سرخط خبرها

دانش موسیقایی؛ حلقه گمشده خوانندگان نسل جوان

  • کد خبر: ۱۹۳۸۱
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
دانش موسیقایی؛ حلقه گمشده خوانندگان نسل جوان
در سال‌های اخیر، موسیقی ایران با رشد بی‌سابقه خواننده‌های پاپ روبه‌رو شده است. بسیاری از این خوانندگان با سبک و سیاقی شبیه به‌هم و با حمایت تهیه‌کنندگانی که پول برایشان اولویت اول است، بدون دانش آن‌چنانی از موسیقی، روی صحنه می‌روند و کنسرت برگزار می‌کنند.
شکیبا افخمی‌راد _ بار‌ها در ماه‌های اخیر فیلم‌هایی از کنسرت‌های این خوانندگان عامه‌پسند منتشر شده است که نشان می‌دهد آن‌ها برخی آهنگ‌ها را زنده اجرا نمی‌کنند و آهنگ‌ها به‌صورت پلی‌بک در سالن‌ها پخش می‌شود یا چندباری ویدئو‌هایی از فالش خواندن این خوانندگان در اجراهایشان پخش شده است که نشان می‌دهد به لطف دستگاه و استودیو‌ها این افراد می‌توانند تک‌آهنگ‌هایشان را روانه بازار موسیقی کنند.

از دیگر اتفاقات عجیبی که در کنسرت یکی از این خوانندگان در هفته‌های اخیر رخ داده بود، می‌توان به دادوفریاد‌های گوش‌خراش و آزاردهنده آن خواننده برای همراه کردن تماشاگران اشاره کرد؛ البته رشد بی‌سابقه این خوانندگان، تنها به فعالیت تهیه‌کنندگان برنمی‌گردد، بلکه تلویزیون نیز در سال‌های اخیر برای جذب مخاطب بیشتر با دعوت از این افراد، بر معروف شدن آن‌ها در جامعه تاثیر بسزایی گذاشته است. به این ترتیب در جایی که هنرمندان مطرح نمی‌توانند به تلویزیون بیایند و این رسانه از پخش آهنگ‌های فاخر سر باز می‌زند، مردم تنها با خوانندگانی آشنا می‌شوند که در حوزه موسیقی درجه‌چندم هستند.
 
یکی از برنامه‌هایی که معمولا میزبانی از این خوانندگان را برعهده دارد، «دورهمی» با اجرای مهران مدیری است؛ البته مدیری علاوه‌بر آنکه فرصتی دراختیار این افراد قرار می‌دهد، به‌خوبی آن‌ها را به چالش می‌کشد؛ چالشی که خوانندگان را مجبور می‌کند خودشان به‌نوعی به نداشتن دانش موسیقایی اعتراف کنند. در برنامه اخیر «دورهمی»، سوال‌های زیرکانه مدیری گریبان‌گیر آرون افشار شد؛ خواننده‌ای که به‌تازگی معروف شده است و بلیت کنسرت‌هایش در عرض چندساعت فروش می‌رود.
 
او تنها دو سوال ساده از این خواننده پرسید. مدیری نظر افشار را درباره لوچانو پاواروتی، یکی از خوانندگان برتر اپرای جهان، که برای او در تهران نیز مراسم بزرگداشتی برگزار شد و همچنین آندریا آنجل بوچلی، از برترین خوانندگان معاصر دنیا، جویا شد که افشار این افراد را‌ نمی‌شناخت.

پیش‌تر نیز مدیری خوانندگانی، چون ماکان‌بند و حمید هیراد را با چالش‌های این‌چنینی روبه‌رو کرده بود؛ چالش‌هایی که نشان‌دهنده دانش نه‌چندان زیاد این هنرمندان در حوزه موسیقی است. به قول خود مهران مدیری، زمانی که کتاب نمی‌خوانیم، موسیقی خوب گوش نمی‌کنیم، درباره سیاست کتاب نمی‌خوانیم، آگاهی از کجا می‌آید؟ شاید همین نبود آگاهی را که مدیری از آن می‌گوید، بتوان دلیل اصلی وضعیت این روز‌های موسیقی دانست؛ موسیقی‌ای که باتوجه‌به وضعیت موجود، حالاحالا‌ها حالش خوب نمی‌شود.
گزارش خطا
برچسب ها: موسیقی ایران
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->