تعداد وام‌های پرداخت‌شده برای ازدواج و فرزندآوری رکورد زد| راه اندازی مراکز همسان گزینی عرض ارادت دختران مشهدی به کریمه اهل‌بیت(ع)+فیلم پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | تکلیف نفقه در دوران عقد چیست؟ بی‌نام‌و‌نشانیم‌ ای‌حضرت پدر! روایتی از زنان مسلمان بااقتدار در تاریخ ایران | درسارای‌ملک‌خانم همسر باذکاوت تیمور یک دخترانه صمیمانه ویدئو | گل‌آرایی حرم حضرت‌معصومه‌(س) با ۵۰ هزار شاخه گل هشدار قرمز یک پزشک| ساده‌انگاری نسبت به سقط جنین حتی در بین خانواده‌های متدین دختری که با بیماری‌ نادرش رفاقت می‌کند هزینه درمان ناباروری در ایران کمتر از سایر کشورها فرزندان سوم و چهارم ۶۵ درصد از سقط جنین‌های خراسان رضوی هستند آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟ زنان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟ صدور رأی بی‌سابقه به‌نفع بانوان ایرانی توزیع بسته های بهداشتی دوران بلوغ بین دختران دانش آموز در خراسان رضوی از تولیدات هنرمندان درباره جوانی جمعیت حمایت می‌شود برنامه‌های دهه کرامت با گلباران حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد آغاز می‌شود روایت یک بانوی نخبه از تجربه زندگی با چادر در آمریکا و ژاپن تست آمینوسنتز در دوره بارداری و هزینه بالای آن چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟
سرخط خبرها
در چرایی ضرورت باز پژوهی سیره مادران معصومین(ع)

در چرایی ضرورت باز پژوهی سیره مادران معصومین(ع)

  • کد خبر: ۱۹۰۲۲۸
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
مادران معصومین(ع)، از جمله بانوانی به شمار می‌روند که نقش‌های اساسی و تأثیرگذاری در زمانه خویش داشته اند، اما کم‌تر به عنوان موضوع مستقل پژوهشی و تاریخی به آن‌ها پرداخته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، آنچه که در غرب در مطالعات جنسیت فارغ از محتوا و پارادایم فکری، به وفور دیده می‌شود تولید نظریه و ادبیات گفتمانی در موضوعات متعددی است که انسان مدرن را درگیر کرده است؛ لذا در غرب با نظریات متعددی در موضوعاتی نظیر؛ زن و توسعه، جنسیت و توسعه، زن و سیاست و... مواجهیم که مورد توجه ساحت برنامه ریزی در دولت‌ها قرار می‌گیرد.

آنچه که امروز در کشور در موضوع مطالعات جنسیت شاهدیم علی رغم تلاش‌های جسته گریخته‌ای که صورت گرفته است، ضعف و فقد نظری در مطالعات دینی جنسیت مبتنی بر نیازمندی‌های روز جامعه است.

پس از انقلاب اسلامی ذیل موضوع مهم جنسیت آنچه مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی توقع می‌رفت، توسعه نظریِ تعریف نوینی بود که این گفتمان از "زن" ارائه کرد.

وظیفه‌ای که توقع می‌رفت برخی از مراکز مطالعات زنان با رویکرد دینی و حوزوی در این سال‌ها عهده دار این مهم باشند تا نظریات متقنی در موضوعات مهمی در نسبت جنسیت با اقتصاد، فرهنگ، سیاست و ... داشته باشیم.

یکی از عرصه‌هایی که می‌توانست به تولید نظری در این موضوع کمک کند توجه به مطالعات تاریخ اسلام در موضوع جنسیت می‌باشد؛ کم توجهی به این مهم باعث گردیده زوایای مختلفی از زندگی این بانوان که معرِّف نوع نگاه دینی به مسئله "جنسیت" و "زنان" است در بی توجهی متولیان امر و یا متاثر از برداشت‌های سلیقه ای، بدان پرداخته نشود.



مادران معصومین علیهم السلام، از جمله بانوانی به شمار می‌روند که نقش‌های اساسی و تأثیرگذاری در زمانه خویش داشته اند، اما کم‌تر به عنوان موضوع مستقل پژوهشی و تاریخی به آن‌ها پرداخته شده و حتی در مواردی هرگز به آنان توجه نشده است.

بدون تردید ائمه اطهار (علیهم السلام) و مادران بزرگوارشان و همچنین سایر زنان منسوب به معصومین (علیهم السلام)، الگوی جامع و کاملی برای مسلمانان به ویژه شیعیان بلکه جهان بشری به شمار می‌آیند و می‌توان با تبیین و تشریح منزلت و نقش این بزرگواران الگودهی صحیحی به جامعه داشت؛

از این رو ضرورت پرداختن به تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام در مواجهه با این بانوان از جهت ایجاد نگرش اصلاحی دین اسلام به مساله زن و همچنین از منظرِ رفع ابهام در فهم برخی آیات قرآن و احکام شرعی و رشد مباحث نظری جنسیت از منظر اسلام راهگشاست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.