هشدار کاظمی قمی به اروپا | تداوم بحران در افغانستان گریبانگیر شما خواهد شد ویدئو | سیل در بغلان افغانستان به روایت تصویر هلال احمر از ارسال اقلام امدادی به مناطق سیل‌زده افغانستان خبرداد آغاز موج جدید بارندگی و احتمال وقوع سیلاب در افغانستان از جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بار تغییرات اقلیمی بر دوش مردم غریب افغانستان هلال‌احمر افغانستان از ایران برای کمک به سیل‌زدگان بغلان درخواست کمک کرد ۵ ناشر افغانستانی در نمایشگاه سی‌وششم کتاب تهران رئیس کل موزه ملی ایران: ما باید میراث افغانستان را به درستی به جهان معرفی کنیم به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران | با چهار رمان معروف با موضوع افغانستان آشنا شوید احتمال بارندگی شدید در ۲۲ ولایت افغانستان در روز چهارشنبه (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به آخرین آمار تلفات در سیل افغانستان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید کاظمی قمی بر اهمیت گروه تماس منطقه‌ای ثبات افغانستان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: سازمان‌ملل قاچاق موادمخدر از افغانستان را تهدید در نظر بگیرد گزارش سازمان ملل از سیل افغانستان | ۱۸۰ تن کشته شدند و نزدیک به ۹ هزار خانه تخریب شد امیرعبداللهیان خواستار توجه جدی سازمان ملل به وضعیت مهاجران افغانستانی شد هشدار هواشناسی افغانستان در رابطه با احتمال وقوع باد‌های شدید وزیر حج طالبان با اردوغان دیدار کرد باقری: حضور آمریکا نقش مهمی در گسترش ناامنی در افغانستان داشت + فیلم تقدیر مقام طالبان از کمک ایران به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان هرات آمادگی هلال احمر برای امدادرسانی به سیل زدگان افغانستان
سرخط خبرها

رئیس‌جمهور ازبکستان خواستار مشارکت افغانستان در نشست‌های منطقه‌ای شد

  • کد خبر: ۱۹۳۸۶۰
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
رئیس‌جمهور ازبکستان خواستار مشارکت افغانستان در نشست‌های منطقه‌ای شد
شوکت میرضیایف رئیس‌جمهوری ازبکستان در سخنرانی خود در اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) خواستار مشارکت افغانستان در روند همگرایی منطقه‌ای شدکه نمایندگان آن در این رویداد دعوت نشده بودند.

به گزارش شهرآرانیوز، شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در سخنرانی خود در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی در تاشکند، خواستار پیوستن افغانستان به روند ادغام منطقه‌ای شد.

او تصریح کرد: «می خواهم توجه شما را به این واقعیت جلب کنم که نشست امروز بدون مشارکت افغانستان یکی از اعضای سازمان ما برگزار می‌شود. وی تصریح کرد که مشارکت فعال این کشور در فرآیند‌های همگرایی منطقه‌ای شرط ضروری برای توسعه پایدار ما است.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان را افزایش داده و مشکلات اجتماعی-اقتصادی را در این کشور حل کنند.

افغانستان یکی از اعضای اکو است، اما همانطور که قبلاً توسط شیرزاد اسدوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور ازبکستان گفته شده بود، نمایندگان کابل به این اجلاس دعوت نشدند، زیرا دولت موقت فعلی افغانستان توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

انتقاد طالبان از دعوت نشدن در نشست اکو

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد یکی از مقامات رسمی طالبان در مصاحبه با طلوع نیوز گفت نمایندگان افغان باید به اجلاس سازمان همکاری اقتصادی در تاشکند که روز گذشته برگزار شد دعوت می‌شدند.

وی افزود که این نشست باید برپایه اصول اقتصادی و نه سیاسی برگزار می‌شد. متاسفانه به طالبان اجازه شرکت داده نشد. در حالی که حضور نماینده ما در اجلاس این رویداد را کارآمدتر می‌کرد.

عبداللطیف نظری معاون وزیر اقتصاد حکومت طالبان نیز گفت: طالبان متعهد به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های همسایه و منطقه است؛ بنابراین در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی در تاشکند تلاش برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری در سطح منطقه‌ای انجام می‌شد.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یک ساختار اقتصادی بین دولتی منطقه‌ای است شامل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبکستان است. این سازمان در سال ۱۹۸۵ توسط ایران، پاکستان و ترکیه ایجاد شد و دفتر مرکزی دبیرخانه دائمی آن در تهران است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->