افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه گل و گیاه در مشهد | شهردار مشهد: این نمایشگاه در سطح کشور یک برند محسوب می‌شود مراسم بزرگداشت روز فردوسی فردا در مشهد برگزار می‌شود(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گلایه شهروندان محله مهرآباد مشهد از مجهزنبودن زمین‌های ورزشی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در مشهد ۶۰ هکتار از زمین‌های بلاتکلیف حاشیه شهر مشهد تعیین تکلیف شد هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط سالم قرار دارد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۹۶۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه شهید کلانتری، هاشمیه و ملک‌آباد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | خودمانی با یک راننده‌اتوبوس خانم برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی «هشت بهشت» در پارک ملت مشهد مقدس + فیلم ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد
سرخط خبرها

نقش‌آفرینی محوری مردم در برپایی اجتماع عظیم رضوی تقویت شود

  • کد خبر: ۱۸۴۳۱۴
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
نقش‌آفرینی محوری مردم در برپایی اجتماع عظیم رضوی تقویت شود
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد مقدس گفت: همه امور و فعالیت‌هایی که قابلیت مردمی شدن دارد، باید به عموم واگذار شود و از حاکمیتی شدن آن‌ها پرهیز کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا محروقی در گفتگویی با تسلیت فرارسیدن ایام پایانی ماه صفر، اظهار کرد: مهمترین و عظیم‌ترین بازه زمانی اجتماع زائرین در مشهدالرضا (ع) را پیش‌رو داریم و شهر امام مهربانی‌ها میزبان میلیون‌ها زائر و دل‌داده اهل‌بیت (ع) است.

وی با بیان اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت اجتماع میلیونی روز‌های پایانی ماه صفر در مشهد مقدس، می‌تواند با الهام از تجربه راهپیمایی اربعین حسینی تحقق یابد، گفت: باید از تجربیات و نحوه حضور و مشارکت بین‌المللی در نهضت جهانیِ راهپیمایی اربعین حسینی بهره برد و عزاداری ایام پایانی ماه صفر را به یک تجربه جمعی و رویداد عظیم بین‌المللی تبدیل نمود؛ بی آن که بر عنصر پیاده روی تأکید شود (حسب توصیه مقام معظم رهبری)، ولی اقتباس و نسخه‌برداری از آرایه‌ها و سبک‌های خدمات و مواکب روی دهد.

محروقی افزود: ماهیت سفر‌های زیارتی، اساسا متفاوت از سفر‌های سیاحتی و گردشگری است؛ باید توجه داشت که سفر زیارتی همراه با چاشنی تحمل سختی هاست که اتفاقا اثرگذار، حال خوب کن و ماندگارش می‌کند؛ البته متولیان تکلیف خود را دارند تا سختی‌ها را به حداقل برسانند، ولی به‌هرحال این نوع تجمعات عظیم و محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شوند، شرایط خاص خود را دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با تاکید بر اینکه هدفگذاری مدیریت شهری و دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌های خدمات‌رسان باید فراهم سازی «آرامش و تمرکز» لازم در جهت استفاده حداکثری زائرین از امر زیارت باشد، تصریح کرد: تحقق این مؤلفه‌ها، لوازم مختلفی دارد و ضمن شناسایی و اولویت‌بندی عواملی که مخل این‌ها هستند، باید برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در جهت حل این چالش‌ها در دستور کار قرار گیرد.

محروقی گفت: بعنوان نمونه، در یک نظرسنجی که از زائرین حریم رضوی شده است، مقوله سرقت و ناامنی‌هایی از این حیث، بعنوان یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مشکلات مطرح شده که مهم است و باید برای تدبیرش برنامه ویژه داشت و از آخرین فناوری‌ها هم میتوان کمک گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: موضوعات ترافیکی و دسترسی‌ها هم نقش بسیار کلیدی در امر آرامش و تمرکز زائر دارند؛ از یک طرف تردد پر حجم خودرو در حریم و حلقه زیارتی مخل پیاده‌مداری و برهم‌زننده حس و حال حضور مردم در حریم منور رضوی است و از طرف دیگر، تسهیل دسترسی به حرم برای زائرین با شرایط خاص امری لازم است که می‌تواند با یکپارچه شدن محدوده خدمت‌رسانی ترددی داخل حرم و محدوده حریم، مطلوبتر شود.

وی افزود: در هر امری که به خود مردم اعتماد کردیم و میدان دادیم و از مداخله‌های بی مورد حاکمیتی پرهیز کردیم، توفیق حاصل شد.

محروقی بسترسازی برای حضور و نقش‌آفرینی تشکل‌ها، هیئات مذهبی و جمعیت‌های مردمی را ضروری دانست و اظهارکرد: پیشتر در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی همین مشارکت و میزبانی را شاهد بودیم و با تعامل و ارتباط دوسویه مجاور و زائر، معنویت و فرهنگ رضوی سینه به سینه منتقل می‌شد؛ بافتی که متاسفانه زخم‌های کاری خورده و بخشی از این اکوسیستم خودکار و معنوی زیارت تخریب شده، ولی هنوز هم بخش‌هایی از آن زنده است و این نقش‌آفرینی فرهنگی و اجتماعی را در آن‌ها شاهدیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: با تکیه بر تجربیات تاریخی و دینی و با محوریت مساجد، تکایا، تشکل‌های مردمی، مجاورین و ... شایسته است فرهنگ میزبانی را در منظومه و منشور رضوی تبیین و فراگیر کنیم.

محروقی افزود: پیاده‌روی اربعین حسینی، رنگ و بوی خودش را دارد و حتما انتظارست پیاده‌روی رضوی هم رنگ و بوی رضوی پیدا کند؛ با محوریت عالم آل محمد (ص)، بستر تبیین و ترویج هویت و فرهنگ رضوی و خراسانی برای زائران فراهم شود و موکب‌های علمی و فرهنگی و هنری، طعم شیرین و متفاوتی از این رویداد را به مردم بچشانند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار خدمات مختلفی که ارائه می‌شود، حتی استفاده از ظرفیت اقتصاد زیارت و تدبیر هوشمندانه در این حوزه را هم به صورت ویژه در ایام این‌چنینی باید مدنظر قرار گیرد.

محروقی در پایان گفت: آنچه که مسلم است این اقبال روزافزون مردم و دلدادگان اهل بیت علیهم‌السلام به این تجربیات معنوی جمعی که عملا مردم را بصورت‌های مختلف خانوادگی، هیئتی، گروه‌های دانشجویی و دانش آموزی، اهالی روستا و محله و... زیر پرچم آل الله گرد هم می‌آورد، میتواند زمینه ساز ایجاد معرفت و انسجام بیشتر حول محور ولایت باشد و این اجتماعات عظیم و بین‌المللی حسینی و رضوی می‌تواند تمرین و‌مقدمه‌ای برای عصر ظهور باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->