تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند
سرخط خبرها

به یاد زنده‌یاد عادل آذر

  • کد خبر: ۱۸۱۳۲۵
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
به یاد زنده‌یاد عادل آذر
یادی از دکتر عادل آذر، مشاور فقید رئیس جمهور و رئیس پیشین دیوان محاسبات کشور، به مناسبت زادروز او.

به گزارش شهرآرانیوز همیشه به جوانان توصیه می‌کرد سال‌های اولیه جوانی را برای کسب علم و دانش غنیمت بدانند. نصیحتی که خود نیز از ابتدای دوره تحصیلات عالیه به آن عمل کرد و به موجب آن از سال ۶۳ تا ۷۴ را به شکل پیوسته از مقطع کارشناسی مدیریت صنعتی (دانشگاه علامه طباطبایی) تا کارشناسی ارشد (دانشگاه تربیت مدرس) و بعدتر دکتری پژوهش‌های عملیاتی به سرانجام رساند و پس از آن نیز در سمت استاد دانشگاه و مولف کتب دانشگاهی، به خدمت علم و دانش درآمد. عمل گرایی او از حرف تا اجرا، بر تمام کسانی که او را می‌شناختند، اثبات شده بود. نشان جانبازی اش در سال‌های دفاع مقدس نیز حجت روشنی بر ادعای وطن دوستی اوست.

سال ۱۳۸۳ با ورود به مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حوزه جنوب ایلام (زادگاهش)، با خط مشی اعتدالی فارغ از افراط و تفریط، به وادی خدمت به خلق قدم نهاد تا اندیشه خود را مبنی بر افزایش رفاه مردم، به اجرا درآورد، زیرا معتقد بود رسیدگی به مناطق محروم می‌تواند به توسعه معنوی انسان‌ها بینجامد.

محبوبیت آذر در میان همشهریانش به قدری بود که به او لقب «امیرکبیر ایلام» را داده بودند. نگاه عدالت جویانه به ضمیمه سلامتی و پاک دستی، دوری از جناح بازی‌های سیاسی و تکیه بر تجربه و علم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در سال ۹۵ برای انتخاب او به ریاست دیوان محاسبات کشور ترغیب کرد، زیرا خدمات شفاف او در سال‌های ۸۹ تا ۹۵ در قالب رئیس مرکز آمار ایران، بر همگان واضح و آشکار بود و می‌توانست با منصب حساس و دشوار ریاست دیوان محاسبات، در مقام حسابرسی دولت به خوبی عمل کند.

دکتر عادل آذر در این جایگاه بی توجه به حواشی و فشار رسانه ای، در تلاش بود تا گزارش‌ها و مستندات خود را مبنی بر شفافیت بودجه‌های دولتی در صحن علنی مجلس ارائه دهد. به طور مثال گزارش حسابرسی بودجه سال ۹۷ به نمایندگان مجلس و ارائه تخلفات در عملکرد ارز چهارهزارودویست تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، از جمله گزارش‌های جنجالی و پرحاشیه او در دوران مسئولیتش بود. این گزارش که در ابتدا از سوی رئیس دولت رد شد، با انتشار بیانیه دکتر آذر در دفاع از گزارش تفریغ بودجه ۹۷ با تکیه بر مستندات و تأکید بر صحت اطلاعات و مدارک ارائه شده سمت و سوی تازه‌ای یافت.

در کارنامه دکتر آذر، این دست اقدامات (مثل گزارش حقوق‌های نجومی) کم نبود و اقدامات فساد ستیزانه او در دوره‌های گوناگون، ویژگی انکارناپذیر این چهره جسور در حوزه مدیریت به شمار می‌آمد. به همین سبب، خبر درگذشت ناگهانی اش در مرداد سال ۱۴۰۱،  ضایعه جبران ناپذیری برای اهالی دولت و سیاست بود، زیرا مهره ارزشمندی از میدان علم و عمل کم شد. دکتر عادل آذر اگر سال گذشته بر اثر ایست قلبی ناشی از جراحی دیسک کمر از دنیا نمی‌رفت، امروز می‌توانست در آغاز سن پنجاه وهشت سالگی، همچون گذشته در ادامه مسیر خدمت گام بردارد.

نشان‌ها و جوایز

استاد نمونه، دانشگاه تربیت مدرس در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۳، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶، استاد راهنمای برگزیده کشور ۱۳۸۳، پژوهشگر برتر در دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۸۴، دیپلم افتخار آکادمی ملی نخبگان۱۳۸۶، رتبه دوم دانشمندان پرتألیف ایران در حوزه علوم انسانی از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ۱۳۹۲، مؤلف برگزیده در اولین نمایشگاه آثار علمی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ۱۳۹۲ و... از جمله افتخارات دکتر عادل آذر است.

سوابق اجرایی

نماینده حوزه انتخابیه دهلران، دره شهر و آبدانان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ریاست مرکز آمار ایران، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، رئیس مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران، عضو هیئت امنای دانشگاه تربیت مدرس، عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه رشته مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق (ع)، رئیس مؤسسه علمی آموزشی و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و مشاور رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ از جمله سوابق اجرایی اوست.

آثار

آمار و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری)، کاربرد تحلیل آماری چند متغیره در مدیریت، تحقیق در عملیات نرم، تصمیم گیری کاربردی، بودجه ریزی بخش عمومی: مفاهیم و نظریه ها، پارادایم‌های مدل سازی و اجرای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و مدل اجرایی نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در سازمان‌های خدماتی (بانکداری و بیمه) از جمله آثار علمی اوست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->