ادعای عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مشاوران املاک درباره انجام معاملات مسکن با بیت‌کوین! پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی
سرخط خبرها

خروج قطاربرقی از ریل چینی؟

  • کد خبر: ۱۶۷۹۱
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
خروج قطاربرقی از ریل چینی؟
بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

زهرا اسکندریان/شهرآرانیوز، اگرچه که پیش از این هربار خبر‌هایی نه‌چندان واضح و شفاف درباره برقی کردن قطار مشهد-تهران می‌شنیدیم، این‌بار وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان خیلی واضح به طرف خارجی که مسئولیت اجرای پروژه را دارد، اولتیماتوم داده است که فقط تا پایان امسال زمان دارند تا تکلیف خود را با این پروژه مشخص کنند.


به گزارش پایگاه اطــلاع‌رسانی راه‌وشــهرسازی، محمد اسلامی در برنامه «تهران ۲۰» حضور پیدا کرد و بخشی از صحبت‌های خود را به این موضوع اختصاص داد. او گفت که پروژه قطار برقی مشهد-تهران متوقف شده است، چراکه طرف خارجی نه‌تن‌ها پای کار نمی‌آید، بلکه خروج خود را نفی می‌کند و آن را اعلام نمی‌کند.


وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه اضافه کرد درصورتی‌که طرف خارجی تا پایان سال تکلیف خود را مشخص نکند، با یک کنسرسیوم جدید قرارداد خواهیم بست.


۲۵خرداد امسال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به خراسان‌رضوی آمد و در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار کرد که طرف چینی به دلیل خروج آمریکا از برجام حاضر به سرمایه‌گذاری در این پروژه نشده است.


او در این نشست اظهار کرده بود: یک‌هزار میلیارد تومان سهم پانزده‌درصدی این طرح ریلی استان بود. این مبلغ در سال۹۶ تهیه شد و تا اسفند سال گذشته در بانک صنعت‌ومعدن بود تا طرف چینی متقاعد شود و ضمانت بدهد و طرح را اجرا کند، اما با توجه به مسائل برجام و خروج آمریکا، طرف چینی حاضر به سرمایه‌گذاری نشد و یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیز از بانک سرمایه خارج شد.

 

وی افزود: اسفند سال گذشته نامه‌ای دادم که برخی حقوق‌ها در پایان سال پرداخت شود و بخشی از آن از طریق همین یک‌هزار میلیارد تومان تأمین شد، اما هر لحظه طرف چینی آماده باشد، این مبلغ بازخواهدگشت.

 

عملیات اجرایی قطار برقی مشهد -تهران


بهمن سال ۹۰ عملیات اجرایی قطار برقی مشهد-تهران به‌طور رسمی کلید خورد، اما بنا به اذعان مدیران راه‌آهن، این پروژه به دلیل نبود اعتبارات راکد ماند.

 

بعد از آن و در بهمن ۹۴ رئیس‌جمهور عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را دوباره کلید زد، اما بازهم از عملیات اجرایی خبری نشد.

 

اردیبهشت سال ۹۶ مدیرعامل راه‌آهن کمبود اعتبار را دلیل اجرایی نشدن این پروژه بیان کرد و از سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد دلاری چین در این پروژه خبر داد.

 

مردادماه همان سال قرارداد، نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده‌درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران را آغاز کند. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان دولت توانست سهم هزارمیلیاردتومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.

 

اردیبهشت سال گذشته هم مدیرعامل راه‌آهن از قطعیت شروع برقی‌سازی خط‌آهن مشهد-تهران در بهار و خردادماه سال پیش خبر داده بود، اما بعد از گذشت هفته اول خرداد، از عملیات اجرایی این پروژه خبری نشد.

 

همان وقت معاون راه‌آهن در گفتگو با خراسان‌رضوی دلیل آن را وجود برخی مشکلات در ضمانت‌نامه طرف چینی بیان و اظهار کرد: تا ۲ هفته دیگر ضمانت‌نامه صادر خواهد شد، اما این اتفاق هم نیفتاد و حالا بعد از ۸ سال هنوز مشخص نیست که چینی‌ها اگر پای کار نیستند، چرا کار را رها نمی‌کنند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->