سرخط خبرها

ایران جزو ۵ کشور تولید کننده دارو‌های بیولوژیک

  • کد خبر: ۱۷۷۷۰۷
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
ایران جزو ۵ کشور تولید کننده دارو‌های بیولوژیک
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در عرصه تولید دارو‌های بیولوژیک جزو ۵ کشور اول دنیا قلمداد می‌شویم و امید است که یک روز خودکفایی صنعت دارویی کشور را جشن بگیریم.

به گزارش شهرآرانیوز، حیدر محمدی در حاشیه افتتاح کارخانه نوآوری داروپزشکی افزود: صنعت بیولوژیک ایران توانمند است و دارو‌های بیماران خاص از جمله سرطان، ام. اس و بیماری‌های نادر در کشور تولید شده و صادرات نیز به کشور‌های همسایه انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از کشور‌ها از پیشرفت‌های ایران در حوزه بیوتکنولوژی، شگفت زده هستند و تلاش می‌کنیم با توجه به اهمیت تولید دارو و دسترسی راحت‌تر بیماران خاص به این اقلام، همه ارکان نظام از صنایع داروسازی حمایت کنند.

محمدی تاکید کرد: در حوزه دارو‌های بیولوژیک به پیشرفت‌های خوبی دست یافته ایم و در حوزه ارتباط ژنتیک با اثربخشی دارو‌ها نیز مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته ایم که با همت دانشمندان کشور در این عرصه موفقیت‌های بسیاری حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه تولید دارو‌های بیولوژیک جزو ۵ کشور اول دنیا قلمداد می‌شویم و امید است که یک روز خودکفایی صنعت دارویی کشور را جشن بگیریم.

به گفته محمدی، امروز ایران به یکی از صادرکنندگان دارو تبدیل شده است و بسیاری از کشور‌های همسایه و دیگر کشور‌ها خواهان خرید دارو و مواد اولیه دارویی از ایران هستند.

محمد سلطانی معاون بایو تکنولوژی بهستان نیز در این زمینه گفت: محوریت اصلی کارخانه نوآوری داروپزشکی متمرکز بودن بر دانش فنی تولید دارو است، این مجموعه محل استقرار پژوهشگران، آزمایشگاه تحقیق و توسعه، آزمایشگاه کنترل کیفیت، انبار دارویی، تاسیسات تامین پیش نیاز‌های اتاق تمیز شامل دستگاه‌های تولید آب خالص و آب مخصوص محصولات تزریقی و اتاق‌های تمیز منطبق با Gmp به مساحت ۱۰۰۰ متر جهت تولید پرتئین‌های نوترکیب با میزبان‌های جانوری و میکروبی می‌باشد که با سرمایه گذاری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: در این کارخانه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته نوآورانه و با هدف توسعه محصولات سلامت محور در سال ۱۴۰۱ احداث و با مدرنترین و بروزترین تجهیزات برند‌های داخلی و خارجی تجهیز شد، که اکنون در حال خدمات رسانی به نیاز‌های درمانی کشور است.

سلطانی، تولید پروتئین‌های نوترکیب جانوری و میکروبی، محصولات مشتق از پلاسمای انسان، سلول و ژن درمانی و کیت‌های تشخیص مولکولی که عمدتاً در حوزه زیست فناوری جای گرفته است برای اولین‌بار در خاورمیانه میسر شده است و قرار است فاز جدید شامل ساخت اتاق‌های تمیز محصولات مشتق از پلاسمای انسان، ژن درمانی و سلول درمانی است، که با سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰ میلیارد ریال از فروردین ۱۴۰۳ آغاز و تا سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->