سرخط خبرها

ظرفیت‌های کارآفرینی در منطقه

  • کد خبر: ۱۹۸۱۵
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
ظرفیت‌های کارآفرینی در منطقه
حمیدرضا موحدی‌زاده نایب رئیس شورای شهر
منطقه ۹ از نظر توسعه عمران و شهرسازی دارای طرح جامع و تفصیلی است و منطقه مستعدی برای ایجاد شغل محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه در این محدوده از شهر که امکان گسترش و توسعه، هم به شکل افقی و هم به شکل عمودی در قالب مجتمع‌های تجاری، مسکونی، تفریحی و آموزشی وجود دارد، می‌توانیم این امکانات و فرصت را در اختیار کارآفرینان بگذاریم. ضمن اینکه بیشتر ساکنان در این منطقه قشر متوسط شهری و جوان‌ها هستند که قدرت سرمایه‌گذاری، خلاقیت، علاقه و پشتکار دارند و بازار کار کارآفرینان و شرکت‌های نوین و استارتاپ‌ها بیشترین ضریب فعالیت را دارد.
از نظر موقعیت توپوگرافی و جغرافیایی هم منطقه با داشتن چشم‌انداز‌های خاص، این امکان را دارد که بحث خلاقیت و نوآوری در آن تحقق پیدا کند. ما  نیز در کمیته نظارتی به همراه شهردار جوان و نواندیش منطقه، مهندس حسین فرهادیان، این آمادگی را داریم که از این کسب وکار‌های نوپا حمایت کنیم. ما در شورای شهر و شهرداری مشهد زمینه فعالیت‌های کارآفرینی را برای نسل جوان فراهم کرده‌ایم. یکی از این اقدامات زیربنایی ایجاد مرکز نوآوری شهری در کوهسنگی و گسترش آن در مرکز‌های دیگر است. از جمله دیگر مرکز‌ها که در منطقه ۹ شهری ایجاد می‌شود مرکزی در میدان کوکا کولای سابق در خیابان کوثر است.
به نظر من کارآفرینی یک فعالیت پویای اقتصادی است که با نوآوری و خلاقیت همراه است و نیاز به پردازش ذهنی دارد،  ولی وقتی این ایده در ذهن انسان‌های خلاق جرقه می‌زند و پرورش پیدا می‌کند برای عملیاتی‌شدن به ابزار‌هایی نیاز دارد. به اعتقاد من این نوآوران هستند که باید این ایده‌های خلاقانه را اجرا کنند و مثل یک معمار یا مهندس که نقشه یک برج صد طبقه را اجرا می‌کند، این ایده‌های نو را به مرحله عمل درآورند.
فعالیت کارآفرینان علاوه بر اینکه همراه با نوآوری است و پتانسیل سودآوری دارد، خطرپذیری زیادی را هم نیاز دارد. ما قبول داریم که جامعه ما تمامی لوازم را برای کارآفرینان فراهم نکرده و اقتصاد ما تحت فشار و تحریم بین‌المللی است، اما کارآفرینان باید مقاومت و شکیبایی کنند و این خطر را بپذیرند. کارآفرینان جوان ما باید در همین جامعه‌ای که ممکن است تلاطم‌های اقتصادی و فرهنگی هم داشته باشد، این فرصت‌ها را شناسایی کنند. شناسایی فرصت‌ها به‌عنوان مرحله اول کارآفرینی به‌شمار می‌رود.
در مرحله دوم، کارآفرینان باید آینده روشنی را باید برای خود ترسیم کنند و در مرحله سوم باید قدرت متقاعدکردن دیگران را داشته باشند. آن‌ها باید بتوانند عده‌ای را با خود همراه کنند و استعداد‌های متفاوتی را کنار هم جمع کنند تا موفق شوند در همین بازاری که رکود بر آن سایه افکنده است، با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه راه را برای رشد و پیشرفت شهر باز کنند.
مرحله بعد این است که کارآفرینان بتوانند منابع مورد نیاز خود را تأمین کنند، حالا این منابع می‌تواند مالی یا فیزیکی یا اطلاعاتی باشد.
مرحله بعد هم این است که بتوانند قدرت اجرا پیدا کرده و با ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهند قدرت انطباق خود را با تغییرات محیط افزایش دهند. کارآفرینان باید درباره بحران‌هایی که بخشی از اقتصاد ما را تهدید می‌کند آمادگی داشته باشند و در تمامی این مراحل شهرداری می‌تواند به کمک کارآفرینان بیاید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->