گرفتارشدن چند خودرو در سیل امروز مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تخریب برخی از جاده‌های روستاهای سرخس در پی بارش باران (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: وضعیت اکثر نقاط شهر عادی است | رفع آب گرفتگی میدان انقلاب تا فردا طول می‌کشد ۲۵۰ تماس مرتبط با سیل و بارندگی با آتش‌نشانی مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس دهی قطار شهری مشهد تا ساعت ۲۴ تمدید شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرهنگ‌سازی ماندگار در نسل آینده، با توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان ۴۰۰ میلیارد تومان از طلب پیمانکاران شهرداری مشهد تسویه شد بارش شدید باران محور فریمان _ مشهد را مسدود کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم وقوع سیل و آب‌گرفتگی در اکثر مسیر‌های ورودی و خروجی مشهد | تمام محور‌های استان به غیر از مشهد باز است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرماندار طرقبه شاندیز: سیلاب مناطق ییلاقی را فراگرفته است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تا امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارندگی‌های مشهد ۲.۵ برابر درمقایسه‌با سال پیش افزایش یافته است ویدئو | بسته شدن جاده فریمان-مشهد بر اثر وقوع سیل (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت معابر شهر مشهد بعد از بارش شدید باران و راه افتادن سیلاب (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مسافران حتی‌الامکان از قطارشهری برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنند بارش ۳۸ میلیمتری باران در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) جریان برق در مشهد پایدار است و هیچ گونه قطعی برق نداریم (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرماندار مشهد: مردم از تردد در شهر پرهیز کنند + فیلم شهردار طرقبه: مردم از حضور در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند حضور استاندار خراسان رضوی در مرکز کنترل و مدیریت ترافیک مشهد| مردم توصیه‌های صادر شده را جدی بگیرند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تردد عادی و بدون وقفه خطوط مترو مشهد بعد از بارش شدید باران (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۹۸۴۹۳
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر مشهد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد از بازنگری ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد اصغری با اعلام تصویب ضوابط تکمیلی و اصلاحی کاربری‌های مختلط در سطح شهر، منطقه، ناحیه و محله اظهار کرد: پیش از این براساس ضوابط طرح‌های تفصیلی محدودیت‌هایی در مجوز‌های مسکونی املاک حاشیه محور‌های مختلط وجود داشت که با پیشنهاد شهرداری و بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون ماده ۵ اصلاح شد.

وی افزود: محور‌های مختلط، معابری است که جزو شریان‌های اصلی مقیاس عملکردی و ترکیبی از نقش اجتماعی و دسترسی را ایفا می‌کند و علاوه بر بهره‌مندی از نقش و عرض مناسب دسترسی، از طیف وسیعی از خدمات و کاربری‌های چندگانه برخوردارست و در توانایی محیط و ادراک شهروندان نقش شاخصی دارد. از این رو در سیاست‌های پیش‌بینی شده طرح‌های تفصیلی هفتگانه، کیفیت اتصال و به‌هم پیوستگی پیاده‌رو در این معابر اهمیت شایانی داشته و این اتصال نمی‌بایست با استقرار کاربری مسکونی و ورود و خروج خودرو به پارکینگ آن‌ها، منقطع شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهدمقدس ادامه داد: بر همین مبنا امکان استقرار کاربری مسکونی در اختلاط با سایر کاربری‌ها زمانی ممکن بود که دسترسی پشتیبان دوم برای تضمین کیفیت اتصال و کیفیت پیاده‌روی موجود بود. با توجه به سیاست‌های طرح‌های تفصیلی در محور‌های اصلی شهر در مقیاس شهر و منطقه در صورت عدم دسترسی دوم امکان استقرار کاربری مسکونی در پلاک‌های حاشیه محور‌های مختلط شهر و منطقه وجود نداشت.

اصغری بیان کرد: بازنگری ضوابط مذکور براساس تعدد درخواست‌ها و گرایش شهروندان محترم با بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شد. این محور‌ها بنا بر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در قالب چند دسته راهکار بازنگری شد. در برخی محور‌ها تغییر مقیاس از شهر و منطقه به مقیاس ناحیه و محله، در مورد برخی دیگر ایجاد دسترسی مجاز از محور اصلی و در مورد تعدادی نیز امکان تأمین پارکینگ در فاصله ۵۰۰ متری ملک به عنوان راهکار‌ها و سیاست‌های اتخاذی بود که برای اصلاح و تکمیل ضوابط مدنظر قرار گرفت تا به نیاز‌ها و گرایش‌ها پاسخ مطلوبی داده شود.

وی ادامه داد: این اصلاحات در پی دستیابی به اهدافی از جمله ارتقای کیفیت‌های محیطی همچون ایجاد نظارت اجتماعی ناشی از استقرار کاربری مسکونی، پویایی و حیات ۲۴ ساعته این محور‌ها به لحاظ امنیت و عملکرد، انعطاف‌پذیری حداکثری در پاسخگویی کاربری‌های متناسب و سازگار، تشویق جمعیت ساکن به تثبیت در محل سکونت و پیشگیری از جابه‌جایی جمعیتی و تقویت نقش و ساختار این محور‌ها در فرایند بهساز‌ی و نوسازی تدوین شدند.

معاون شهرسازی و معماری تصریح کرد: ضمن اینکه در کلیه معابر مذکور در صورت وجود دسترسی دوم امکان احداث کاربری مسکونی نیز وجود خواهد داشت، برخی محور‌های اصلی مسیر حرکت زائران و مجاوران به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) که نقش پررنگ اجتماعی و پیاده‌روی داشتند یا فعالیت‌های تجاری موردنیاز شهروندان را فراهم می‌کردند به‌منظور ایمنی شهروندان و جلوگیری از انقطاع مداوم محورها، با همان فعالیت تجاری، خدماتی و نقش فعال اجتماعی برای تردد زائران باقی ماندند. از سویی با توجه به اینکه کلانشهر مشهد نیازمند محور‌های مختلط شهری با نقش اجتماعی پر رنگ است و ضرورت این مسئله برای شهرداری مشهد هم پوشیده نیست، دسترسی مسکونی در برخی از این محورها، همچون ضوابط قبل از اصلاح، محدودیت‌های خود را خواهد داشت.

وی گفت: این ضوابط که بعد از چندین جلسه کارشناسی ضوابط با مشاوران طرح ها، شهرداران مناطق و سایر بهره‌برداران در کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شد، پس از ابلاغ به شهرداری و بارگذاری در سامانه هوشمند شهرسازی، ملاک عمل پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->