معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

نگاهی به «آناتومی یک سقوط»، برنده بهترین فیلمنامه گلدن گلوب ۲۰۲۴

  • کد خبر: ۲۰۴۹۷۴
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
نگاهی به «آناتومی یک سقوط»، برنده بهترین فیلمنامه گلدن گلوب ۲۰۲۴
«آناتومی یک سقوط» ماجرای روایت زنی را که در مظان اتهام قتل همسرش قرار گرفته است، روایت می‌کند اما در لایه‌های عمیق‌تر مرگ تدریجی رابطه زوج نویسنده‌ را می‌بینیم.

به گزارش شهرآرانیوز، تا زمانی که جنازه‌ مردی خون‌آلود روی زمین پوشیده از برف نقش نبسته بود، همه چیز عادی به نظر می‌رسید، حتی صدای بلند موسیقی که مزاحم گفت‌وگوی «زاندرا» و خبرنگاری بود که برای مصاحبه به خانه کوهستانی‌ زوج نویسنده آمده بود، آن‌قدرها هم غیرعادی جلوه نمی‌کرد.

نگاهی به «آناتومی یک سقوط»، برنده بهترین فیلمنامه گلدن گلوب ۲۰۲۴تحقیقات پلیس با ظن به زاندرا و اتهام به قتل آغاز می‌شود. مسئله‌ای که در ذهن دنیل، فرزند نابینای این زوج نویسنده که نتوانسته است شاهد ماجرا باشد، به شکل خطوط ناموزون درهم می‌پیچد، تا اینکه در جایی از داستان تصمیم می‌گیرد این گره کور را به دست خودش باز کند.

این همه ماجرای فیلم آناتومی یک سقوط به اضافه یک پایان درخشان است که در عین سادگی و سرراست بودن قصه، لایه‌های پنهان و پیچیده‌اش سبب شده تا اثر ژوستین تریه، نویسنده و کارگردان فرانسوی یک فیلمنامه در ظاهر ساده با لایه‌های عمیق و پیچیده باشد و به عنوان بهترین فیلمنامه گلدن گلوب ۲۰۲۴ انتخاب شود.

ژوستین تریه، نویسنده و کارگردان فرانسوی است که ساخت چند فیلم کوتاه و بلند سینمایی، همچون درام دادگاهی «ویکتوریا» و «پیشگو» را در مقام فیلمنامه‌نویس و کارگردان در کارنامه خود دارد. این فیلم در هفتاد و ششمین جشنواره کن ۲۰۲۳ در چند رشته نامزد شد و جوایزی به دست آورد که مهم‌ترین آن‌ها نخل طلای کن بود.

نگاهی به «آناتومی یک سقوط»، برنده بهترین فیلمنامه گلدن گلوب ۲۰۲۴

درباره فیلمنامه فیلم «آناتومی یک سقوط»

«آناتومی یک سقوط» که توسط ژوستین تریه، آرتور هراری نوشته شده، ماجرای زنی را که در مظان اتهام قتل همسرش قرار گرفته است، روایت می‌کند اما در لایه‌های عمیق‌تر مرگ تدریجی رابطه زوج نویسنده‌ای را می‌بینیم که گویی مرگ مرد (حادثه محرک) نمادی از پایان رابطه عاطفی آن‌هاست.

نویسنده در ابتدا وقایع را به نحوی درکنار هم قرار می‌دهد تا انگشت اتهام به سمت «زاندرا» با بازی زاندرا هولر برود و روند تا جایی پیش می‌رود که زاندرا در تنگنا قرار می‌گیرد و پرده از رازی برمی‌دارد که زیر پوست رابطه او و «ساموئل» با بازی ساموئل تیس در جریان بوده است. با این حال وقتی درباره قصد خودکشی ساموئل حرف می‌زند تا هجمه‌ها علیه او پایان یابد، پیش از هر کس ذهن «دنیل» با بازی میلو ماچادو گرانر درگیر این ماجرا او را به عنوان شخصیتی اصلی فعال می‌کند تا به نحوی متفاوت به سمت حل مسئله پیش برود.

نگاهی به «آناتومی یک سقوط»، برنده بهترین فیلمنامه گلدن گلوب ۲۰۲۴

دنیل تصمیم می‌گیرد کمک کند تا مادر تبرئه شود؛ تصمیمی سخت که او را وارد مرحله تازه‌ای از زندگی‌اش خواهد کرد. او با ساختن روایتی ساختگی از گفت‌وگو با پدرش درباره خودکشی- که ساختگی بودن آن به طرز هوشمندانه‌ای نشانه‌گذاری شده است- کنش نشان می‌دهد که در پایان به تبرئه شدن مادرش و بازگشت او به خانه منجر می‌شود.

یکی از نقاط قوت فیلمنامه آناتومی یک سقوط همین‌جاست که نویسنده دنیل را از مرحله کودکی و معصومیت به دوران دیگری از زندگی‌اش می‌برد که همان دنیای پیچیده و فریبکارانه بزرگسالی است.

به طور کلی فیلمنامه این اثر به نحوی نوشته شده است که در نبود شاهدی واقعی، مخاطب در مقام شهادت و حتی گاهی قضاوت قرار می‌گیرد.

در این فیلمنامه اطلاعات به همان اندازه در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد که در اختیار شخصیت‌هاست. بنابراین مخاطب همراه و همگام با شخصیت‌های فیلم به سوی حل ماجرا گام برمی‌دارد و به همان اندازه درگیر این پرونده جنایی می‌شود.  

درباره این فیلمنامه می‌توان این را اضافه کرد که «آناتومی یک سقوط» فیلمنامه‌ای جنایی با جزئیات فراوان در روابط انسانی است که در آن هیچ چیز قطعی نیست.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->