پیش‌بینی رگبار باران و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) چرا سالمندان یواش‌تر حرکت می‌کنند؟ حرکت کاروان پیاده ۱۷۰۰ نفری در مسیر مشهد مقدس به مناسبت ولادت امام رضا(ع) اولین گروه حج تمتع از فرودگاه مشهد اعزام شدند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیل در کلات هیچ فوتی نداشت برخورد کوئیک و پارس در مشهد ۶ مصدوم برجا گذاشت (۲۸ اردیبهشت) پرونده سیل مشهد روی میز کمیسیون اصل نود! کشف پیکر‌های چهار مفقود سیلاب در فریمان (۲۸ اردیبهشت) قتل جوان ۲۷ ساله افغان به‌خاطر توپ بازی! (۲۸ اردیبهشت) تمام خسارت‌های درمانی بازنشستگان تامین اجتماعی تا اسفند ۱۴۰۲ پرداخت شد | تسویه حساب ۲۰ روزه با بازنشستگان بازگشایی ۴۴ محور مسدود شده در خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت) تصادف پراید و پژو ۲۰۶ در قوچان ۷ مصذوم برجا گذاشت(۲۸ اردیبهشت) از ۸۱ روستای دارای سکنه سرخس فقط یک روستا جاده دسترسی ندارد نجات معجزه آسای جوان مشهدی از داخل چاه (۲۸ اردیبهشت) نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان   محور صالح آباد - تربت جام بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) متلاشی شدنِ شبکه شیطان پرستی و دستگیری ۲۶۱ نفر نجات نیسان آبی با پنج سرنشین از درون سیلاب (۲۸ اردیبهشت) این پزشکان متخلف هستند
سرخط خبرها

کودکان و افراد مسن بیش از دیگران در معرض خطر گرمازدگی هستند

  • کد خبر: ۱۷۷۵۲۳
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کودکان و افراد مسن بیش از دیگران در معرض خطر گرمازدگی هستند
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی هستند، در صورتی که درمان آن به تعویق بیفتد، می‌تواند خطرآفرین و منجر به مرگ شود.

علی یزدانی در گفتگو با شهرآرانیوز، درخصوص علائم گرمازدگی و درمان آن در کودکان و افراد مسن اظهار کرد: کودکان و سالمندان بیش از گروه‌های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی هستند، در صورتی که درمان آن به تعویق بیفتد، می‌تواند خطرآفرین و منجر به مرگ شود.

وی افزود: گرمازدگی زمانی ظاهر می‌شود که فرد، مدت زیادی را در معرض نور آفتاب یا دمای بالا قرار بگیرد و شدت آن بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از دست رفته و طول زمان قرار گرفتن در معرض گرما، می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:‌گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است، اما در صورتی که درمان آن به تعویق بیفتد، می‌تواند خطرآفرین و منجر به مرگ شود.

وی ادامه داد: کودکان، افراد مسن، خانم‌های باردار، افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم‌آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

یزدانی تصریح کرد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می‌شوند، به‌علت مختل‌شدن مکانیسم تعریق و از دست دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان به‌شدت افزایش می‌یابد و در صورت درمان‌نشدن، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی منجر به فوت فرد می‌شود. در صورتی که با فرد گرمازده روبه‌رو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کنید و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: خارج‌کردن لباس بیمار، خنک‌کردن محیط با کولر (نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند)، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیمارانی که تهوع دارند یا بیهوش هستند، از جمله اقدامات دیگری است که تأثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اهمیت زمان در امر امدادرسانی به گرمازدگان، افزود: همه شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم این بیماری نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده آغاز کنند و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->