افتتاح یک مدرسه دیگر در طرح «سه‌شنبه‌های مهر» مشهد | مشارکت خیّران در ساخت دبستان دخترانه «شهید امیری» بازار‌های قدیمی محله عنصری مشهد به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شده است حدود ۱۵۰‌هزار مترمربع از معابر خاکی منطقه توس مشهد طی ۲ سال گذشته آسفالت شد پاسداشت مقام فردوسی در نظام مدیریت شهری تقدیر مسئول سازمان بسیج شهرداری مشهد مقدس از شهردار و فرمانده سپاه امام رضا(ع) تکرار گرانی و کمبود بلیت در دهه کرامت امسال | کف قیمت بلیت سفر به مشهد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد، خیابان کوثر و سه راه خیام (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مه گرفتگی در محور درگز - قوچان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه گل و گیاه در مشهد | شهردار مشهد: این نمایشگاه در سطح کشور یک برند محسوب می‌شود مراسم بزرگداشت روز فردوسی فردا در مشهد برگزار می‌شود(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد در یک صدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گلایه شهروندان محله مهرآباد مشهد از مجهزنبودن زمین‌های ورزشی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در مشهد ۶۰ هکتار از زمین‌های بلاتکلیف حاشیه شهر مشهد تعیین تکلیف شد
سرخط خبرها

مدیریت شهری مشهد، پای کار سامان‌دهی کودکان بازمانده از تحصیل

  • کد خبر: ۱۶۸۶۵۳
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
مدیریت شهری مشهد، پای کار سامان‌دهی کودکان بازمانده از تحصیل
موضوع سامان‌دهی کودکان بازمانده از تحصیل، دستور‌کار نشست اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد بود؛ موضوعی که به گفته رئیس این کمیسیون علت تامه آن، فقدان لوازم‌التحریر و‌... نیست، بلکه گاه این امر، ریشه در سبک زندگی افراد، قومیت آن‌ها و مشکلات اقتصادی خانواده دارد و در برخی خانواده‌ها، کودکان مشغول کار هستند و درآمدزایی دارند که موجب می‌شود خانواده برای تحصیل آن‌ها رضایت ندهند.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن منصوریان با بیان اینکه در دوره چهارم شورای شهر، موضوع کودکان بازمانده از تحصیل در ستاد سامان‌دهی فرهنگی حاشیه شهر مطرح شد، اظهار کرد: در شورای پنجم نیز توافق ضمنی صورت گرفت تا شهرداری سرانه‌هایی را به کودکان بازمانده از تحصیل اختصاص دهد.

در آن زمان، سرانه پیش‌بینی‌شده برای هر دانش‌آموز ۳‌میلیون تومان برآورد و مقرر شد ۵۰‌درصد این سرانه توسط آموزش‌و‌پرورش و ۵۰‌درصد دیگر نیز با مشارکت شهرداری، آستان‌قدس و نهاد‌های دیگر تقبل و تأمین شود. اما آنچه که شاهد بودیم، یک کار غیرکارشناسی بود که خروجی و نتیجه مطلوب را نداشت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصوریان خاطرنشان کرد: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، موضوع کودکان بازمانده از تحصیل را آسیب‌شناسی و راهکار‌ها را در‌این‌خصوص بررسی کرد تا موضوع را به معنای واقعی حل‌و‌فصل کنیم.

او با تأکید بر اینکه کودک بازمانده از تحصیل زیبنده شهر عالم آل‌محمد (ص) نیست، گفت: در شهر امام‌مهربانی‌ها نباید مانع و سدی پیش روی تحصیل افراد وجود داشته باشد؛ زیرا این امر با فلسفه وجودی شهر در تعارض است.
حجت‌الاسلام و المسلمین‌منصوریان ابراز امیدواری کرد که با سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات مختلف، شرایط را به‌نحوی پیش ببریم که مشهدالرضا (ع) به عنوان شهر بدون کودک بازمانده‌از‌تحصیل شناخته شود.

حل‌و‌فصل معضلات، تکلیف شورا

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه اظهار کرد‌: هر فردی که از سواد لازم برخوردار نباشد، برای ما معضل اجتماعی محسوب می‌شود.
مهدی ناصحی ادامه داد: حل‌و‌فصل معضلات اجتماعی احصاشده با کمک دستگاه‌های مختلف را تکلیف خود می‌دانیم و به سهم خود آن را دنبال می‌کنیم. او تأکید کرد: باید لایحه‌ای در زمینه شناسایی و حل‌و‌فصل مسائل مرتبط با جامعه مخاطبان طرح مقابله با کودکان بازمانده از تحصیل، از سوی شهرداری با مشارکت آموزش‌و‌پرورش تهیه و به شورای شهر ارائه شود.

برنامه‌ریزی دوساله

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری، پای کار سامان‌دهی کودکان بازمانده از تحصیل هستند، اظهار کرد: وظیفه اصلی این امر با دولت است، اما آمادگی داریم که در کنار دستگاه‌های متولی، به سهم خود نقش‌آفرینی کنیم.
سیدابراهیم علیزاده گفت: نقش‌آفرینی شهرداری نباید مانع از ورود دیگر دستگاه‌های مسئول در این حوزه شود.
او تصریح کرد: با توجه به پیش رو بودن فصل تابستان، فرصت خوبی فراهم آمده است تا بتوانیم در یک برنامه‌ریزی دو‌ساله، این معضل اجتماعی را حل‌و‌فصل کنیم.

‌۲۰ میلیارد تومان معوق

دیگر عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز بیان کرد: پارسال مقرر شده بود که ۲۰‌میلیارد تومان از بودجه عمرانی، به آموزش‌و‌پرورش داده شود، اما با وجود تأمین و تخصیص، این اعتبار تاکنون پرداخت نشده است.
مجید طهوریان‌عسکری خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌های این موضوع باید خیلی سریع‌تر منعقد شود تا بتوان به سمت عملیاتی شدن گام برداشت.

۷ هزارو ۸۰۰ بازمانده از تحصیل در حاشیه شهر

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی هم در این جلسه اظهار کرد: استان خراسان‌رضوی از حیث آمار بی‌سوادی، در کشور رتبه بالایی دارد و جزو استان‌های نخست محسوب می‌شود.
سید امیر شوشتری با بیان اینکه حدود ۴۹۷‌هزار نفر جمعیت شش سال و بالاتر بی‌سواد در خراسان‌رضوی داریم، گفت: در شهرستان مشهد، ۱۸۳‌هزار‌و‌۷۹۵ نفر بازمانده از تحصیل و بی‌سواد داریم و نرخ باسوادی در استان، حدود ۹۰‌درصد است.
او ادامه داد: در مناطق حاشیه شهر مشهد، اعم از تبادکان و نواحی ۱، ۳ و ۵ آموزش‌و‌پرورش، ۷ هزار‌و‌۸۰۰ نفر کودک بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->