش آمریکا در اوت ۲۰۲۱ را نظارت می‌کند. از آنجایی که ایالات متحده هیچ رابطه رسمی با طالبان ندارد، دولت بایدن تلاش کرده است که این پول را از طریق سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های غیردولتی وارد افغانستان کند. با این حال، این روند به دلیل فقدان ناظران ایالات متحده در این کشور پیچیده است تا مطمئن شوند که دلارهای بشردوستانه به جایی که در نظر گرفته شده است و نه به طالبان یا سایر گروه های شرور می‌رسد.

ساپکو در صحبت با قانونگذاران به گزارش فهرست پرخطر سیگار ۲۰۲۳ اشاره کرد که اوایل روز چهارشنبه منتشر شد، که مشکلات جدی را مشخص می کند که میلیاردها دلاری که ایالات متحده به مردم افغانستان تعهد داده است، از جمله دخالت طالبان و فقدان کنترل های تهاجمی نظارتی.

ساپکو به قانونگذاران گفت: من به طالبان اعتماد ندارم. و اطلاعاتی که ما به دست می‌آوریم این است که طالبان در حال حاضر کمک‌های مالی خود را تغییر می دهند. من یک جنگجوی گرسنه طالبان را در تلویزیون ندیده‌ام. همه آنها چاق، گنگ و شاد به نظر می رسند. من تعداد زیادی از کودکان گرسنه افغان را در تلویزیون می بینم، بنابراین من متعجبم که این همه بودجه به کجا می رود.

او گفت که مشکلات مربوط به نظارت به دلیل "شکست همکاری کامل" وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) با ممیزی سیگار و سایر تحقیقات تشدید شده است.

ساپکو که در سال ۲۰۱۲ در دولت اوباما به سمت خود منصوب شد، گفت: «عدم همکاری دولت... و تا حدودی USAID، در این رابطه به ۱۲ سالی که من در سیگار هستم، بی سابقه است. او گفت که امتناع آژانس از همکاری کامل باعث شده است که بخش قابل توجهی از کار ناظر، از جمله پنج گزارش برای کمیته نظارت، «ممانعت و تأخیر» داشته باشد. او از قانون‌گذاران درخواست کمک کرد تا «این ابهام و تأخیر را متوقف کنند. 

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای ساپکو مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه و USAID از همکاری با نظارت و تحقیقات مستقل او خودداری کرده‌اند، این اتهامات را کنار گذاشت. او به خبرنگاران گفت: «دولت به‌طور مداوم به‌روزرسانی‌ها و اطلاعات را ارائه کرده است. او افزود که دولت «به‌طور پیوسته به‌روزرسانی‌ها» و همچنین هزاران سند، صدها گزارش توجیهی به اعضا و کارکنان دو حزب و اطلاعات شهادت‌های عمومی را به بازرسان کل ارائه می‌کرد.

این جلسه به خشم در مورد خروج ایالات متحده از افغانستان می‌افزاید، رویدادی مرگبار و فاجعه آمیز که باعث انگشت اتهام در کنگره در مورد اینکه چه کسی بیشتر مسئول نتیجه است، می شود. قانونگذاران تا حد زیادی در ارزیابی سرزنش‌ها در خطوط حزبی قرار گرفته‌اند و جمهوری‌خواهان برای ماه‌ها متعهد شده‌اند که از طریق جلسات استماع کنگره این خروج را از نزدیک بررسی کنند. حزب جمهوری خواه این کار را در ماه مارس با جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان انجام داد که در آن اعضای نظامی و سایر افراد درگیر در تخلیه شهادت دادند.

جلسه استماع روز چهارشنبه زاویه دیگری داشت و از ناظران دولتی دعوت کرد تا در مورد اینکه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان کجا می‌رود، توضیح دهند.

جیمی راسکین عضو رتبه بندی گفت: «از لحاظ اخلاقی سردرگم و از نظر سیاسی بدبینانه» است که بایدن سرزنش شود زیرا جنگ «چهار دولت ریاست جمهوری جمهوری خواه و دموکرات را در بر گرفت».

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->