سرخط خبرها

سلمان و خردورزی

  • کد خبر: ۱۸۰۷۹۶
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
سلمان و خردورزی
سلمان فارسی به مراسم مسیحیان می‌رود و شیفته مراسم آن‌ها می‌شود و به دین مسیحیت روی می‌آورد و باز زمانی که از وجود پیامبر (ص) آخر الزمان آگاه می‌شود برای دیدن او راهی یثرب می‌شود و پس از ملاقات با پیامبر (ص) به اسلام روی می‌آورد.

در میان اصحاب پیامبر (ص) نام یکی از آن‌ها برای ما ایرانیان، حسی متفاوت دارد؛ سلمان فارسی. او در عصری که پیامبر اکرم (ص) راهی تازه پیش پای بشریت نهاد، مسیر انتخاب خود را تغییر داد. سلمان فارسی را بیشتر با ماجرای پیشنهاد کندن خندقی در جنگ خندق می‌شناسیم که خردورزی او را در این پیشنهاد و رایزنی درمی یابیم.

این موضوع زمانی برای ما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم او یکی از دانشمندان ایرانی (به احتمال بسیار زیاد اصفهانی) بوده است و باز بیشتر به ژرفای این شخصیت پی می‌بریم که بدانیم او به دنبال حقیقت حتی پیش از مسلمان شدن مسیحی شد. گویند روزی در مسیری به دیری از مسیحیان رسید. آن روز یکشنبه بود و مراسم مسیحیان برگزار می‌شد.

سلمان فارسی به مراسم مسیحیان می‌رود و شیفته مراسم آن‌ها می‌شود و به دین مسیحیت روی می‌آورد و باز زمانی که از وجود پیامبر (ص) آخر الزمان آگاه می‌شود برای دیدن او راهی یثرب می‌شود و پس از ملاقات با پیامبر (ص) به اسلام روی می‌آورد.

از این رو، پرداختن به دوران زندگی سلمان فارسی پیش از اسلام جالب و لازم است. در منابع قدیمی و کهن اسلام و در کتاب‌های «طبقات ابن سعد»، «المعارف ابن قتیبه»، «انساب الاشراف بلاذری» و «ذکر اخبار اصفهان» از ابونعیم اصفهانی، کتاب «حلیة الاولیا و طبقات الاصفیا» و «اسدالغابه فی معرفه الصحابه» از ابن اثیر هم زندگی مفصلی از سلمان نقل کرده اند.‌

می‌دانیم که او استاندار مدائن شد و اتفاقا در کشمکش‌های به وجود آمده میان اعراب و ایرانیان در مدائن و تیسفون توانست با همان تدبیر و خردورزی ایرانی راه را بر جنگ و خون ریزی ببندد و خود مبلغ اسلام شود و جالب اینکه او در همین شهر مدائن از دنیا رفت.

زندگی و شخصیت سلمان ظرفیت هنری بسیار بالایی دارد و می‌تواند دست مایه ده‌ها داستان و رمان و نمایش و فیلم و پویانمایی و تحقیق قرار بگیرد. پرداختن به سلمان فارسی یکی از کلیدواژه‌های فرهنگ ملی، اسلامی، شیعی و یکی از شاخصه‌های هویت تاریخی است.

نزدیک به دو دهه است که داوود میرباقری، قصد دارد مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» را بسازد.‌ای کاش به جای سرمایه گذاری روی برخی سریال‌های کم مایه، به این اثر توجه شود تا زودتر به پایان برسد. میرباقری زمان پخش احتمالی این مجموعه شصت قسمتی را، که لقب بزرگ‌ترین پروژه تاریخ سریال‎ سازی تلویزیون را به همراه دارد،  درصورت تداوم حمایت‌ها سال ۱۴۰۵  تخمین زده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->