گرفتارشدن چند خودرو در سیل امروز مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تخریب برخی از جاده‌های روستاهای سرخس در پی بارش باران (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: وضعیت اکثر نقاط شهر عادی است | رفع آب گرفتگی میدان انقلاب تا فردا طول می‌کشد ۲۵۰ تماس مرتبط با سیل و بارندگی با آتش‌نشانی مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس دهی قطار شهری مشهد تا ساعت ۲۴ تمدید شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرهنگ‌سازی ماندگار در نسل آینده، با توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان ۴۰۰ میلیارد تومان از طلب پیمانکاران شهرداری مشهد تسویه شد بارش شدید باران محور فریمان _ مشهد را مسدود کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم وقوع سیل و آب‌گرفتگی در اکثر مسیر‌های ورودی و خروجی مشهد | تمام محور‌های استان به غیر از مشهد باز است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرماندار طرقبه شاندیز: سیلاب مناطق ییلاقی را فراگرفته است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تا امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارندگی‌های مشهد ۲.۵ برابر درمقایسه‌با سال پیش افزایش یافته است ویدئو | بسته شدن جاده فریمان-مشهد بر اثر وقوع سیل (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت معابر شهر مشهد بعد از بارش شدید باران و راه افتادن سیلاب (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مسافران حتی‌الامکان از قطارشهری برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنند بارش ۳۸ میلیمتری باران در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) جریان برق در مشهد پایدار است و هیچ گونه قطعی برق نداریم (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرماندار مشهد: مردم از تردد در شهر پرهیز کنند + فیلم شهردار طرقبه: مردم از حضور در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند حضور استاندار خراسان رضوی در مرکز کنترل و مدیریت ترافیک مشهد| مردم توصیه‌های صادر شده را جدی بگیرند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تردد عادی و بدون وقفه خطوط مترو مشهد بعد از بارش شدید باران (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رایگان شدن اتوبوس، مشکلات زیادی برای سیستم اتوبوسرانی مشهد ایجاد می‌کند

  • کد خبر: ۱۷۲۱۲۲
  • ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
  • ۱
رایگان شدن اتوبوس، مشکلات زیادی برای سیستم اتوبوسرانی مشهد ایجاد می‌کند
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: رایگان شدن اتوبوس مشکلات زیادی را برای سیستم اتوبوسرانی مشهد ایجاد می‌کند که بعضی از آنها جبران پذیر نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز در جلسه‌ای که با حضور ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد و مدیران، مسئولان و کارشناسان حوزه حمل ونقل و مهدی مهدی خانی رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین برگزار شد در این جلسه مدیران و مسئولان در خصوص رایگان شدن اتوبوس طرح‌ها و نظر‌هایی را ارائه دادند. همچنین رییس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین تجربیات مدیریت شهری این شهر در خصوص رایگان شدن خطوط اتوبوسرانی به مدت یک ماه را در اختیار اعضای این جلسه قرار داد.

ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در این جلسه با اشاره به کرایه پایین اتوبوس در شهر گفت: همین امروز مردم در مشهد فقط ١٠ درصد بهای تمام شده اتوبوس را می‌دهند و اعمال تخفیف‌های دیگر کارساز نیست و رایگان شدن اتوبوس مشکلات زیادی را برای سیستم اتوبوسرانی مشهد ایجاد می‌کند که بعضی از آن‌ها جبران پذیر نیست.

وی ادامه داد: همین امروز و درحالی که هنوز کلیات طرح تصویب شده و جزئیات آن باقی مانده، هم شاهد کاهش تراکنش من کارت هستیم و هم اینکه اعتراضاتی از سوی تاکسیران‌ها به دست ما رسیده است که از مختل شدن کسب و کارشان ابراز نگرانی کرده‌اند.

مدیریت شهری مشهد توانسته است ناوگان اتوبوسرانی را سرپا نگه دارد

همچنین مهدی مهدی خانی رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: سیستم حمل و نقل شهر قزوین شبیه به شهر مشهد است ما تقریبا موضوعات مختلف از یک مدل سیستم استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه که در سال‌های اخیر مدیریت شهری در سیستم ناوگان اتوبوسرانی مشهد مدیریت خوبی داشته و توانسته این سیستم را به خوبی حفظ کند، افزود: در سال ١٣٩٠، ٢۶ هزار دستگاه اتوبوس فعال و نیمه فعال در سطح کشور داشته‌ایم که در سال ١۴٠٢ به ١٨ هزار دستگاه رسیده است. در سال ١۴٠٢، ٧ هزار دستگاه فعال که ١۶ ساعت فعالیت دارند، ۴ هزار نیمه فعال که ٨ ساعت در روز فعالیت دارند و ٢ هزار دستگاه نیمه متوقف و ۴ هزار دستگاه متوقف دائم هستند.

رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: در مشهد طی ده سال گذشته آمار ناوگان اتوبوسرانی به این صورت بوده که در سال ٩٠، دو هزار ۶۴٠ هزار دستگاه اتوبوس فعال داشته که در سال ١۴٠٢ به هزار و ٨۶۶ دستگاه فعال و نیمه فعال رسیده است. همچنین شهر کرج سال ٩٠، هزار و ۴٠٠ دستگاه اتوبوس داشته که اکنون ٢۵٠ دستگاه اتوبوس فعال و نیمه فعال دارد. در شهر رشت سال از ٩٠ تا کنون از ۶٠٠ دستگاه اتوبوس به ۵۴ دستگاه اتوبوس رسیده است.

وی اضافه کرد: در تهران نیز طی همین سال‌ها از ٧٠٠٠ دستگاه اتوبوس فعال و نیمه فعال، ٢٠٠٠ دستگاه اتوبوس باقی مانده است. در شهر اهواز نیز به همین صورت از ۶٠٠ دستگاه اتوبوس ١٠٠ دستگاه باقی مانده و در شهر قم ۶٠٠ دستگاه اتوبوس به ٢۵٠ دستگاه اتوبوس رسیده است.

گفتنی است در شهر قزوین سال ٩٠، ٣٠٠ دستگاه اتوبوس وجود داشته است که اکنون ٢۵٠ دستگاه اتوبوس در این شهر باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون شاهد فرسودگی ناوگان هستیم و این امر به دلیل عدم توانایی سازمان‌های تولیدکننده اتوبوس است، گفت: میانگین متوسط کشوری نشان می‌دهد که استفاده از ناوگان اتوبوسرانی ٨ درصد، حوزه تاکسیرانی ١٢ درصد و در تاکسی‌های اینترنتی ٨٠ درصد است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل قزوین ادامه داد: وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مشهد از جهت نگه‌داری و تمهیدات در جایگاه خوبی قرار گرفته است و مدیریت شهری توانسته است ناوگان را سرپا نگه دارد.

استقبال مردم برای استفاده از اتوبوس به صورت رایگان ٢.۵ برابر شده بود

وی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلاتی که در سیستم من کارت‌های اتوبوسرانی به وجود آمد، تصمیم گرفتیم به مدت یک هفته ناوگان اتوبوسرانی را رایگان کنیم که البته این موضوع به مدت یکماه طول کشید، خاطرنشان کرد: بعد از رایگان شدن رضایت مندی مردم افزایش یافت و بعد از چند روز شاهد افزایش تعداد مسافران شدیم به گونه‌ای که درب‌های اتوبوس به سختی بسته می‌شد. طی سرشماری انجام شده استقبال مردم برای استفاده از اتوبوس به صورت رایگان ٢.۵ برابر شده بود.

مهدی‌خانی تاکید کرد: طبق نظر سنجی که از شهروندان شد و دلیل استفاده از اتوبوس را از آن‌ها جویا شدیم در عین ناباوری شاهد این موضوع بودیم که برخی شهروندان ادعا کردند که از اتوبوس برای دور زدن و دیدن جا‌های دیدنی که تاکنون نتوانسته بودند ببینند، استفاده می‌کنند و ما شاهد این پدیده نادر در اتوبوسرانی شده بودیم.

وی با اشاره به این موضوع که رانندگان اتوبوس نیز از این اتفاق راضی بودند، زیرا رقابت بین رانندگان برای سوار کردن مسافر از بین رفته بود و این امر باعث کم کاری رانندگان شده بود، گفت: بعد از چند روز مجدد از شهروندان نظر سنجی کردیم و شهروندان ازشلوغی و وضعیت نامطلوبی که ایجاد شده بود شاکی بودند. همچنین در این قضیه رانندگان تاکسی بسیار متضرر شدند. از سمتی دیگر شهر‌های کوچک و بزرگ اطراف قزوین نیز شاکی بودند که چرا رایگان شدن اتوبوس فقط در شهر قزوین اتفاق افتاده و ناراضیتی شدیدی در بین مردم شهر‌های اطراف رخ داده بود.

پیشنهاد می‌کنم این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شود

این عضو شورای شهر قزوین ادامه داد: بعد از پشت سر گذاشتن این تجربه توصیه‌ای برای اجرای این موضوع در شهر مشهد ندارم و پیشنهاد میکنم این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شود، زیرا با اجرای این طرح برخی از کسب و کار‌ها بر هم می‌ریزد و ممکن است حاشیه‌های ایجاد شود. همچنین کار کردن و فشار اتوبوس‌ها باعث افزایش اصطلاک اتوبوس‌ها می‌شود و این امر سن فرسودگی ناوگان را افزایش می‌دهد. یکی از مسائلی مهم دیگر این است که ازدحام جمعیت سبب می‌شود که عده‌ای که هر روز از اتوبوس استفاده می‌کنند دیگر نتوانند به راحتی از اتوبوس استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ملاک بیشتر مردم شهر قزوین تمیری اتوبوس و به موقع رسیدن و نحوه ارائه خدمات است، قیمت بلیط اتوبوس دغدغه‌های آخر مردم بود.
در نظر سنجی شهر قزوین عنوان شده است که ۶٣ درصد شهروندان این شهر که از اتوبوس استفاده می‌کنند فاقد خودروی شخصی هستند و ٢۵ درصد آن‌ها دارای خودرو هستند.

رایگان شدن اتوبوس تقاضای مردم نیست

حسن موحدیان در ادامه این جلسه اظهار کرد: رایگان شدن اتوبوس تقاضای مردم نیست، تقاضای مردم رفاه بیشتر است که با رایگان شدن این اتفاق نمی‌افتد. با رایگان کردن اتوبوس تعداد مسافران افزایش می‌یابد و آن وقت نمی‌توانیم پاسخگو نیاز مردم باشیم. ازدحام جمعیت باعث افزایش فرسودگی ناوگان می‌شود و این امر سبب کاهش استفاده مردم از قطار شهری نیز می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: عده‌ای می‌گویند با تبلیغات محیطی برای شهرداری درآمدزدایی می‌کنیم که به این وعده نمی‌توان اکتفا کرد، ابتدا درآمد زایی را ایجاد و سپس اتوبوس را رایگان کنید. امیدوارم رایگان شدن اتوبوس در زمان من اتفاق نیفتد. استادان بسیاری از دانشگاه‌ها از اجرای این طرح ناراضی هستند.

به جای رایگان شدن اتوبوس از تخفیفات ویژه برای شهروندان استفاده کنید

همچنین مهدی امامی میبدی مدیرکل نظارت بر حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهدبا اشاره به اینکه به جای رایگان شدن اتوبوس از تخفیفات ویژه برای شهروندان استفاده کنید، گفت: بعد از مطالعه مقاله‌های مختلف و بررسی ناوگان اتوبوسرانی کشور‌های مختلف شاهد این امر بودیم که آن‌ها از انوع تخفیفات شهروندی استفاده کردند.

وی گفت: از اعضای شورا در خواست دارم تجدید نظری در تبصره‌ای این طرح داشته باشند و از تخفیفات مختلف شهروندی به جای رایگان کردن استفاده کنند و این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی در برخی از خطوط اجرا شود تا بازتاب آن را ببینیم.

وی ادامه داد: طبق نظر سنجی انجام شده بیشترین شکایات مردم از ناوگان اتوبوسرانی از شلوغی اتوبوس‌ها، عدم حضور به موقع اتوبوس در ایستگاه‌ها بوده است و هزینه بلیط دغدغه شهروندان نیست.

روزانه ١۵٠ تا ٢٠٠ دستگاه اتوبوس به تعمیرکار مرکزی و امداد‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند

در پایان محمد غلامی سرپرست سازمان اتوبوسرانی نیز اظهار کرد: از لحاظ فنی باید بگویم به صورت میانگین روزانه ١۵٠ تا ٢٠٠ دستگاه اتوبوس به تعمیرکار مرکزی و امداد‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند که البته با توجه به اینکه تعداد امداد‌ها افزایش یافته است، اما حجم این مراجعات به دلیل سن بالای ناوگان زیاد است.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های سال ١٣٨٢ در طول مسیر دچار شکستگی شاسی و ... می‌شوند و بعد از آن ۴٠ تا ۵٠ روز نیاز است تا تعمیر شوند. همین الان با ظرفیت فعلی ناوگان دچار مشکل هستیم و نمی‌توانیم به ناوگان جدید دل خوش کنیم.

غلامی گفت: اتوبوس جدیدی داریم که ٣٠٠ روز در نمایندگی به دلیل نبود یک قطعه متوقف شده است. در حال حاضر تامین قطعات از سمت نمایندگی‌ها سخت است، اگر اجرای این طرح باعث افزایش حمل و نقل شود در پاسخگویی دچار مشکل خواهیم شد و ناوگان دچار بحران خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
A
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
0
0
این طرح شکست خورده هستش و معایب آن خیلی زیاد.
چرا مدیران شهری اصرار بر انجام چنین طرح از پیش باخته دارند؟؟؟ در پشت پرده این طرح چه خبر است؟؟؟؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->