مار سمی در کارگاه تزریق پلاستیک و وحشت کارگران (۱۶ اردیبهشت) عزم جدی برای جلوگیری از «کوتاه قامتی» در کشور واژگونی خودرو در خواف خراسان رضوی ۵ مصدوم برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت) حداقل دوسوم سرطانی‌ها در ایران حتماً زنده می‌مانند| سلول‌درمانی، درمان قطعی سرطان نیست قتل هولناک زن میانسال و دستگیری فرزند بی رحم(۱۶ اردیبهشت) راز جسد بی‌سر مرد افغانستانی فاش شد (۱۶ اردیبهشت) قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد +تصویر(۱۶ اردیبهشت) نسخه طب ایرانی برای سرطان توصیه به مصرف آب چاه به جای آب‌های بسته‌بندی شده غیرکارشناسی است دستگیری سه سارق خودرو در مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۴۰ فقره سرقت در مشهد (۱۶ اردیبهشت) چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم؟ آیا نوزادان می‌توانند ماست بخورند؟ چرا بانوان معلمی را ترجیح می‌دهند؟ نگهداری برنج پخته در یخچال | برنج پخته چند روز در یخچال می‌ماند؟ دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران: مکمل خارجی و وارداتی نداریم | روش‌های تشخیص مکمل اصل از تقلبی  برخورد قانونی با معلم‌بلاگر‌ها در مدارس دولتی و غیردولتی اگر شانه‌ها و کتفتان جوش می‌زند، بخوانید
سرخط خبرها

روش های خشک کردن توت + عکس

  • کد خبر: ۱۶۴۷۳۷
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
روش های خشک کردن توت + عکس
اگر می‌خواهید خشکباری سالم و بهداشتی داشته باشید، می‌توانید پس از خشک کردن توت سفید در منزل، از آن مصرف کنید.

به گزارش شهرآرانیوز، با فرا رسیدن فصل گرما، شاهد ریختن توت‌های سفید از شاخه‌های این درخت بر روی زمین به خصوص در کف حیاط خانه‌های قدیمی هستیم. بهترین راه برای استفاده از این میوه شیرین ضمن مصرف تازه آن، خشک کردن و انبار کردن آن است، چرا که می‌تواند به عنوان یکی از تنقلات مفید در پاییز و زمستان به حساب آمده و برای افراد دیابتی مکمل چای تلخ و جایگزینی برای مصرف قند محسوب می‌شود.

در ادامه روش خشک کردن توت سفید را شرح می‌دهیم، اگر نکات گفته شده را به صورت دقیق رعایت کنید، توت خشک شما در نهایت با نمونه بازاری آن تفاوتی نخواهد داشت.

برای خشک کردن توت سفید ۴ روش وجود دارد

روش های خشک کردن توت + عکس

خشک کردن توت به شکل طبیعی

خشک کردن توت با فر یا مایکروفر

خشک کردن توت با دستگاه میوه خشک کن

خشک کردن توت سفید در فر

*روش اول که همان خشک کردن توت به روش طبیعی و سنتی آن است، بهترین روش خواهد بود و تاکید ما هم بر همین روش است.

*روش دوم که با فر یا مایکروفر انجام می‌شود اگرچه مدت زمان خشک کردن توت کاهش پیدا می‌کند، ولی توت خشک حاصل حالت کاراملی (عسلی) دارد و به نمونه بازاری آن شباهت کمتری دارد و بیشتر برای کسانی توصیه می‌شود که دوست دارند توت نرم تری بخورند. این را هم فراموش نکنید که توت‌های کاراملی باید در مدت زمان کمتری به مصرف برسند چرا که احتمال خراب شدن آن‌ها یا آفت زدگی آن‌ها شود.

*خشک کردن با دستگاه خشک کن میوه هم که اگر چنین دستگاهی داشته باشید، توت خشک‌های بسیار با کیفیتی خواهید داشت.

*خشک کردن با فر هم روش مناسبی است که خیلی سریع و بدون دردسر توت خشک‌های مرغوبی بدست می‌آید فقط حواستان باشد که توت‌ها را بیش از حد خشک نکنید.

در ادامه هر چهار روش را برایتان توضیح خواهیم داد.

تهیه توت خشک به روش سنتی

مرحله اول

مقدار توتی که برای خشک کردن استفاده می‌کنید بستگی به خودتان دارد (مقدار خاصی مد نظر نیست)، سعی کنید توت‌های تازه چیده شده را مورد استفاده قرار دهید، از تور یا پارچه ای تمیز استفاده کرده و شاخه‌های درخت را بتکانید تا توت‌ها روی پارچه یا توری ریخته و با کف زمین اصابت نداشته باشند.

اگر از توت‌های جمع کرده از روی زمین استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را با دقت پاک کنید یعنی سنگ ریزه ها، برگ‌های اضافی و ... را از آن جدا نمایید.

این نکته را حتما در نظر داشته باشید که توت‌ها را نباید بشویید، چون سیاه شده و روند خشک شدن آن‌ها با گندیدگی همراه می‌شود، پس بهترین روش همان استفاده از پارچه یا توری است آلودگی توت‌ها به حداقل ممکن برسد.

مرحله دوم

مهم‌ترین مرحله در تهیه توت خشک خانگی انتخاب محلی در خانه است که برای خشک کردن توت استفاده می‌کنید، حتما حتما باید موارد زیر رعایت شود:

سایه باشد، ولی تاریک نباشد. هوا در جریان باشد و در جایی عاری از هرگونه جانور/حشرات موذی و یا مورچه باشد.

پارچه ای تمیز را در محل انتخابی پهن کنید و توت‌های تازه را روی آن پخش کنید، سعی کنید که توت‌ها روی هم تلنبار نشوند. سپس یک توری تمیز را روی توت‌ها انداخته و اطراف آن‌ها را جسمی سنگین قرار دهید تا باد توری را جا به جا نکند.

مرحله سوم

بعد از سه روز، به توت‌ها سر بزنید، توری را از روی آن بردارید و با دست توت‌ها را کمی جا به جا کنید تا همه قسمت‌های آن در معرض هوا قرار بگیرد، مجددا روی آن‌ها را با توری بپوشانید و بگذارید تا حداکثر یک هفته دیگر هم بمانند، در طی این مدت گهگاه به آن‌ها سر بزنید و توت‌ها را جا به جا کنید.

خشک شدن توت‌ها بستگی به نوع توت و محل قرار دادن آن‌ها و مقدار جریان هوا دارد.

پس از خشک شدن توت ها، آن‌ها را وارسی کنید، آن‌هایی که درشت و سالم هستند جدا کنید و برای مصرف روزانه و به عنوان تنقلات کنار بگذارید، توت‌های خشکِ شکسته با مرغوبیت کمتر را برای تهیه شیره توت جدا کنید.

تهیه توت خشک با مایکروفر

کف سینی را کاغذ پخت بیاندازید سپس توت‌ها را روی سطح آن کاملا پخش کنید، فر را با دمای ۹۰ درجه سانتی گراد روشن کنید تا کاملا گرم شود سپس سینی را داخل فر قرار دهید اجازه دهید حدودا ۲۰ دقیقه با همین دما فرآیند خشک شدن انجام شود سپس دما را به ۷۰ تا ۶۰ درجه کاهش دهید و بگذارید تا ۳۰ تا ۵۰ دقیقه دیگر بماند تا توت‌ها کاملا خشک شوند، در طی این مدت توت‌ها را چندین بار جا به جا نمایید.

خشک کردن توت سفید در فر

یکی از روش‌های خانگی برای افرادی که دستگاه میوه خشک کن در دسترس ندارند بسیار مناسب است. برای این کار کافی است کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش دهید سپس توت‌ها را با فاصله داخل سینی بچینید این کار به شما کمک می‌کند تا بعد از فرایند خشک شدن توت‌ها، آن‌ها به کف سینی نچسبند. سپس فر را بر روی دمای ۷۱ درجه سانتی گراد تنظیم کنید بعد از گرم شدن فر سینی را داخل فر بگذارید. مدت زمان خشک شدن کامل توت سفید ۱ ساعت الی ۳ ساعت می‌باشد.

استفاده از دستگاه خشک کن

روش دیگری که امروزه بسیار متداول شده است استفاده از دستگاه‌های خشک کن میوه است که می‌توانید به راحتی از این دستگاه استفاده کنید و تمامی میوه‌های خود را خشک نمایید این دستگاه با حرارت کم آب میوه‌ها را تبخیر می‌کند و به دلیل وجود داشتن المنت برقی در کف دستگاه که به شکل مشبک است و روی آن‌ها هواکش قرار دارد میوه‌ها به صورت یکنواخت خشک می‌شوند.

با توجه به نوع میوه و نوع دستگاه میوه خشک کن، ظرف یک شبانه روز زمان نیاز است تا میوه‌ها به صورت کامل خشک شوند. برای خشک کردن توت‌های سفید با دستگاه میوه خشک کن باید آن را روی ۵۷ درجه سانتی گراد قرار دهید تا ظرف مدت ۱۴ الی ۱۸ ساعت توت‌ها کاملا خشک شوند.

چند نکته در خشک کردن توت

روش های خشک کردن توت + عکس

هرگز توت‌های تازه را قبل خشک کردن نشویید.

برای خشک کردن توت سفید باید زمان و حوصله بیشتری نسبت به سایر میوه‌ها به خرج دهید تا بتوانید میوه‌های خشک با بهترین کیفیت تولید کنید.

هنگام خشک کردن توت از توت‌هایی که کاملا رسیده است استفاده کنید.

بهتر است توت‌هایی که می‌خواهید خشک‌کنید را خودتان از درخت بچینید و یا با استفاده از یک پارچه با تکان دادن درخت آن‌ها را جمع‌آوری کنید و به هیچ عنوان از توت‌هایی که روی زمین ریخته شده‌اند استفاده نکنید.

برای جلوگیری از سفت شدن یا سیاه شدن توت‌های سفید خشک شده بهتر است بعد از خشک شدن کامل توت‌ها آن‌ها را داخل یک ظرف شیشه‌ای درب بسته داخل یخچال نگهداری کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->