شهید جمهور شرکت نیشکر هفت تپه را احیا کرد تولید تخم مرغ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد حدود ۴.۴ تن شمش طلا طی ۲۸ حراج حضوری در مرکز مبادله مورد معامله قرار گرفت یارانه کالابرگ در خرداد ۱۴۰۳ هم واریز می‌شود قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۳/۳/ ۱۴۰۳) ثبت تولید ۴۵ هزار و ۹۱۶ خودرو در فروردین ماه سیاست‌های انقباضی کاهش تولید را در پی دارد نرخ طلا در بازار امروز مشهد (۲خرداد۱۴۰۳) از دستاورد‌های سیدالشهدای خدمت؛ یارانه نقدی ۴ برابر شد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد شد واردات در ازای صادرات غیرکشاورزی اجرا می‌شود بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد
سرخط خبرها

دخالت‌های قیمتی بازار سرمایه را به هم می‌زند

  • کد خبر: ۱۷۹۵۸۶
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
دخالت‌های قیمتی بازار سرمایه را به هم می‌زند
استاندار خراسان رضوی گفت: در هر شرایطی ما معتقد هستیم راه برون‌رفت از شرایط اگرچه سخت باشد اما وجود دارد و برای برون‌رفت از این شرایط سخت حتما یک نگاه و عملیات تحولی نیاز است. ما نمی‌توانیم در شرایط خاص و جنگی با نگاه و بینش عادی فضا را مدیریت کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، یعقوب‌علی نظری صبح امروز (۲۶مرداد) در نشست سرمایه‌گذاری و تأمین مالی از بازار سرمایه در اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مشهد اظهارداشت: خیلی مهم است که به میدان عمل و مبارزه بیاییم و در حوزه اقتصادی که میدان تقابل با دنیای استکبار است از نظر اندیشه و رأی و فکر متحد شویم. 

وی افزود: ما پس از مطالعه و تحقیق و مشورت‌های زیاد و برداشت‌های مختلف پنج حوزه تحولی در استان را در دستور کار قراردادیم، ویژگی این نگاه تحولی درنهایت پروژه‌محور است و یکی از حوزه‌های تحول حوزه اقتصاد است که چهار سرفصل دارد؛ سرفصل کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، زیارت که خاص استان ماست و سرفصل تأمین منابع مالی که برای ما اهمیت دارد اما با روش‌های گذشته نمی‌توان شرایط را مدیریت کرد.

به گفته وی مسئله جدی ما در ارتباط با تأمین منابع، بانک‌محوربودن است، بدیهی است که برای تأمین منابع مالی با هدف توسعه و درعین حال تأمین خلأهای تورم برای ایجادسرمایه اگر صرفا سراغ بانک‌ها برویم این هدف محقق نمی‌شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: باید را‌ه‌های متعدد تأمین مالی برای پروژه‌های مختلف در دستورکار خودمان و با نگاه تحولی قرار دهیم یکی از این نگاه‌ها بورس است، در استان هم این ظرفیت سرمایه‌گذاری وجود دارد و درخواست ما از عشقی تأمین منابع مالی در استان و مشهد با اهدافی که به آن تأکید شده، است.

نظری با بیان اینکه ما تأکیدداریم برای افزایش رقمی که شرکت‌ها در بورس حضور دارند باید کار جهشی به اندازه ظرفیت آن‌ها ایجاد شود و این فقط با تسهیل‌گری امکان‌پذیر است، افزود: با راه‌اندازی این دفتر نمایندگی‌های شما به سراغ شرکت‌های مربوطه می‌رود. تا پایان سال۱۴۰۲ باید یک عددی برای حضور در بازار سرمایه استان مشخص شود، بیش از صدشرکت در استان آمادگی حضور در بورس را دارند، اما نقطه ضعف‌هایی هم وجود دارد که باید شناسایی شود.

به گفته استاندار خراسان رضوی باید ظرفیتی برای استان اعلام شود و با ایجاد مرکز در استان با همت صاحبان بخش خصوصی یک کار ویژه، جهشی، متراکم و‌ جهادی در ارتباط با استفاده از بستر فراهم شود.

دخالت‌های قیمتی بازار سرمایه را به هم می‌زند

محسن زنگنه، سخن‌گوی کمیسیون برنامه هفتم توسعه و نماینده مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه برخلاف انتظاری که در حوزه تأمین‌مالی در کشور داشتیم متأسفانه بازار سرمایه سهم خوبی در تأمین مالی ندارد، گفت: بر اساس برآورد وزارت اقتصاد اگر به رشد ۸درصد در سال جاری برسیم که البته به تعویق افتاد، نیازمند ۴۷۰۰همت سرمایه‌گذار ثابت هستیم.

به گفته وی، متأسفانه بازار سرمایه بزرگ‌ترین ضعفش این است که پیش‌بینی‌پذیر نیست و دخالت‌ در بازار سرمایه متفاوت است. یکی از دلایلی که نمی‌گذارد بازار سرمایه جذاب و پیش‌بینی‌پذیر باشد قوانین آن است که نیازمند اصلاحات است.
وی ادامه داد: من خودم علیرغم تأکیدی که همه بخش‌ها دارند، مخالف این هستم که صندوق تثبیت را بزرگ کنیم  چون صندوق تثبیت شفاف نیست.

وی با اشاره بر اینکه دخالت‌های قیمتی بازار سرمایه را به هم می‌زند، تصریح کرد: اکنون امکان پیش‌بینی نیست و دلیل آن همین دخالت‌ها و تصمیمات روی نرخ دلار است، پیمان‌سپاری ارزی یکی از عوامل انسداد صادرات ماست. تسلط نگاه بانک‌سالارانه بر بازار سرمایه از دیگر مشکلات است.

زنگنه خاطرنشان کرد: در کل ورود به بازار سرمایه بسیار سخت است که باید تسهیل شود. نکته مهم اینکه چرا از ابزارهای بازار سرمایه برای ورود شرکت‌ها استفاده نمی‌کنیم.

 بانک‌ها وظیفه‌شان به‌جای بنگاه‌داری انتقال‌دهنده مسیر سرمایه باشد 

نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه در کشور اگر می‌توانستیم سرمایه را به سمت تولید ببریم، امروز شاهد این وضعیت در کشور نبودیم، گفت: سازوکارهایی باید باشد که این امر را محقق کند که بانک‌ها وظیفه‌شان به‌جای بنگاه‌داری انتقال‌دهنده مسیر سرمایه باشد.

به گفته وی، اکنون بانک‌ها در کشور مسیر خودشان را گم کرده‌اند و تبدیل به جریانی شدند که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قراردادند.

وی افزود: بنگاه‌داری بانک‌ها مسئله‌ای است که نتوانستیم در آن موضوع خیلی کار کنیم ولی تلاش کردم این‌کار انجام شود. در قانون بودجه ۱۴۰۱ این تکلیف بر بانک‌ها شد که به کمیسیون اصل ۹۰ هر سه ماه گزارش دهند که تسهیلاتشان به کجا می‌رود و  مقاومت‌ها از سوی بانک‌ها قوت گرفت.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->