چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد اهدای اعضای ۱۴۷ بیمار مرگ مغزی در غرب خراسان امتحانات دانش آموزان تا پایان هفته لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرونشست خودرو خاور در خیابان بابانظر مشهد+ تصویر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ چرا خانواده‌ها با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مخالفت می‌کنند؟ سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟ علت علمی بارش‌های شدید بهار امسال در مشهد و کشور چه بود؟ بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و فیلم بحران ها را هوشمندانه مدیریت کنیم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ٣١ اردیبهشت ١۴٠٣) | بارش مجدد باران از فردا
سرخط خبرها

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد: متوسط رشد تعرفه سالانه در حدود ۲۱ درصد است و نرخ تورم ۵۰ درصد

  • کد خبر: ۲۲۷۱۰۹
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲
رییس سازمان نظام پزشکی مشهد: متوسط رشد تعرفه سالانه در حدود ۲۱ درصد است و نرخ تورم ۵۰ درصد
رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: تعرفه‌های خدمات سلامت نه تنها غیرعادلانه است بلکه نحوه تعیین آن نیز منطبق بر قانون نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علیرضا صداقت روز جمعه در دهمین نشست شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی‌های خراسان شمال، رضوی و جنوبی که به میزبانی سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد افزود: متاسفانه حق تعرفه گذاری طبق قانون باید در اختیار سازمان نظام پزشکی باشد که هم اکنون این طور نیست و نص صریح قانون در حوزه تعرفه‌گذاری رعایت نمی‌شود.

وی به اشکالات اساسی در ساز و کار تعیین تعرفه‌های تشخیصی درمانی اشاره کرد و ادامه داد: تعیین غیرکارشناسانه تعرفه، نتیجه‌ای جز مهاجرت روزافزون پزشکان، تعطیلی مطب‌ها و موسسات پزشکی، تغییر شغل، عدم تمایل جوانان به تحصیل در این رشته و خالی ماندن صندلی‌های دستیاری نخواهد داشت.

راهکارهای ماندگاری پزشکان در کشور

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص راهکار ایجاد شرایط ماندگاری پزشکان در کشور افزود: درک درست و عمیق سیاستگذاران از مسائل حوزه سلامت و جامعه پزشکی کشور، جلوگیری از هجمه‌های ناروای رسانه‌ای و تبلیغات علیه جامعه پزشکی، حفظ شان و کرامت جامعه پزشکی، اجرای قانون و اسناد بالا دستی در حوزه سلامت، تسهیل فضای کسب و کار و وضع تعرفه‌های واقعی مانند سایر اقشار، ارائه بسته‌های تشویقی و توجه به بهبود وضعیت دستیاران رشته‌های پزشکی از جمله مهمترین این راهکار‌ها هستند.

صداقت رسیدگی به مشکلات دستیاران تخصصی را مهم خواند و گفت: رسیدگی به این مشکلات وظیفه وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، فرهنگستان علوم پزشکی، اساتید علوم پزشکی، گروه‌های آموزشی مرتبط با سلامت روان و سلامت اجتماعی در دانشگاه‌ها و همه دلسوزان نظام سلامت و ملت ایران است.

وی ادامه داد: هم اکنون شورای عالی بیمه سلامت کشور مکلف است هر ساله قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیات وزیران نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای تمامی ارائه دهندگان خدمات بهداشت درمان و تشخیص در کشور اعم از دولتی و غیردولتی و خصوصی با رعایت اصل تعادل منابع و مصالح و در راستای تقویت رفتار‌های مناسب بهداشتی درمانی و مبانی محاسباتی واحد و یکسان با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی در شرایط رقابتی اقدام و مراتب را پس از تایید سازمان برنامه و بودجه کشور هر سال برای سال بعد جهت تصویب به هیات وزیران ارائه کند، اما همین هم امر نیز درست اجرا نمی‌شود و عملا شورای عالی بیمه هم تعرفه گذار اصلی نیست.

وی با اشاره به این که تعرفه‌های خدمات سلامت بسیار نامتوازن رشد پیدا کرده است افزود: ما درمان محوری را اولویت می‌دانیم و توجه بیشتر به بستری است در حالی که ما در پنج سال اخیر هر ساله با رشد تورمی نزدیک به ۵۰ درصد رو به رو بوده‌ایم و متوسط رشد تعرفه سالانه در حدود ۲۱ درصد است.

او ادامه داد: تعرفه خدمات تشخیصی درمانی مهمترین و اثرگذارترین مؤلفه بر کارکرد نظام سلامت است و در این بین "جزء حرفه‌ای" از اهمیت بالایی برخوردار است و متاسفانه کمترین توجه را به خود اختصاص داده است.

رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های خراسان رضوی عنوان کرد: "جزء حرفه‌ای" نشان دهنده تلاش، مهارت و ریسک ارائه خدمات است که در حال حاضر ملاک اصلی محاسبه آن کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت است و از سالیان گذشته تاکنون به میزان بسیار ناچیز افزایش یافته و همین میزان ناچیز نیز مستقیم به دست پزشک نمی‌رسد لذا فاصله زیاد و معنادار تعرفه جزء حرفه‌ای در ارائه خدمات پزشکان با میزان واقعی آن قابل توجیه نیست.

بیمه‌های درمانی از قانون تمکین نمی‌کنند

صداقت با بیان این که جامعه پزشکی ارائه دهنده خدمات سلامت است ولی تنها صنفی است که اجازه تعرفه‌گذاری ندارد افزود: بیمه‌ها بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ باید ظرف یک ماه ۶۰ درصد مطالبات مراکز و موسسات طرف قرارداد و همچنین ظرف سه ماه با آنها تسویه کنند در حالی که هرگز چنین اتفاقی رخ نیفتاده و بیمه‌ها از قانون تمکین نمی‌کنند.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث اعتراض و گلایه مراکز و موسسات درمانی طرف قرارداد بیمه‌ها شده و در نهایت از عقد قرارداد به آنها امتناع می‌کنند و نتیجه این چالش و دعوا باعث می‌شود که بیمه شدگان ضرر کنند و هزینه درمان را از جیب پرداخت کنند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->