پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم
سرخط خبرها

مسکن؛ مهم‌ترین قلم هزینه زندگی

  • کد خبر: ۱۸۲۰۰
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
مسکن؛ مهم‌ترین قلم هزینه زندگی
عباس عبدی رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
به گزارش مرکز آمار ایران، یک مترمربع زمین یا ساختمان کلنگی در پاییز امسال نسبت‌به پاییز سال ۱۳۹۷، حدود ۸۶ درصد افزایش قیمت داشته است. این رقم برای اجاره، حدود ۳۱ درصد و برای خرید واحد مسکونی ۴۵ درصد است. متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که در هر سه مورد چشم‌انداز مردم را برای تأمین مسکن یا حتی حفظ وضع موجود خودشان در اجاره مسکن تیره می‌کند؛ چون افزایش درآمد‌ها در یک سال مطلقا به اندازه این افزایش هزینه‌ها و قیمت‌ها نبوده است. فراموش نشود که سهم مسکن از کل هزینه خانوار‌های شهری به حدود ۳۵ درصد می‌رسد که خیلی زیاد است.
در علم اقتصاد، کالا‌ها را از چند جهت طبقه‌بندی می‌کنند. یک جهت کشش‌پذیری کالاست؛ مثلا نان کالایی کشش‌پذیر نیست. چه درآمد کمی داشته باشیم و چه زیاد، کمابیش به مقدار معینی نان احتیاج داریم و کیفیت آن هم چندان متفاوت نیست، پس اگر درآمد ما ۱۰ برابر شود، هزینه ما برای نان ۱۰ برابر نمی‌شود و اگر درآمدمان نیز نصف شود، هزینه ما برای نان نصف نمی‌شود و نمی‌توانیم آن را نصف کنیم، ولی لوستر چنین نیست. درآمد ما اگر کم شود، لوستر را فوری از سبد کالای خود حذف می‌کنیم، حتی آن را می‌فروشیم و اگر درآمد هنگفتی داشته باشیم، آن را تبدیل به احسن و لوستر گران‌تر می‌کنیم.
یک طبقه‌بندی دیگر، کالای جانشین است. اگر گوشت گران شود، ممکن است با سویا آن را جایگزین کنیم یا اگر برنج گران شود، به جایش نان می‌خوریم، ولی کفش جایگزین ندارد؛ هرچند می‌توانیم ارزان‌تر یا گران‌تر آن را بخریم. مسکن ازجمله کالا‌هایی است که جایگزین ندارد؛ هرچند بسیار کشش‌پذیر به‌سوی بالاتر و نه پایین‌تر است و مهم‌تر اینکه سهم آن در سبد خانوار نیز بسیار زیاد است. هنگامی که با تورم قیمت مسکن یا اجاره مواجه می‌شویم، کل زندگی اقتصادی تحت‌الشعاع آن قرار می‌گیرد، زیرا اهمیت آن در سبد هزینه خانوار از سایر کالا‌ها بیشتر است. اگر اجاره مسکن ۲۵ درصد افزایش یابد و درآمد ما به این نسبت افزایش نیابد، چه‌کار باید کرد؟ یا باید مسکن خود را تغییر داد و به محله‌های ارزان‌تر یا مسکن کوچک‌تر کوچ کرد یا آنکه از سایر اقلام هزینه‌ای کم و به هزینه مسکن اضافه کرد.
راه‌حل اول مشکلات زیادی دارد. تغییر محله و رفتن به حاشیه یا خارج از شهر اثرات روانی و حتی مشکلات اجرایی دارد. کوچک کردن واحد مسکونی نیز تبعات خاص خود را دارد. کسانی که تا دیروز در یک واحد دو یا سه‌خوابه زندگی می‌کردند، اکنون چگونه می‌توانند بدون دردسر در یک واحد یک‌خوابه زندگی کنند؟ فرزندانشان چه کنند؟ با این وضع چگونه می‌توانند به فرزندآوری فکر کنند؟ یکی از علل مهم کاهش رشد جمعیت، همین موضوع مسکن و اقتصاد است.
اگر هم بخواهند از هزینه‌های دیگر کم کنند، این امر نیز عوارض شدیدی دارد، زیرا کاستن از هزینه‌های دیگر فقط تاحدی ممکن است؛ به‌ویژه آنکه قرار باشد هر سال از این هزینه‌ها کاسته شود. از بهداشت، آموزش، خوراک، پوشاک و... کدام را می‌توان کم کرد که تا حالا کم نشده باشد؟ عوارض روحی و روانی مشکلِ مسکن و اجاره آن خیلی عمیق است؛ به‌ویژه آنکه امید فرد از خریدن و صاحب یک واحد مسکونی شدن نیز هر روز کمتر و کمتر می‌شود. این بحران برای مناطق شهری بسیار گسترده‌تر است. باید فکری اساسی‌تر کرد، نه برای مسکن که برای اقتصاد و روابط خارجی کشور.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->