سرخط خبرها

چالش سوءمدیریت در فوتبال زنان

  • کد خبر: ۱۸۴۷۶۳
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
چالش سوءمدیریت در فوتبال زنان
تیم‌ملی با شایعه استعفای سرمربی و بدون اردو، ۲ ماه دشوار را پیش‌رو دارد.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛  تیم‌ملی فوتبال زنان ایران کمتر از چهل روز دیگر باید در دور دوم مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس به میدان برود و هم‌زمان از پنجاه روز دیگر هم تیم فوتبال خاتون با چهره‌های ملی‌پوش خود باید در جام‌باشگاه‌های آسیا بازی کند. همه این هم‌زمانی‌ها در حالی رقم می‌خورد که گفته می‌شود تیم‌ملی اکنون سرمربی ندارد و خبری از اردوی ملی هم نیست!

در مقدماتی المپیک، تیم‌ملی فوتبال زنان ایران براساس قرعه‌کشی انجام‌شده باید عازم کشور استرالیا شود و در نخستین گام، چهارم آبان‌ماه مقابل تیم‌ملی فوتبال زنان این کشور صف‌آرایی کند و سپس هفتم آبان‌ماه به مصاف تیم‌ملی زنان چین‌تایپه برود و در آخرین بازی مرحله گروهی هم دهم آبان‌ماه برابر تیم‌ملی زنان فیلیپین قرار بگیرد.

تیم خاتون بم هم در جام‌باشگاه‌های آسیا با تیم‌های سیدنی اف‌سی استرالیا، هیوندای استیل ردآنجلز کره‌جنوبی و اف‌سی نسف ازبکستان هم‌گروه است و این مسابقات از ۱۵ تا ۲۱آبان برگزار می‌شود. قرار است از فصل آینده، این رقابت‌ها در قالب لیگ قهرمانان زنان آسیا پیگیری شود. این یعنی مرضیه جعفری، پرافتخارترین سرمربی زن ایران، هم فعلا تمایلی به حضور در تیم‌ملی ندارد و فقط به تیم خودش فکر می‌کند.

خبری از اردوی ملی نیست

کادرفنی تیم‌ملی به‌بهانه برگزاری اردو‌های پیاپی برای این تیم از مسئولان سازمان لیگ خواست برگزاری مسابقات لیگ‌برتر را به تعویق بیندازند که این اتفاق رخ داد، اما نکته جالب‌توجه اینکه خبری از برگزاری اردو‌های ملی نیست و در یک ماه گذشته تیم‌ملی فوتبال زنان ایران در تعطیلات مطلق بوده است.

زنان فوتبال ایران قرار بود در دهه اول شهریورماه در جزیره کیش اردو بزنند، اما این اردو لغو شد و بعد از آن بحث برپایی اردوی ملی به میزبانی شهر گلپایگان به میان آمد که برگزاری این اردو هم نهایی نشد تا بلاتکلیفی‌ها ادامه داشته باشد. همین مسئله باعث شده است مریم آزمون در روز‌های گذشته نامه استعفایش را تحویل دهد. در صورت پذیرش استعفای آزمون، مریم جهان‌نجاتی که به‌عنوان دستیار او در ماه‌های گذشته فعالیت می‌کرد، جدی‌ترین گزینه هدایت تیم‌ملی فوتبال زنان ایران است.

تنها واکنش فدراسیون به خبر استعفا

اما چند ساعت پس از انتشار اخباری مبنی بر استعفای مریم آزمون، سایت فدراسیون فوتبال مصاحبه‌ای با مریم آزمون ترتیب داد که درباره برنامه‌های آینده تیم‌ملی زنان صحبت کند. پرواضح بود که فدراسیون فوتبال بدین شکل خواسته است که غیرمستقیم پاسخ رسانه‌ها را بدهد و بدین‌ترتیب مشخص شد که برخلاف شایعات مطرح‌شده، همکاری سرمربی تیم‌ملی زنان و فدراسیون فوتبال ادامه‌دار خواهد بود.

سرمربی تیم‌ملی زنان گفته است: «نتوانستیم در شهریورماه اردوی آماده‌سازی برای تیم داشته باشیم، اما کادرفنی با تک‌تک بازیکنان در ارتباط است. بچه‌ها در همه استان‌ها زیرنظر کادرفنی تمرینات خود را ادامه و آن را به ما گزارش می‌دهند.» حال سؤال این است که در آستانه مسابقات حساسی که منجر به صعود به المپیک پاریس می‌شود، آیا این سبک از هماهنگی بازیکنان و مربیان کافی است؟ تیم‌ملی زنان ایران در یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخش در چهارم آبان‌ماه به‌مصاف استرالیا خواهد رفت؛ استرالیایی که حدود سه هفته قبل موفق شد به نیمه‌نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۳ زنان صعود کند و در مصاف با ایران از امتیاز میزبانی هم بهره می‌برد.

اسپانسر‌ها نیامدند

آزمون همچنین گفت: «متأسفانه دو اسپانسر قرار بود حمایت‌های لازم را برای برگزاری اردو داشته باشند که میسر نشد و نتوانستیم در شهریورماه اردوی آماده‌سازی برای تیم برگزار کنیم.» همچنین در مصاحبه آزمون با سایت فدراسیون هم مشخص نشد که تکلیف هم‌زمانی مسابقات خاتون بم در جام‌باشگاه‌های آسیا و مسابقات تیم‌ملی در مقدماتی المپیک پاریس چیست و کادرفنی تیم‌ملی به چه شکلی می‌خواهد این چالش را مدیریت کند.

بعد از اتفاقاتی که برای شهره موسوی، مسئول سابق کمیته بانوان فدراسیون فوتبال، افتاد تا مدت‌ها این کمیته بدون رئیس به کارش ادامه داد و هر تصمیم‌گیری که می‌شد، عده‌ای مسائل را به نبود مسئول در این کمیته ربط می‌دادند، اما اکنون که این کمیته دارای مسئول است، به‌نظر می‌آید برخی چیز‌ها سرجای خود نیستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->