دانش‌آموزان بدون کارت امتحان نهایی، به مدرسه یا میزخدمت مستقر در نواحی آموزش‌وپرورش مراجعه کنند میدان امام علی (ع) به امام حسن (ع) بسته شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از سکه ولایت عهدی امام رضا(ع) در مشهد کشف ۴۰ کیلوگرم چای تریاکی در فرودگاه امام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حضور ۳۸۰ پزشک و پرستار در شهرستان‌های خراسان‌رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی حوزه سلامت مشهد برای مواجهه با حوادث احتمالی ناشی از سیلاب بیش از ۴ هزار تماس با اورژانس مشهد درپی بارش باران‌های سیل‌آسا خسارت ۴۵ هزار میلیارد ریالی سامانه بارشی اخیر به بخش کشاورزی خراسان‌رضوی تاکنون (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از ۳ هزار نفر از حوادث ناشی از بارندگی خراسان رضوی دچار حادثه شدند انگیزه ۲ معتاد برای قتل هولناک مرد ۶۰ ساله در مشهد چه بود؟ + عکس بررسی پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی بابت رتبه‌بندی و متناسب سازی حقوق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | احتمال ایجاد روان‌آب و سیلاب در مشهد + فیلم مصرف برق خانه را چگونه محاسبه کنیم؟ + نحوه محاسبه امروز (۲۹ اردیبهشت) بازدید از موزه‌ها رایگان است غفلت از حساب کشی، آدم را گرفتار حسابرسی دیگران می‌کند واکسیناسیون راهکار موثر در کنترل بیماری سرطان دهانه رحم  عبور آمار قربانیان تصادفات رانندگی از مرز ۲۰ هزار تن امدادرسانی اورژانس پیش بیمارستانی به ۲۵۰ مصدوم ناشی از حیوان گزیدگی
سرخط خبرها

حضور یک قلاده پلنگ در منطقه شکارممنوع ریوند سبزوار + فیلم

  • کد خبر: ۱۷۴۴۳۵
  • ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
حضور یک قلاده پلنگ در منطقه شکارممنوع ریوند سبزوار + فیلم
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تصاویر دوربین تله‌ای این اداره از حضور و زیست گونه باارزش یک قلاده پلنگ در منطقه شکارممنوع "ریوند" در سبزوار حکایت دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی اله‌پور اظهار داشت: پایش‌های صورت گرفته توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست سبزوار و نصب دوربین‌های تله‌ای در نقاط حساس و کارشناسی شده با همکاری سازمان مردم نهاد زیست محیطی مرکز همیاری، تحقیقاتی و بازپروری حیات وحش حکیم سبزواری، برای چندمین بار حضور پلنگ ایرانی در منطقه شکارممنوع ریوند را به اثبات رسانده است.

وی با بیان اینکه پلنگ یک گونه چتر و مهم در راس هرم غذایی یک اکوسیستم قرار دارد، اضافه کرد: وجود این گونه با ارزش در یک زیستگاه نشانه پویایی زیست بوم منطقه است و نشان از این دارد که هنوز اکوسیستم به علت دخالت‌های بیش از حد انسانی از بین نرفته است و جای امیدواری برای حفظ و احیای زیست بوم منطقه وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی کنترل نسل علفخواران را از ارزش‌های اکولوژیکی پلنگ برشمرد و اظهار کرد: از جمله تهدیداتی که نسل این گونه بسیار ارزشمند را طی چند دهه اخیر در معرض خطر قرار داده است می‌توان به شکار غیرمجاز و تخریب زیستگاه‌های این گونه اشاره کرد.

وی افزود: کم شدن جمعیت این گونه ارزشمند، موجب افزایش خسارات ناشی از ازدیاد جمعیت گونه‌های زیان آور به عرصه کشاورزی شده است.

اله‌پور با قدردانی از همکاری سازمان‌های مردم نهاد و مردم فهیم و دوستدار محیط زیست در خراسان رضوی در ثبت و حمایت از گونه‌های کمیاب و با ارزش استان، از عموم مردم درخواست کرد تا نسبت به حفاظت از انفال و گونه‌های ارزشمند طبیعت حساس بوده و خدمتگزاران خود را در ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها یاری کنند.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید، جزو گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منطقه شکارممنوع ریوند شامل ارتفاعات غرب شهرستان سبزوار، ۷۵ هزار و ۱۰۸ هکتار وسعت دارد که به لحاظ برخورداری از سیمای طبیعی کوهستان، دشت و تپه ماهور، از زیستگاه‌های ارزشمند خراسان رضوی محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->