از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد اهدای اعضای ۱۴۷ بیمار مرگ مغزی در غرب خراسان امتحانات دانش آموزان تا پایان هفته لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرونشست خودرو خاور در خیابان بابانظر مشهد+ تصویر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ چرا خانواده‌ها با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مخالفت می‌کنند؟ سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟ علت علمی بارش‌های شدید بهار امسال در مشهد و کشور چه بود؟ بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و فیلم بحران ها را هوشمندانه مدیریت کنیم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ٣١ اردیبهشت ١۴٠٣) | بارش مجدد باران از فردا امتحانات دانشگاه پیام نور لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فعالیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد همچنان ادامه دارد فعالیت دانشگاه‌های سراسر کشور همچنان ادامه دارد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مکاتبه برای تخصیص شیرخشک بیشتر برای مشهد

  • کد خبر: ۱۹۰۵۰۰
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
مکاتبه برای تخصیص شیرخشک بیشتر برای مشهد
از ابتدای سال ۱۴۰۲، بیش از ۱.۵‌میلیون قوطی شیرخشک در مشهد توزیع شده است.

شهرآرانیوز - «مکاتبات و پیگیری‌های لازم برای اختصاص یافتن میزان شیرخشک بیشتر به مشهد که شهری زائرپذیر است، انجام شده است.» این خبر را سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره سهمیه شیرخشک نوزادان زائرانی که از سایر استان‌ها و شهر‌ها به خراسان‌رضوی و مشهد سفر می‌کنند، اعلام کرده و البته هیچ توضیحی درباره نتیجه این مکاتبات و پیگیری‌ها نداده است.

علی روحبخش که ۲۳‌مهرماه در گفتگو با شهرآرا درباره داروخانه‌هایی که بدون ثبت کدملی شیرخشک توزیع می‌کنند، گفته بود «از طریق سامانه تیتک بر داروخانه‌ها نظارت داریم.

تا پایان هفته این موارد را بررسی می‌کنیم و درصورتی‌که داروخانه‌ای همکاری نکند، از لیست حذف می‌شود»، اکنون پاسخگویی به خبرنگار شهرآرا را در‌این‌زمینه به هماهنگی با روابط‌عمومی این معاونت منوط کرده و البته روابط‌عمومی نیز با وجود پیگیری همچنان پاسخی به ما نداده است؛ بااین‌حال روحبخش درباره آخرین وضعیت توزیع شیرخشک در مشهد و استان به ایرنا گفته است: یک‌میلیون‌و‌۸۷۴‌هزار‌و‌۵۴۰ قوطی شیرخشک از ابتدای امسال تاکنون در داروخانه‌های مناطق زیرپوشش این دانشگاه در خراسان‌رضوی توزیع شده است.

به گفته او، از این تعداد، یک‌میلیون‌و‌۵۸۰‌هزار‌و‌۲۳۰ قوطی شیرخشک در شش ماه نخست امسال و ۲۹۴‌هزار‌و‌۳۱۰ قوطی شیرخشک در مهرماه امسال بین داروخانه‌های زیرپوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد توزیع شده است.

روحبخش ادامه داد: همچنین از این تعداد یک‌میلیون‌و‌۶۹‌هزار‌و‌۶۳۶ قوطی شیرخشک در داروخانه‌های مشهد توزیع شده است. در شش ماه نخست امسال ۸۵۲‌هزار‌و‌۱۱۵ قوطی شیرخشک و در مهرماه نیز ۲۱۷‌هزار‌و‌۵۲۱ قوطی شیرخشک در داروخانه‌های مشهد توزیع شده است.

به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، این میزان شیرخشک توزیع‌شده مربوط به جمعیت بومی زیرپوشش این دانشگاه و اتباع خارجی ساکن در این مناطق است.
روحبخش با بیان اینکه تاکنون شیرخشک معمولی (رگولار) خارجی توزیع نشده است، ادامه داد: مرکز بهداشت شیرخشک یارانه‌ای را توزیع می‌کند که نسبت به شیرخشک غیریارانه‌ای هزینه کمتری دارد.

توزیع بدون محدودیت

او درباره سهمیه شیرخشک در داروخانه‌های دولتی و خصوصی گفت: برای داروخانه‌ها محدودیتی در دریافت شیرخشک وجود ندارد و هر‌میزان شیرخشکی که به شرکت پخش استانی ارسال شود، همان میزان بین همه داروخانه‌های دولتی و خصوصی توزیع می‌شود.

روحبخش با بیان اینکه در راستای توزیع عادلانه شیرخشک، طرح ثبت اطلاعات فروش شیرخشک با درج کدملی و تاریخ تولد کودکان زیر دو سال، توسط داروخانه‌ها از تاریخ بیستم مهرماه امسال آغاز شده است، افزود: داروخانه‌ها باید به‌ازای هر شیرخشک تحویلی، کدملی کودکی زیر دو سال را در سامانه «تیتک» ثبت کنند.

سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره این که ماهانه چند قوطی شیرخشک به هر نوزاد تعلق می‌گیرد، ادامه داد: تعداد قوطی‌های شیرخشک برآورد‌شده بر‌اساس نیاز کودکان در سنین مختلف متفاوت است، اما برآورد بین چهار تا ۹ قوطی شیرخشک است و اکنون محدودیتی ندارد. او درباره اینکه اکنون به‌طور میانگین چند نوزاد در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد شیرخشک مصرف می‌کنند، گفت: شمار واقعی نوزادانی که شیرخشک مصرف می‌کنند قابل‌ذکر نیست، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد بین ۲۵ تا ۳۵‌درصد کودکان کمتر‌از‌دو‌سال شیرخشک مصنوعی غیریارانه‌ای استفاده می‌کنند که در سنین مختلف نیز متفاوت است.

روحبخش بیان کرد: میزان مصرف شیرخشک در خانواده‌هایی که به‌صورت خودبه‌خودی و بدون تجویز پزشک مصرف شیرخشک دارند، به‌صورت واقعی مشخص نیست و برآورد‌ها نشان می‌دهد که بین ۲۵ تا ۳۵‌درصد باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->