سیل ارتباط سبزوار با مرکز بخش "روداب" را قطع کرد (۲۱ اردیبهشت) جزییات کمتر شنیده شده پرونده یسنا از زبان خبرنگاری که گم شدن او را رسانه‌ای کرد نجات رانندگان نیسان و وانت از درون سیلاب توسط آتش نشانان (۲۱ اردیبهشت) ممنوعیت‌های دارویی سفر حج اعلام شد رییس سازمان نظام پزشکی مشهد: متوسط رشد تعرفه سالانه در حدود ۲۱ درصد است و نرخ تورم ۵۰ درصد آیا مدارس مشهد فردا (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا مدارس تهران فردا (شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ جزئیات خسارت‌های وقوع سیل در کلات | خللی در برگزاری دومین مرحله انتخابات به وجود نیامد (۲۱ اردیبهشت) توضیحات مدیریت بحران خراسان رضوی درباره خسارت‌های سیل اخیر | بارش ۴۷ میلی‌متر باران در مشهد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی خسارت حدود ۷۰ درصدی سیل به اراضی کشاورزی و باغی بردسکن + ویدئو (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امدادرسانی آتش‌نشانی مشهد به ۱۶۱ مورد عملیاتی در پی بارش شدید باران (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات بخشدار مرکزی مشهد در پی وقوع سیل در روستای ده‌غیبی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سد «سراب» صالح‌آباد خراسان‌رضوی پس از سال‌ها سرریز شد پیش‌بینی رگبار باران در نقاط مختلف کشور | افزایش دما تا دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌چیز درباره گروگان‌گیری در پالادیوم + جزئیات و عکس پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (٢١ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | خروج سامانه بارشی و افزایش دما در استان بازداشت ۲ اخاذ مامورنما در مشهد ثبت بیش از ۳۰ میلیمتر بارندگی در ۵ شهر خراسان رضوی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت)
سرخط خبرها

مینو محرز: روند ابتلا به ایدز در ایران افزایش یافته است

  • کد خبر: ۱۹۷۶۹۸
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مینو محرز: روند ابتلا به ایدز در ایران افزایش یافته است
رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز در ایران می‌گوید روند ابتلا به این بیماری در میان جوانان رو به افزایش است.

مینو محرز در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز در مورد آمار این بیماری اعلام کرد: آمار دقیقی از میزان ابتلا به ویروس اچ آی وی وجود ندارد، اما آنچه مسلم است، روند ابتلا در ایران روز به روز بیشتر و سن ابتلا نیز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: قبلا متوسط سن ابتلا به ایدز در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ بود و اکنون این سن به ۲۰ تا ۲۲ سال رسیده است و تا رده سنی ۵۰ سال هم دیده می‌شود.

محرز اضافه کرد: ایدز بیماری‌ای است که در جامعه هنوز به درستی درک نشده و بسیاری از افراد از ترس طرد شدن و سوء برداشت‌های اجتماعی آن را پنهان می‌کنند یا می‌ترسند آزمایش بدهند؛ بنابراین بیماریابی با کندی محسوسی پیش می‌رود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ضعف آموزش را از دلایل افزایش ابتلا عنوان و خاطرنشان کرد: رفتار‌های پرخطر جنسی در میان جوانان در کنار ضعف آموزش و سکوت رسانه‌ها سبب شده است تا آگاهی‌های فردی و جمعی نسبت به اچ آی وی در کشور ما بسیار پایین باشد و همین مسئله برای من جای نگرانی دارد.

بیش از ۲۰۰ مرکز درمانی ایدز در ایران داریم

محرز به مسئله درمان ایدز پرداخت و عنوان کرد: خوشبختانه ایران از بهترین موارد درمان ایدز در کشور‌های منطقه برخوردار است و در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ مرکز درمان ایدز در کشور ما فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که امروزه، ایدز دیگر کشنده نیست و می‌توان با درمان به موقع و تجویز دارو‌های موثر، فرد مبتلا را به سمت یک زندگی نرمال هدایت کنیم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تمامی مراحل درمان ایدز در ایران، از آزمایشات ابتدایی تا سایر اقدامات درمانی رایگان است و پزشکان دوره دیده به این امر مبادرت می‌ورزند.

داروی درمان قطعی ایدز کشف خواهد شد

رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز در ایران ابراز امیدواری کرد: پس از حدود ۴۰ سال تحقیق مستمر در حوزه بیماری ایدز می‌گویم که داروی درمان قطعی این بیماری هم کشف خواهد شد. امروزه داروی قطعی درمان هپاتیت ث هم کشف شده است و این امیدواری وجود دارد تا ایدز هم درمان شود.

مینو محرز به معیار‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد ایدز اشاره و تاکید کرد: این سازمان عنوان کرده است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، معیار‌های سه گانه ایدز باید بدین شکل محقق گردد: ۹۰ درصد کشف بیماری، ۹۰ درصد تحت درمان قرار گرفتن بیمار و ۹۰ درصد نیز درمان قطعی بیماری، چشم اندازی جهانی مبارزه با ایدز خواهد بود.

وی ادامه داد: اکنون ایران ۲ معیار از ۳ معیار سازمان بهداشت جهانی را دارد و آنچه مهم است، استمرار درمان بیمار و دریافت به موقع داروست. هم اینک بانوانی در کشور هستند که با درمان پایدار، توانسته اند بارداری سالم را تجربه و بدون انتقال به غیر، فرزند سالم به دنیا بیاورند.

محرز همچنین عنوان کرد: در دو دانشگاه از کشور‌های آمریکا و هلند، تحقیقات وسیعی برای کشف داروی قطعی ایدز در حال انجام است که یکی از این تحقیقات تا مرحله کارآزمایی بالینی هم پیش رفت که پاندمی کووید سبب تاخیر در تکمیل این تحقیق شد.

لزوم پرهیز از رفتار‌های پرخطر جنسی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلایل انتقال این بیماری اشاره و تصریح کرد: اکنون چه در ایران و چه سایر نقاط جهان، تنها روابط جنسی بدون رعایت مسائل بهداشتی، عامل اصلی انتقال و انتشار ویروس اچ آی وی می‌باشد و باید از آن اجتناب کرد.

محرز افزود: در گذشته، استفاده مشترک از سرنگ در میان معتادان نیز راه انتقال بیماری بود که خوشبختانه در ایران تا حد چشمگیری ریشه کن شده است.

وی تاکید کرد: ولی روی اصلی مسئله، همان مسائل جنسی در میان جوانان ماست. فشار‌های اقتصادی و تمایل کمتر به ازدواج، سبب ایجاد شبکه‌ای از رفتار‌های جنسی پرخطر شده است که به آسانی موارد ابتلا را افزایش می‌دهد و باید برای این مورد چاره‌ای اندیشیده شود.

کارشناس ایدز مرکز جهانی بهداشت در ایران همچنین گفت: تغییر سبک زندگی جوانان و بروز روابطی راحت و بی پروا، به رشد ایدز کمک می‌کند و نباید به آسانی از آن بگذریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->