آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد مویز برای چه کسانی می تواند مضر باشد؟ | خواص و مضرات مویز را بشناسید چطور از خشکی چشم جلوگیری کنیم؟ رژیم غذایی کتوژنیک استرس را کاهش می‌دهد اهدای اعضای ۱۴۷ بیمار مرگ مغزی در غرب خراسان امتحانات دانش آموزان تا پایان هفته لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرونشست خودرو خاور در خیابان بابانظر مشهد+ تصویر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ چرا خانواده‌ها با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مخالفت می‌کنند؟ سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟ علت علمی بارش‌های شدید بهار امسال در مشهد و کشور چه بود؟ بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و فیلم
سرخط خبرها

اطلس سوادآموزی مشهد به سرانجام رسید

  • کد خبر: ۱۶۹۲۲۵
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
اطلس سوادآموزی مشهد به سرانجام رسید
۱۸۰‌هزار بی‌سواد در این شهرستان حضور دارند

«اطلس سوادآموزی خراسان‌رضوی و مشهد در پایان سال گذشته تکمیل و براساس آن میزان بی‌سوادی در هر شهرستانی مشخص شده است. اکنون طبق ابلاغ استاندار خراسان‌رضوی به فرمانداران، قرار است از همه ظرفیت‌های موجود، مانند گروه‌های غیردولتی، یعنی به‌صورت مردمی و جهادی، برای کاهش بی‌سوادی استفاده شود.»

این خبر را سیدجمال‌وزیری، معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی، در پاسخ به پرسش شهرآرا درباره وضعیت تهیه اطلس سوادآموزی استان اعلام کرد که از تکمیل آن و شروع فرایند اجرای آن در استان حکایت دارد.

۲۲ آذر‌ماه پارسال بود که خبری با عنوان «تهیه اطلس سوادآموزی تا پایان پاییز» در روزنامه شهرآرا منتشر کردیم و نوشتیم با استفاده از اطلس سوادآموزی قرار است تمرکز بر نقاطی که کم‌سوادی یا بی‌سوادی در آن‌ها بیشتر است، افزایش یابد؛ با‌این‌حال در پیگیری‌های بعدی مشخص شد که تهیه این اطلس به پاییز نمی‌رسد و این کار به پایان زمستان موکول می‌شود؛ معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی همان زمان دلیل آن را تأخیر در شروع کلاس‌ها و ثبت‌نام‌های دیرهنگام اعلام کرده بود.

وزیری اکنون در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت تهیه این اطلس اظهار کرد: اطلاعات اطلس سوادآموزی تکمیل شده، اما هنوز به‌صورت کاغذی است. منتظریم که اطلاعات این اطلس نیز در راستای یکپارچه شدن سامانه‌های وزارتی، الکترونیکی شود.
او درباره جزئیات این اطلس نیز خاطرنشان کرد: شمار افراد بی‌سواد به‌صورت تجمیعی در شهرستان مشهد، حدود ۱۸۰‌هزار نفر در گروه سنی شش تا شصت سال است که البته این آمار شامل اتباع غیرایرانی نمی‌شود. همچنین از این تعداد، حدود ۱۵‌هزار بازمانده از تحصیل از پارسال در استان جذب شده‌اند که حدود ۸ هزار نفر از آن‌ها مربوط به مشهد و نواحی آن‌اند.

آمار بالای بی‌سوادی در ناحیه یک، ۲ و ۷

معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی تصریح کرد: برخلاف تصور برخی افراد که گمان می‌کنند بیشتر آمار بی‌سوادی مربوط به حاشیه شهر است، در ناحیه یک، ۲ و ۷ مشهد نیز آمار بی‌سوادی بالاست و بیشترین دلیل آن نیز مهاجرت افراد به مشهد است. وزیری با اشاره به اینکه پارسال بر‌اساس ابلاغ وزارتخانه، هدف‌گذاری این معاونت با‌سواد کردن ۲۷‌هزار‌و‌۸۰۰ نفر بود، اظهار کرد:، اما اینکه چه تعداد از این افراد قبول شده‌اند و تحصیل آن‌ها منجر به دریافت مدرک می‌شود، پایان تیرماه مشخص خواهد شد.
او درباره اینکه چرا آمار اتباع در اطلس سوادآموزی وجود ندارد نیز بیان کرد: این اطلس تاکنون شامل اتباع نشده است، اما درصورتی‌که اداره‌کل اتباع، آمار دقیقی از شمار این افراد به ما بدهد، می‌توانیم جانمایی آن‌ها را مشخص کنیم.

۱۶۰۸ آموزش‌دهنده فعال

وزیری همچنین از تهیه راهنمای تسهیلگری باسوادی برای ارتقای سطح باسوادی در استان خبر داد و افزود: در‌واقع این راهنما، مراحل و فرایند انجام کار را مشخص می‌کند که به استانداری برای ابلاغ به فرمانداران ارائه شده است. اکنون ۱۶۰۸ نفر آموزش‌دهنده فعال در نهضت سوادآموزی استان داریم که با‌توجه‌به تعداد افراد بی‌سواد و اتباع، می‌توانیم تا ۳ هزار نفر آموزش‌دهنده داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->