در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود مشهدی‌ها در فراق خادم‌الرضا (ع) و یارانش گردهم می‌آیند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد سوگوار خادم الرضا (ع) شد + عکس اعمال قانون ۱۳۳۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) جشن بزرگ امام رضایی‌ها در مشهد لغو شد (۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه برخی شهروندان از سرویس دهی خطوط اتوبوسرانی در محله رسالت مشهد + پاسخ تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه تسلیت شهردار مشهد در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد بوی میوه می‌دهد خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ مطالبات مردم تپه سلام، مهدی و شهرک قدس مشهد در طرح شهید اصلانی حفاظت از کمربند سبز برای جلوگیری از تغییر کاربری
سرخط خبرها

بوستان کشاورزی مشهد را بشناسید

  • کد خبر: ۱۸۶۰۵۹
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
  • ۱
بوستان کشاورزی مشهد را بشناسید
نخستین بوستان کشاورزی شهری مشهد در حاشیه بزرگراه امام علی (ع) حد فاصل دانشجو تا سید‌رضی از اقدامات موثر مدیریت شهری طی سال‌های اخیر است.

به گزارش شهرآرانیوز، بهترین و کامل‌ترین نتیجه از تولید و  تامین مواد غذایی در شهر می‌تواند کشاورزی شهری باشد، کشاورزی شهری یک استراتژی تکمیلی برای کاهش فقرشهری، نا‌امنی غذایی، ایجاد تعاملات اجتماعی بین شهروندان، بهبود شرایط زیست محیطی، بهبود سلامت جسم و روان، کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و توسعه اقتصادی شهر است.

کشاورزی شهری به فعالیت‌هایی که به تولید، فرآوری، عمل‌آوری و توزیع محصولات غذایی گیاهی در محیط شهری توسط شهرنشینان برای مصارف شخصی یا محلی اتفاق می‌افتد، اشاره دارد.

مزایای اقتصادی کشاورزی شهری همچون فرصت‌های کارآفرینی، فرصت‌های شغلی جدید که فرصت کسب درآمد را به همراه دارد، کمک به پس انداز خانوار، افزایش مقرون به صرفه بودن مواد اولیه غذایی و افزایش سلامت مواد غذائی  از جمله این موارد است؛ لذا بنا به اهمیت این موضوع مدیریت شهری اقدام به احداث نخستین بوستان کشاورزی شهری مشهد در حاشیه بزرگراه امام علی (ع) طی سال‌های اخیر کرده  است که در بخش کشاورزی شهری این بوستان حدود ۲۰۰ مزرعه، ۲۵ متر مربعی، برای کاشت محصول به شهروند واگذار و تمامی محصولات تولیدی از آن خود فرد است.

رویکرد این بوستان این است که شهروندان بتوانند محصولات سلامت  در زمین  کشاورزی بکارند و محصولات خود را استفاده کنند. کارشناسانی برای آموزش در خدمت شهروندان هستند و آبیاری محصولات نیز توسط شهرداری انجام می‌شود.

بر اساس هماهنگی انجام شده با دانشگاه فردوسی مشهد از ۱۰ اردیبهشت ماه امسال ثبت نام شهروندان در باشگاه کشاورزی شهری آغاز و راهبری عملیات به زراعی شامل کاشت، داشت و برداشت توسط دانشگاه فردوسی مشهد در دو فصل زراعی مدیریت می‌شود. در دوره بهاره محصولات متنوعی، چون ذرت، نخود، گوجه فرنگی، بادمجان، خیار، هندوانه و ... در این محل کاشت می‌شود. در کشت پاییزه نیز محصولاتی، چون شلغم، چغندر، کاهو، کلم و ... به همت شهروندان کشت خواهد شد.

توجه به کشت سالم و بدون استفاده از مواد  شیمیایی، امنیت غذایی و جذب مشارکت گروه‌های اجتماعی و  از جمله مواردی است که در این پروژه هدف‌گذاری شده و می‌تواند از منظر اجتماعی یک گام منحصر به فرد برای تقویت سرمایه اجتماعی شهر باشد.

گفتنی است باشگاه کشاورزی شهری مشهد واقع در بوستان کشت پارک چهل بازه حاشیه بزرگراه امام علی (ع) حدفاصل بلوارسید رضی و دانشجو با امکان کشت و کار در قطعات اختصاصی در خدمت شهروندان گرامی است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
0
0
سلام من خیلی علاقه به کشاورزی دارم ودرحاشیه شهرزندگی میکنم برای باغچه منزل هم مشاوره دارین تامحصول بهتری تولیدبشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->