رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

ادعای عجیب شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان نفتی آرش

  • کد خبر: ۱۸۳۰۹۹
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
ادعای عجیب شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان نفتی آرش
شورای همکاری خلیج فارس مدعی شد که میدان نفتی و گازی آرش تحت مالکیت انحصاری عربستان و کویت قرار دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، شورای همکاری خلیج فارس شامگاه امروز پنجشنبه، صد و پنچاه و هفتمین نشست خود را در عربستان سعودی برگزار کرد و در جریان این نشست، گزافه‌گوییهایی درباره میدان نفتی آرش مطرح شد.

خبرگزاری رسمی اسپوتنیک گزارش داد، شورای همکاری در پایان این جلسه، با انتشار بیانیه‌ای، ادعا کرد که «فقط عربستان و کویت، به صورت کامل حق دارند از منابع این منطقه (میدان آرش) استفاده کنند».

 میدان گازی آرش در جنوب‌غربی جزیره خارک و در جنوب میدان نفتی فراساحلی ابوذر در آب‌های مرزی بین ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان واقع شده است. ذخایر گاز طبیعی این میدان مشترک ۳۶۸ میلیارد مترمکعب و ذخیره نفت آن نیز نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود و بر این اساس و طبق این مرز، حدود ۴۰ درصد تاسیسات نفتی و گازی موجود در این میدان، در آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد.

شورای همکاری خلیج فارس مدعی شد که به صورت کامل مخالف ادعای طرف دیگر در این میدان است؛ زیرا به ادعای این نهاد عرب، مالکیت این میدان، به صورت مشترک، متعلق به عربستان و کویت است. منظور از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران است.

احمد مرادی نماینده مجلس شورای اسلامی به تازگی درباره  میدان مشترک گازی آرش گفت: میدان گازی آرش، یک میدان مشترک بین ایران ‌،کویت و عربستان است و ایران نیز همواره به رعایت اصل حسن همجواری با کشورهای همسایه تأکید دارد و تبادل نظر در ارتباطات مثبت را سرلوحه روابط خود در عرصه بین المللی قرار داده است‌. 

وی بیان کرد‌: اولویت اول قوای‌ مقننه‌، قضائیه و مجریه این است که مسائل و ابهامات را با گفت‌وگو‌ و مذاکره در منطقه برطرف کنند‌.

نائب اول رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد‌: در مورد مسئله میدان مشترک گازی آرش نیز توصیه ما به عربستان و کویت این است که در مسئله میدان مشترک گازی آرش تابع کشور‌های تنش آفرین نباشند.

مرادی در ادامه گفت‌: مجلس شورای اسلامی نیز طبق قانون اساسی بر موضوعات مرزی کشور‌، همیشه تاکید دارند و در جهت حفظ منافع ملی ایران در منطقه گازی آرش‌، قطعآ به کمک دولت خواهد آمد و باید به گونه‌ای عمل کرد که منافع جمهوری اسلامی ایران به طور کامل تأمین شود. مسئولین وزارت نفت نیز در خصوص مسئله میدان مشترک نفتی و گازی آرش‌، با مجلس و دولت هم‌نظر و همگام است و  در بهره برداری ایران از میدان آرش تردیدی ندارد. 

نائب اول رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزارت امور خارجه گفت‌: انتظار می رود وزارت‌خارجه در موضوع میدان مشترک گازی آرش‌، بیشتر پیگیر باشد تا کشورهای دیگر نتوانند حقوق و منافع ایران را در سطح منطقه نادیده بگیرند‌‌ بلکه منافع هر سه کشور محفوظ بماند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->